• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

SD vill ha tak för vargstammen - I så fall skulle 145 vargar få fällas i vinter

Hmmm... Så våra förfäder jagade mammutar och annat innan de lärde sig att gå?

Nej, urtidsmänniskan åt animaliskt protein från skaldjur, bläckfisk, fisk och smådjur vid strandkanten av havet när dom lärde sig gå kunde därmed utveckla en hjärna som tog oss upp i näringskedjan och innebar att vi blev jägarfolk.

Det var först på senare tid dom blev samlare, odlare, bönder och till slut veganska kolonilottsägare i Bagarmossen.
 
Senast ändrad:


Sen att vargarna tar levande älgar... Menar du att jägarna skjuter redan döda älgar?

Jag är medveten om att virkeskvaliteten påverkas av betesskador på träd, men det bekymret hamnar till största del på brädgårdsägaren och inte på klimatet.

Nej, men vi dödar dom innan vi börjar äta på dom till skillnad mot Vargar, det var det jag menade.
 
Nej, dom skulle rensa rent i sitt revir men inte jämt över Sveriges yta vilket skulle innebära att vi hade tomt på Älg lokalt men för mycket mot vad vi är vana vid nu på andra platser.

Konstigt att det inte blir så i andra länder där man har en större vargstam. Vad skiljer de länderna från Sverige? Starkare jägarlobby?
 
Konstigt att det inte blir så i andra länder där man har en större vargstam. Vad skiljer de länderna från Sverige? Starkare jägarlobby?

Om du tex jämför med tex Alaska Ryssland eller Canada så finns det enorma i stort sett orörda vildmarksområden där Älgstammen kan tillåtas vara mycket tät lokalt och ändå påverkas inte statistiken på viltolyckor på samma sätt det skulle göra här av den enkla anledningen att det finns nästan obefintligt med trafik.

Här måste man hålla stammarna lagom med tanke på vårat landsomfattande vägnät eller hägna överallt om man inte ser till att hålla stammen jämn och lagom stor.
 
Senast ändrad:
Precis. Och hur utvecklades människan innan vi började odla? Hört talas om den neolitiska revolutionen?

Nej, men jag vet att militära mönstringsresultat visar på att den uppåtgående kurvan på IQ testerna och kroppstyrka vände nedåt strax efter att vegantrenden gjorde sitt intågande i Välden.

Så vi verkar som art vara på väg att krypa tillbaka till havet igen om vi inte tar tag i det.

Oroväckande och sambanden borde utredas med Statliga medel. ;)
 
Jaha, det var ju ett kvalificerat uttalande. Vad hände i samma veva? Ungdomarna började röra på sig mindre och sitta mera vid datorn, äta mera skräpmat och bli mera curlade. Kan det ha något med saken att göra? Antagligen inte, eller? Har du siffror på hur många av dem som mönstrar på som är veganer? De brukar nämligen vara så fredliga av sig (veganerna alltså) att de nog gärna avstår från att göra värnplikten om de kan.
 
Jaha, det var ju ett kvalificerat uttalande. Vad hände i samma veva? Ungdomarna började röra på sig mindre och sitta mera vid datorn, äta mera skräpmat och bli mera curlade. Kan det ha något med saken att göra? Antagligen inte, eller? Har du siffror på hur många av dem som mönstrar på som är veganer? De brukar nämligen vara så fredliga av sig (veganerna alltså) att de nog gärna avstår från att göra värnplikten om de kan.
Inlägget är raljerande. I alla fall i min icke-autisktiska tolkning av det.
 
Nej, men jag vet att militära mönstringsresultat visar på att den uppåtgående kurvan på IQ testerna och kroppstyrka vände nedåt strax efter att vegantrenden gjorde sitt intågande i Välden.

Så vi verkar som art vara på väg att krypa tillbaka till havet igen om vi inte tar tag i det.

Oroväckande och sambanden borde utredas med Statliga medel. ;)

Äsch, det där handlar ju naturligtvis om att de som är smarta nog ser till att komma undan.
 
det är förklaringen till att jag aldrig stött på en trafikskadad björn under mina skogspromenader. Som jag har undrat...
Du kanske förespråkar samma linje som djurrättsaktivister har förespråkat att polis och LST:s personal (naturbevakarna/viltvårdare) ska ta hand om trafikolyckor och spåra upp viltet och ta de skadade djuren till veterinären för omplåstring och operation för att sedan åter utsläppas i det fria.
Du kan läsa länken vad som gäller för trafikskadat vilt.
Det finns mer i ämnet.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.