Hejsan. Jag har paddlat runt i en Seabird Åfjord men vill nu ha en lite längre kajak med lite mer fart och lite mer packutrymme för turer på upp till ett par dagar, främst i Smålands större sjöar och I Västerviks/St Annas skärgård. Jag har kikat på Expedition 527 och HV, och även på VKV Offshore, men den sista ligger en aning bortom min budget. Dessa tre verkar hålla ungefär samma mått, så jag antar att det främst handlar om material och känsla? Jag har aldrig haft en glasfiberkajak och de är visserligen fina, men kanske lite för ömtåliga att förvara utomhus sommartid, vilket jag brukar göra för att ha nära till stranden.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Seabird Expedition 527 eller Expedition HV
- Trådstartare Toubkal
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Det är fantastiskt att paddla glas/kolfiber. Det ger en ytterligare dimension i känslan. Jag har både en Seabird H20 adv. (glas och kolfiber) och en Seabird Exp HV (plast).
Det jag har konstaterat är att det är så in i h-vete smidigare med plastkajak. Jag älskar min H2O och som sagt, är det en helt annan känsla i den. Men smidigheten i min exp gör att jag faktiskt använder den nästan lika mycket i vardagen, jag bor på en ö med mycket sten.
Det man måste komma ihåg med glas/kolfiber är att man alltid måste ha koll när man sätter i och går ur. Glas/kol är punktkänsliga och kan faktiskt gå sönder/spricka om man råkar trycka rakt på med en sten eller annat. Därför måste man således alltid lyfta och gå i/ur med stor försiktighet. Detta behöver man inte tänka på med tre lagers HDPE plast.
Angående föregående talare så fick jag faktiskt ett måndagsexemplar av en Seabird H2O, men bytte den och har bara varma ord om min utbytes- H2O. Jag har paddlat den i riktigt hårda förhållanden i Stockholms ytterskärgård och den har gått som ett spjut och visat god kvalité. Inte sett en enda brist på något ställe.
Så min åsikt och svar... På längre resor där jag paddlar mycket skulle jag aldrig ha något annat än en så snabb och bra glas/kolfiber som möjligt. Men dagsutflykter, utan brygga och omgivning av mycket sten, då är plast smidigare och avvägningen blir att använda den.
Det jag har konstaterat är att det är så in i h-vete smidigare med plastkajak. Jag älskar min H2O och som sagt, är det en helt annan känsla i den. Men smidigheten i min exp gör att jag faktiskt använder den nästan lika mycket i vardagen, jag bor på en ö med mycket sten.
Det man måste komma ihåg med glas/kolfiber är att man alltid måste ha koll när man sätter i och går ur. Glas/kol är punktkänsliga och kan faktiskt gå sönder/spricka om man råkar trycka rakt på med en sten eller annat. Därför måste man således alltid lyfta och gå i/ur med stor försiktighet. Detta behöver man inte tänka på med tre lagers HDPE plast.
Angående föregående talare så fick jag faktiskt ett måndagsexemplar av en Seabird H2O, men bytte den och har bara varma ord om min utbytes- H2O. Jag har paddlat den i riktigt hårda förhållanden i Stockholms ytterskärgård och den har gått som ett spjut och visat god kvalité. Inte sett en enda brist på något ställe.
Så min åsikt och svar... På längre resor där jag paddlar mycket skulle jag aldrig ha något annat än en så snabb och bra glas/kolfiber som möjligt. Men dagsutflykter, utan brygga och omgivning av mycket sten, då är plast smidigare och avvägningen blir att använda den.
Bilagor
Val av kajakmodell för paddling är det värt att lägga lite omsorg på. Kroppsvikt, kroppslängd skostorlek är några av parametrarna att ta hänsyn till. Och inte minst tycke och smak som betyder väldigt mycket.
VKV Offshore är bra som storlastare vid framför allt längre turer. De är prisvärda slitstarka och bra att köpa begagnade vilket jag själv utnyttjat.
Glöm inte att satsa en slant på en fin paddel också där får man mycket paddelkänsla per satsad krona.
Lycka till
Thure
VKV Offshore är bra som storlastare vid framför allt längre turer. De är prisvärda slitstarka och bra att köpa begagnade vilket jag själv utnyttjat.
Glöm inte att satsa en slant på en fin paddel också där får man mycket paddelkänsla per satsad krona.
Lycka till
Thure
Håller verkligen med!Val av kajakmodell för paddling är det värt att lägga lite omsorg på. Kroppsvikt, kroppslängd skostorlek är några av parametrarna att ta hänsyn till. Och inte minst tycke och smak som betyder väldigt mycket.
Lycka till
Thure
En riktigt fin och bra paddel slår det mesta. Väntade själv alldeles för länge att uppgradera till en i helt kolfiber. Halva vikten några tusen paddeltag på en dag är skönt för kroppen!
Om du har möjlighet är Stockholms Kajak verkligen toppen med att låta dig testa ut grejerna, på en del modeller tillåter de provpaddling. Har alltid fått dunderbra hjälp därifrån.Hejsan. Jag har paddlat runt i en Seabird Åfjord men vill nu ha en lite längre kajak med lite mer fart och lite mer packutrymme för turer på upp till ett par dagar, främst i Smålands större sjöar och I Västerviks/St Annas skärgård. Jag har kikat på Expedition 527 och HV, och även på VKV Offshore, men den sista ligger en aning bortom min budget. Dessa tre verkar hålla ungefär samma mått, så jag antar att det främst handlar om material och känsla? Jag har aldrig haft en glasfiberkajak och de är visserligen fina, men kanske lite för ömtåliga att förvara utomhus sommartid, vilket jag brukar göra för att ha nära till stranden.
