• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

SD vill ha tak för vargstammen - I så fall skulle 145 vargar få fällas i vinter

Snart börjar ju den älskade och för landsbyggden så viktiga Älgjakten som ger människor möjlighet till klimartsmart, närproducerat, proteinrikt och nyttigt kött.
Sett till varje kilo viltkött som omvandlas till Vargskit i stället för människomat är ett kilo Björntjänst ur klimatsynpunkt. ;)
 
Sen måste man betänka att en för stor Vargstam ställer till stora bekymmer, lidande och extra arbete för Renskötande minoritetsgrupper i Sverige, dessutom är kostnaden kring hela cirkusen är enorm.

Sen tillkommer oron för människor som bor i och kring Vargrevir, många är oroliga för att låta barnen tex gå ensamma till skolan med ett kraftfullt rovdjur som Varg strykandes kring husknutarna.
 
Och varför hittas inte de tjuvskjutna då? Den som tjuvskjuter går ju inte direkt runt på stan och visar upp dem. Det är väl rätt lätt att visa på starka antaganden att de skjuts/förgiftas utifrån inventeringar och liknande? Många orimliga försvinnanden utifrån naturliga förklaringar helt enkelt.

Jag hörde ett föredrag av en av nämnda forskare för över tio år sedan. Han presenterade statistik över varför vargar dör. När han berättade om kriterierna för vilka som hamnade under kategorin okänd orsak kunde jag inte förstå varför de hamnade där. Det var mycket stränga kriterier för att de skulle föras upp som tjuvskjutna istället för okänd dödsorsak.

Snart börjar ju den älskade och för landsbyggden så viktiga Älgjakten som ger människor möjlighet till klimartsmart, närproducerat, proteinrikt och nyttigt kött.
Sett till varje kilo viltkött som omvandlas till Vargskit i stället för människomat är ett kilo Björntjänst ur klimatsynpunkt. ;)

Glöm inte att älgar är idisslare och därmed släpper ut stora mängder metan. Lägg till att skadorna de orsakar på träd gör att skogen tar upp mindre koldioxid. Varje älg vargen äter betyder inte en älg färre på våra middagsbord.
 
Glöm inte att älgar är idisslare och därmed släpper ut stora mängder metan. Lägg till att skadorna de orsakar på träd gör att skogen tar upp mindre koldioxid. Varje älg vargen äter betyder inte en älg färre på våra middagsbord.
Dessutom är älgar inblandade i allvarliga trafikolyckor i högre utsträckning än vad kor är. För att inte tala om kålrötter.
 
@lausvik
Vad då, kålrötter? Hur menar du?
Är kålrötterna ännu farligare än älgarna? Eller är älgarna farligare än kålrötterna?
Tråden kom ju att halka in på älgkött som livsmedel men det finns ju de som inte äter kött. Närproducerade kålrätter är både nyttiga, goda och klimatsmarta (även om de efter förtäring kan utlösa metanutsläpp) och de springer aldrig ut på vägen och orsakar trafikolyckor. Ungefär så tänkte jag.
 
...och sedan har vi vildsvinen som har ökat explosionsartat och som det finns fler utav här i Sverige än älgar numera, enl. expertisen. Vildsvinen håller sig till ett mer begränsat område. Dom finns som längst upp i Gästrikland, Hälsingland och något enstaka svin har vandrat lite längre norr ut, men dom är lätträknade.
 
Funderar på hur det skulle vara om det inte fanns jägare?....stora viltskador.....svåra trafikolyckor och vem ska ta hand om den där björnen som du lyckades köra på med bilen och som är farlig och springer runt i skogen?
 
Funderar på hur det skulle vara om det inte fanns jägare?....stora viltskador.....svåra trafikolyckor och vem ska ta hand om den där björnen som du lyckades köra på med bilen och som är farlig och springer runt i skogen?

Det ska vi nog inte tala högt om här för många skulle nog få hjärtat i halsgropen då.
 
Funderar på hur det skulle vara om det inte fanns jägare?....stora viltskador.....svåra trafikolyckor och vem ska ta hand om den där björnen som du lyckades köra på med bilen och som är farlig och springer runt i skogen?
det är förklaringen till att jag aldrig stött på en trafikskadad björn under mina skogspromenader. Som jag har undrat...
 
det är förklaringen till att jag aldrig stött på en trafikskadad björn under mina skogspromenader. Som jag har undrat...
Är det runt 5 +- någon som blir påkörd av bil el. tåg/år här i Sverige och Sverige är stort till ytan så risken är liten att du skulle stöta på en trafikskadad nalle.
Dom björnar som blir påkörda och inte avlider på plats eftersöks av eftersöksjägare omgående så att dom inte ska plågas.
Det är ju lag på att viltolyckor ska polisanmälas omg. och platsen ska märkas ut.
Trots att det sitter uppe viltstängsel efter E4:an så sker det viltolyckor o i det här fallet så var det en nalle som fick sätta livet till.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...