Sealskinz håller inte måttet

Blir det verkligen inte obehag på något vis? Jag kan tänka mig att man håller värmen så länge man trampar på men hur gör man på raster på och kring glaciärer eller i terräng där det fortfarande finns kvar snö? Undviker man sådan terräng med lättviktsskodon (map på att stegjärn krävs)?

Jag chansade i Kiruna en gång och tog inte GTex-jacka utan körde på med en "nästan vattentät" Halti softshell-jacka. Missade själv att sömmen från undersida armhåla till handled inte var tejpad och blev blöt om underarmarna. Löjlig sak men det sög verkligen all energi ur mig efter att ha varit blöt i flera timmar.

Då det blir för kallt med blöt sko och strumpa, byter man till sin vattentäta socka (vilken som är den bästa lösningen i det sammanhanget diskuteras i denna tråd).

Då det gäller att vara blöt om foten så har det diskuterats livligt tidigare här på utsidan, se till exempel denna tråd. Vidare har viktigt informationsarbete utförts av Fjäderlätt och Jörgen Johansson. Jörgens bok, Vandra fjäderlätt, diskuterar denna fråga ingående och utdrag ur den finns att läsa i tråden som länkas till ovan.

Det enda jag kan tillägga är att jag inbillar mig att vissa individer trivs bättre och vissa sämre med blöta fötter. Av den anledningen vill jag inte generalisera min personliga upplevelse, utan inskränker mig till att säga att det fungerade för mig och uppmanar andra att testa.

Martin Fjäderlätt;370070 sa:
På pappret verkar de ju som en bra lösning - väntar med spänning på din utvärdering!
Instinktivt tror jag som sagt att man kan hoppa över membranlösningar med sina för- och nackdelar.

180 kr och 90 gram kan man nog leva med.

En mycket intressant lösning som verkar vara både kostnads- och vikteffektiv. Ser därmed också fram emot en utvärdering.
 
Senast ändrad:
Thomas, kul att höra dina erfarenheter och synpunkter. De stämmer väl med mina egna.

Är nu tillbaka efter sommarens långpromenad och har med intresse läst tråden. Jag letar fortfarande själv efter den ideala vattentäta sockan. Några färska erfarenheter/synpunkter:

Var ute drygt tre veckor och använde bara mina Rocky Goretex de första dagarna, när det var verkligt svinkallt med regn och snöblandat. Då hade jag alltid fiberpälssockar under för att hålla värmen. Rocky höll tätt alldeles utmärkt, men är helt nya och oanvända.

De sista dagarna, genom Skäckerfjällen, regnade det periodvis riktigt vildsint. Men det var då inte speciellt kallt (10-12 grader), vilket gjorde att jag höll värmen i fötterna med mina damstrumpor och Tech Amphib ändå. Men när jag rastar i sådant väder så gäller antingen korta raster eller att jag snabbt tar av mig skor och strumpor och stoppar fötterna i ett par gamla Helly-Hansen fiberpälssockar. Vid ett tillfälle misskötte jag detta och fötterna var kalla efter en rast. Jag återfick dock värmen genom att dra iväg i hårt tempo uppför en lång sluttning. Jag var snart varm om fötterna igen.

Nu har jag slitit hål på Rocky-sockar tidigare och bedömer att de kanske klarar max en veckas användning. Liksom övriga här är jag måttligt intresserad av att hålla på och köpa nya sockar (vare sig Rocky eller Sealskinz) inför varje vandring, med tanke på kostnaderna. De där engelska bootsen verkar därför intressanta. Men jag kan också tänka mig att testa neoprensockar just av det skälet att eftersom jag så sällan använder/har behov av de vattentäta sockarna så gör kanske tätheten hos det materialet mindre. Dvs behovet av något som "andas" är kanske inte så stort.

Pratade med en känd naturfotograf i våras som brukar använda Goretex cykelsockor inuti sina kängor efter några dagars blötväder, när kängorna börjar läcka. Någon som känner till dessa sockar?

När det gäller slitaget på multisportskor så varierar detta naturligtvis. Jag har ju kört med Salomon Tech Amphib i ganska många år nu och de håller definitivt för vandringar på 50 mil. Min bedömning är att de håller ca 75 mil. Då pratar jag om sulorna/dämpningen. Den taskiga modellen med att snörena går genom vävbandsöglor håller ju inte speciellt länge. Snöret nöter hål på öglorna. Men det går ganska enkelt att fixa, eller strunta i, utan att gå-funktionen påverkas.

Dock funderade jag nu i somras på om man gjort sulan mjukare, för jag tyckte nog att även små stenar kändes väl mycket igenom, även för min smak. Så jag kommer att börja fundera på andra skor inför nästa säsong. En fördel som Tech Amphib har är att det är rymligt skurna, framförallt i tån, vilket gör att man faktiskt kan växla från tunna damstrumpor till fiberpäls och goretex-sockar i en och samma sko, vilket inte är givet.