Hur upplever du att H20 är med full campingutrustning jämfört med en full Expedition?Det är fantastiskt att paddla glas/kolfiber. Det ger en ytterligare dimension i känslan. Jag har både en Seabird H20 adv. (glas och kolfiber) och en Seabird Exp HV (plast).
Det var säkert tydligt, men bara för att inte krångla ihop, jag har alltså plastvarianten av Expedition. Lätt att blanda ihop då de ju nästan heter likadant.Hur upplever du att H20 är med full campingutrustning jämfört med en full Expedition?
H2O:n berörs ganska mycket i stabilitet om man packar ner den. Fören är ju verkligen konstruerad för att gå snabbt ovanpå vattnet, utan packning är den ganska "slutrank". Den blir helt enkelt väldigt mycket mer stabil så fort man packar ner den med färskvatten och annan friluftsmateriell.
H2O:n glider ändå genom vattnet på ett annat sätt och min upplevelse är ändå att den är snabbare än Exp med lika "mycket effekt i paddeln". H2O:n saknar köl, den är helt rundbottnad vilket såklart ger mindre vattenfriktion. Den är nästan 30cm längre vilket i hydodynamikens lagar (som jag amatörförstått det) ju gör glidet framåt snabbare (även nerpackad och den rent teoretiskt skulle kunna vara lika vattenbred)
För att då tillslut direkt svara på din fråga: H2O:n är inte lika stabil som Exp. även nerpackad, men ändå väldigt mycket mer stabil än opackad. Snabbare än Exp. även packad.
jag tänker mer fartmässigt och energiåtgången. Vet att jag hört nångång att packar man H20 full så mister den alla fördelar i hastighet mot andra, men det är nog en svår kombo generellt att hålla hög marschfart med en fullastad kajak.Det var säkert tydligt, men bara för att inte krångla ihop, jag har alltså plastvarianten av Expedition. Lätt att blanda ihop då de ju nästan heter likadant.
H2O:n berörs ganska mycket i stabilitet om man packar ner den. Fören är ju verkligen konstruerad för att gå snabbt ovanpå vattnet, utan packning är den ganska "slutrank". Den blir helt enkelt väldigt mycket mer stabil så fort man packar ner den med färskvatten och annan friluftsmateriell.
H2O:n glider ändå genom vattnet på ett annat sätt och min upplevelse är ändå att den är snabbare än Exp med lika "mycket effekt i paddeln". H2O:n saknar köl, den är helt rundbottnad vilket såklart ger mindre vattenfriktion. Den är nästan 30cm längre vilket i hydodynamikens lagar (som jag amatörförstått det) ju gör glidet framåt snabbare (även nerpackad och den rent teoretiskt skulle kunna vara lika vattenbred)
För att då tillslut direkt svara på din fråga: H2O:n är inte lika stabil som Exp. även nerpackad, men ändå väldigt mycket mer stabil än opackad. Snabbare än Exp. även packad.
Jag har aldrig paddlat en fullastad Exp/VKV glas/kolfiber, så kan bara svara teoretiskt.jag tänker mer fartmässigt och energiåtgången. Vet att jag hört nångång att packar man H20 full så mister den alla fördelar i hastighet mot andra, men det är nog en svår kombo generellt att hålla hög marschfart med en fullastad kajak.
Har svårt att se att det någon enorm skillnad på en fullång (527cm) Exp. glasfiber och en nerpackad H2O, men en av hydrodynamikens grundlagar, hur smalt och långt något är "ökar farten". Så även om det inte torde vara någon stor( eller ens praktisk) skillnad bör ändå H2On teoretiskt gå lite snabbare/energisnålare eftersom vattenlinjebredden inte bör vara i närheten av så bred som Exp. är kortare.
Sen är det ju inte bara den lagen som styr en farkost framfart, skråvet är helt annat konstruerat på H2On vilket såklart också gör att den som nerpackad beter sig på ett annat sätt.
Men som sagt, det jag vet är att den går snabbare och mer energisnålt i jämförelse med min Exp plast, lika nerpackade så att säga. Har till och med data på det, som visserligen inte helt vetenskapligt då vattenförhållanden alltid är svåra att jämföra/mäta exakt. Men ser på min ansträngning och fart i liknande vattenförhållanden att (en nerpackad) H2On ändå går snabbare i marschfart. Men då kan man ju börja diskutera skillnaden i friktion mellan glasfiber och HDPE- plast också. Men det kan jag bara gissa 😂
Det som vore intressant (relativt, med tanke på nördfrågorna vi pysslar med här) vore ju såklart att kika på en Exp glasfiber/VKV Seagull Off shore (Exp är ju i stort sett en kopia till och med enligt VKV själva) och jämföra lika nedpackade med H2On. Då är det nog inte mycket praktiskt skillnad i framförande!
Kul med någon fellow kajaknörd!
Jag paddlar mest kajaker av brittisk modell med skädda, men de jag har haft går inte fort alls när man är ute på en helgtur eller mer. Varit sugen på att hitta nåt annat. Även om kajaken i sig är 6-7 kg lättare så blir det inte så många procent ändå i skillnad med all annan vikt, så då är det väl mest skrovformen och våt yta som kan påverka tänker jag.
WK540 kanske är snabba, men tyckte den var tråkig den jag testade. Den vill bara gå rakt fram och känns pråmig.
Tror jag vill ha nån Lettman, P&H eller Trapper.
WK540 kanske är snabba, men tyckte den var tråkig den jag testade. Den vill bara gå rakt fram och känns pråmig.
Tror jag vill ha nån Lettman, P&H eller Trapper.
Liknande trådar
- Svar
- 5
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 3
- Visningar
- 5 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar