Sea to summit Thermolite Reactor Liner?

Var och kände på en sån där idag, men jag tror inte att den värmer speciellt mycket mer än ett sidenlakan. Finns ju noll loft i den och det är ju just loftet man brukar säga är det som ger värme i sovsäckar och tröjor tex. Om det där materialet hade varit sånt supermaterial borde det väl finnas många kläder i samma?

tror jag syr en fleeceliner istället för samma vikt och en bråkdel av priset. Mer loft för pengarna!
 
Jag ser att detta är en gammal tråd, men produkten säljs fortfarande. Jag är skeptisk till Sea to Summits löfte om att Reactor Liner lägger på +6 på temperaturen. Den stora behållningen är istället för mig, att jag sparar sovsäcken från min ofta rätt ofräscha lekamen efter en dags vandring. Linern är mycket enklare att tvätta och du sliter inte på dina dyra sovsäckar.

Så jag använder alltid denna när jag är ute, och om det är väldigt varmt, så duger den fint att sova i utan sovsäck.
 
Var och kände på en sån där idag, men jag tror inte att den värmer speciellt mycket mer än ett sidenlakan. Finns ju noll loft i den och det är ju just loftet man brukar säga är det som ger värme i sovsäckar och tröjor tex. Om det där materialet hade varit sånt supermaterial borde det väl finnas många kläder i samma?

tror jag syr en fleeceliner istället för samma vikt och en bråkdel av priset. Mer loft för pengarna!

Har också känt och klämt på dessa liners och den ökning på 15 grader som omnämns låter onekligen som glädjesiffror pga nästan obefintligt loft.

Olika varianter av Thermolite var ganska vanligt i täckjackor och sovsäckar fram till ca 10-15 år sedan, men verkar nu ha blivit utkonkurrerat av Primaloft och klädtillverkarnas egna isoleringar, ex Haglöfs QuadFusion. Oavsett det så var det i dessa applikationer alltid fråga om mycket tjockare lager än i omnämnda liners.

Förresten är man enbart ute efter ökad värme och inte smutsskyddet som ett sovsäckslakan ger så börjar det vid 400g vikt nästan bli dags att snegla på tunnare dunsovsäckar eller dunquiltar. De ger garanterat mer värme/vikt än en tunn liner.
 
Antar att du menar thermolite reactor extreme, ts? Den ska ju enligt beskrivning öka temperaturen med upp till 14 grader. Har själv en thermolite reactor som reglerar värmen med 2-4 grader vilket jag är beroende av i mon sommar säck många gånger. Tyckte först inte att den gjorde någon skillnad men testade utan den senast uppe i Abisko och då frös jag rätt duktigt från natten innan då jag hade använt den. Svårt att säga. Använder den som sovsäckslakan för att spara säcken, och tycker det fungerar bra då jag fyndade min dunsäck. Annars så sparat man nog ofta vikt/plats på att köpa en varmare dunsäck. :)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 
Reactor Extreme

Har den kraftigaste, Reactor Extreme, som förvisso väger nästan lika mycket som min sovsäck, Haglöfs L.I.M. +1 Down (skiljer 80 gr), men linern tar mindre än halva utrymmet i packningen och kostar ca 1/5.
https://www.ultralightoutdoorgear.c...s-c22/reactor-extreme-sleeping-bag-liner-p392

Har hittills bara testat linern några nätter i lastbilen i september, utan värmare, och för det räckte enbart linern.

När jag sov i säcken med fleeceunderställ, var jag nära gränsen vid 2-3 grader, men helt övertygad om att -5 fungerat med linern.

I mina ögon är det ett fynd. En dålig sommarsäck kostar samma pengar eller mer, men tar mer plats utan att ge mer värme enligt minnuppskattning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.