Jörgen
 
Vattenbarriärsockarna från ID funkade helt ok under långhelg med mtb-cykling i jämtlandsfjällen. Använde de dels som "stövlar" för att tassa iväg från sovplatsen å hämta vatten etc, dels utanpå sockarna, inuti cykelskorna, när dessa blivit blöta och kalla. Inget läckage så här långt. Dock: Jag valde storlek XL på sockarna, jag brukar ha skostorlek runt 45. De är som synes väl stora, rymmer många par tjocka sockar, blir för mycket tyg över. Skulle köpa storlek L om jag behöver ersätta dem.

p7190880tw9.jpg
 
GoreTex BikeWear

Just hemkommen från en vandring från Abisko till Keb, via Mårmapasset och trepassleden, kan jag intyga alla goda erfarenheter av multisportskor. Jag körde med ett par Icebug Fors (utgången modell, utan ståldubbar); kanske mer vattensportskor egentligen.

När jag gick över gröna marker körde jag med bara ett par damstrumpor (ICA, 60 denier tror jag) och plaskade glatt på. Det gick utmärkt, jag var rimligt lagomfuktig och varm ca 50 steg efter ett vad/plurr. När jag förväntade mig mycket snö bytte jag till ett par Ullfrotté innersockar och ett par GoreTex BikeWear-sockar (köpte på CykelCity för några veckor sedan, 280 pix, hittar dem dock ej på deras webshop, bara en uppdaterad variant). Fungerade super. Höll fukten borta och värmen kvar. Testade också med damstrumpor plus GoreTex-strumpor en dag (bl a över Pyramidenpasset), men då blev det lite snålt med isoleringen så jag frös en smula.
 
Vattenbarriärsockarna från ID funkade helt ok under långhelg med mtb-cykling i jämtlandsfjällen. Använde de dels som "stövlar" för att tassa iväg från sovplatsen å hämta vatten etc, dels utanpå sockarna, inuti cykelskorna, när dessa blivit blöta och kalla. Inget läckage så här långt. Dock: Jag valde storlek XL på sockarna, jag brukar ha skostorlek runt 45. De är som synes väl stora, rymmer många par tjocka sockar, blir för mycket tyg över. Skulle köpa storlek L om jag behöver ersätta dem.

Kul att höra att de fungerade tillfredsställande! De är goda kandidater till höstens vandring. Om de dessutom kan fungera som lägerskor, har de ett dubbelt syfte i min packning. De senaste vandringarna har jag nämligen skuttat omkring med packpåsar på fötterna då jag rört mig på lägerplatsen.

Just hemkommen från en vandring från Abisko till Keb, via Mårmapasset och trepassleden, kan jag intyga alla goda erfarenheter av multisportskor. Jag körde med ett par Icebug Fors (utgången modell, utan ståldubbar); kanske mer vattensportskor egentligen.

När jag gick över gröna marker körde jag med bara ett par damstrumpor (ICA, 60 denier tror jag) och plaskade glatt på. Det gick utmärkt, jag var rimligt lagomfuktig och varm ca 50 steg efter ett vad/plurr. När jag förväntade mig mycket snö bytte jag till ett par Ullfrotté innersockar och ett par GoreTex BikeWear-sockar (köpte på CykelCity för några veckor sedan, 280 pix, hittar dem dock ej på deras webshop, bara en uppdaterad variant). Fungerade super. Höll fukten borta och värmen kvar. Testade också med damstrumpor plus GoreTex-strumpor en dag (bl a över Pyramidenpasset), men då blev det lite snålt med isoleringen så jag frös en smula.

Intressant! Jag antar att Bike-Wear-sockan höll hela vandringen. Är det den första turen du använder dem eller har de fler färder bakom sig? Och har du möjligen någon länk till den uppdaterade varianten?
 
Senast ändrad:
Intressant! Jag antar att Bike-Wear-sockan höll hela vandringen. Är det den första turen du använder dem eller har de fler färder bakom sig? Och har du möjligen någon länk till den uppdaterade varianten?

Den uppdaterade varianten hittar man på CykelCitys webshop, jag kan inte få fram en direktlänk tyvärr, den heter "GORE GT II STRUMPA", gå in under "kläder" sedan "Strumpor".

Mina BikeWear-strumpor höll perfa och visar inga tecken på skador. Men jag har bara haft dem när det verkligen behövts, dvs när det varit snö. När det bara är blött har jag kört m ICAs damstrumpor och låtit vattnet rinna bort, det lilla som blir kvar värms upp och inom ca 40-50 steg (jag gick ensam, då ägnar man sig åt meningslösheter i stil med att räkna steg ;)) är mikroklimatet varmfuktigt, precis som i en vanlig känga efter en dags fotsvett.
 
