Sea to summit Thermolite Reactor Liner?

Silkeslakan hittar du Billigt på ebay, från Thailand. 100 spänn eller så.

Sen jag skrev sist i den här tråden så har jag använt min reactor och silkeslinern mindre och mindre. Jag snor in mig så mycket...försöker ta på mig en ren tröja och kallingar istället.
 
Har enThermolite Reactor och är fortfarande efter två år mycket nöjd. Hade tidigare ett reselakan (Sea to Summit) i silke/bomull som inte var speciellt skönt eller varmt till skillnad från den mjuka och eftergivliga reactorn. Ofta använder jag bara reactorn när jag ligger i stugor någon gång så att den inte skulle vara förstärkning även i sovsäcken ser jag som nonsens. Dock, några 8 grader tror jag är optimistiskt, då snarare runt 5 och kanske 8-10 för extremvarianten. Vikten är precis 237 gram (utan påsen) och jag värdesätter funktionen som `hygienskydd´ för den dyra sovsäcken minst lika mycket som värmeförstärkare.
 
Jag köpte en exterme för en och en halv vecka sedan och sov varmt och gott med en +9 sovsäck iförd underställ med en utetemperatur på -2.
Som alla säger vete hundan om den ökar på 15 grader men 10 kan jag gå med på utan vidare.
 
Den fungerar bra, om den klarar exakt angiven temp är frågan.
Min fru frös i somras i fjällen och blev varm med STS TRL och jag har använt den i höst/vinterväder i min Haglöfs LIM 100 som har runt +10°som angiven komforttemp.
Har då klarat frostnätter med thermolinern, kallingar, sockor och mössa. Ned till ca -10° med thermoliner, merinounderställ, tunn dunjacka, sockor och mössa på.
Där omkring går gränsen för att sovsäck och isoleringslager börjar komprimera varandra, så det är nog runt minimitemp för mig.
Jag är en varm sovare, men thermolinern förskjuter minimitempen en god bit för mig i alla fall.
 
Det kan väl vara en bra produkt men tänk på att t.ex stadium m.fl har sovsäckar som en vanlig limpa från ica som pallar 12 grader , kan ju vara en vettigare och kraftigare förstärkning
 
Dom här everest sovsäckarna väger 700-900 gram och har komfort på +12 eller ibland +15 , jag tror dom är ganska vikteffektiva i jmf som sovsäcksbooster.

Har själv fleeceinlägg och tycker dom är mysiga och fluffiga , men tror nog en liten sovsäck är effektivare
 
700-900g är väl en aning optimistiskt? Jag får det till 1150-1235g...

http://www.stadium.se/sport/uteliv-resa/sovsackar#sort_attribute_1=ClickCount

Thermolite Reactor Liner väger 255g vilket ger en skillnad på minst 895g och då har vi inte ens börjat tala om volymen och vad det gör för övrig packning... Dubbla sovsäckar kommer dessutom att trycka ihop fyllningen på ett sätt som gör att man antagligen kan glömma någon som helst förbättring av att ha två säckar...

För mig funkar en WM Highlite och Reactor ner till en bit under nollan. Vikten blir då 460+255=715g.

http://www.outnorth.se/western-mountaineering/highlite.php#color=
http://www.outnorth.se/sea-to-summit/thermolite-reactor-liner.php
 
Jag har inte räknat på det men tror nog att en liten sovsäck utklassar ett fleece innerlägg värmemässigt

Fleece innerlägg är dock helt ok och ger lite mys och en del grader extra
 
Jag har en dylik och bilden talar för sig självt. Med den som förstärkning klarar jag -20 om det kniper. Storlek som en handboll ihoppackad.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    27.8 KB · Visningar: 1,512

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.