Den uppdaterade varianten hittar man på CykelCitys webshop, jag kan inte få fram en direktlänk tyvärr, den heter "GORE GT II STRUMPA", gå in under "kläder" sedan "Strumpor".

Mina BikeWear-strumpor höll perfa och visar inga tecken på skador. Men jag har bara haft dem när det verkligen behövts, dvs när det varit snö. När det bara är blött har jag kört m ICAs damstrumpor och låtit vattnet rinna bort, det lilla som blir kvar värms upp och inom ca 40-50 steg (jag gick ensam, då ägnar man sig åt meningslösheter i stil med att räkna steg ;)) är mikroklimatet varmfuktigt, precis som i en vanlig känga efter en dags fotsvett.

Du refererar till sockan på hemsidan som uppdaterad. Vet du möjligen hur den är uppdaterad, förutom att den verkar vara dryga hundringen dyrare?

Min erfarenhet är också att tunn socka och sko fungerar (under sommarförhållanden iaf) ypperligt även då det är blött. Det är främst snöns kylande effekt som kräver förstärkning. Jag har dock hittills kört med en tunn Smartwool ullstrumpa som normalstrumpa. De håller tyvärr lite dåligt och samlar möjligen på sig lite väl mycket vatten, det senare främst i jämförelse med en damstrumpa. Håller damstrumpan för en hel vandring? Mina Smartwool slits främst under främre trampdynan och det brukar gå hål på dem efter några dagar. Till skillnad från Sealskinzen ställer hålen dock inte till med så stor skada.
 
Du refererar till sockan på hemsidan som uppdaterad. Vet du möjligen hur den är uppdaterad, förutom att den verkar vara dryga hundringen dyrare?

Nope, den heter "II" och är dyrare, jag antar bara att det är en senare version. I vanlig ordning är det väl inget substantiellt som hänt...

Min erfarenhet är också att tunn socka och sko fungerar (under sommarförhållanden iaf) ypperligt även då det är blött. Det är främst snöns kylande effekt som kräver förstärkning. Jag har dock hittills kört med en tunn Smartwool ullstrumpa som normalstrumpa. De håller tyvärr lite dåligt och samlar möjligen på sig lite väl mycket vatten, det senare främst i jämförelse med en damstrumpa. Håller damstrumpan för en hel vandring? Mina Smartwool slits främst under främre trampdynan och det brukar gå hål på dem efter några dagar. Till skillnad från Sealskinzen ställer hålen dock inte till med så stor skada.

Damstrumpan visar efter sex dagars vandring inga som helst slitskador. Den kostar typ 15-20 pix och väger 16 g, så man kan ju ta med en extra om man känner sig osäker. Jag har som sagt bara haft GTX när det verkligen behövts, det har så klart minskat slitaget. Så länge man inte planerar mer än 30 minuter i sträck på snöfält så fungerar damstrumpan perfa, för mig i alla fall.
 
Neopren-sockor Ron Thompson? Vattentäta?

Är det någon som testat Ron Thompson Neopren-sockor?
I fiskeaffären så trodde de att dessa var vattentäta. De var iallafall billiga , ca 150kr. Lite tynga kanske de är också.
Kan det vara ett alternativ? Neopren borde väl värma hyfsat även om det är blött. Värre blir det väl om de fryser helt.
 
Den uppdaterade varianten hittar man på CykelCitys webshop, jag kan inte få fram en direktlänk tyvärr, den heter "GORE GT II STRUMPA", gå in under "kläder" sedan "Strumpor".

Mina BikeWear-strumpor höll perfa och visar inga tecken på skador. Men jag har bara haft dem när det verkligen behövts, dvs när det varit snö.

Kan meddela att jag använde mig av CykelCity's GORE GT II-strumpa under höstens vandring och har enbart positiva erfarenheter. Sockan höll, till skillnad från andra märken jag testat, hela distansen och hade en bra passform. Dessutom är den inte försedd med en massa merinoull på insidan, som till exempel Seal-skinz-sockan är, vilket gör att den torkar snabbt.

Så tack Alven för tipset!
 
Kan meddela att jag använde mig av CykelCity's GORE GT II-strumpa under höstens vandring och har enbart positiva erfarenheter. Sockan höll, till skillnad från andra märken jag testat, hela distansen och hade en bra passform. Dessutom är den inte försedd med en massa merinoull på insidan, som till exempel Seal-skinz-sockan är, vilket gör att den torkar snabbt.

Så tack Alven för tipset!

Det låter bra. Men är det inte i lägsta laget? Jag har Sealskinz ( håller fortfarande efter en del slitage...peppar peppar) som är ungefär lika höga som Cykelcitys Goresocka och jag tycker de är lite för korta för vad och myrgång.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.