Scarpa Mont Blanc?

Tjenare!
Nästa år planerar jag att åka till Alperna och knata upp för ett par toppar, bland annat Mont Blanc via normalleden. Jag har tittat mycket på kängor och hittat ett par vid namn "Mont Blanc" av tillverkaren Scarpa. Har någon på Utsidan tidigare erfarenhet av dessa? Att döma av produktbeskrivningen verkar de inte vara så särskilt anpassade för mer vertikal klättring. Någon här som vet något om det?
Jag planerar att klättra Pollux i Monte Rosa-massivet där en del lättare klättring på klippa är involverad (klättringen är graderad PD+). Skulle det funka? Hur funkar de med vanliga stegjärn (för vanliga kängor)?
Hur är kängorna i övrigt? Kanske skulle några andra kängor rekommenderas istället?

Länk till kängan: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=SCARPAMONTBLANCH_M

Tacksam för alla tips jag kan få!

Ha det fint!

Mvh,
Julle

Gillar dem

Jag har ett par, köpte dem på Snell förra sommaren. Är mycket nöjd med dem. Är helt perfekta för de turer du beskriver men kanske lite varma och breda för långa klippturer i finväder sommartid. Har aldrig gjort något svårare än AD+ i dem. Tror att de funkar bra för betydligt hårdare turer än du planerar, men drömmer man om en speed tur på Eiger går det att spara några hundra gram med ett par Phantom Ultra. Fördelen med de här skorna mot de lite lättare är att de är i riktigt läder, de håller bättre.

Det var ju helt ok pris på Addnature, och sedan är det väl 15% om du gillar dem på Fejan?

Gjorda för stegjärn, de passar bra till de olika jag har men vet ju inte exakt vad du har? Man kan säga att de passar bra för de stegjärn som är bra för MB normaltur.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack!

Jag har ett par, köpte dem på Snell förra sommaren. Är mycket nöjd med dem. Är helt perfekta för de turer du beskriver men kanske lite varma och breda för långa klippturer i finväder sommartid. Har aldrig gjort något svårare än AD+ i dem. Tror att de funkar bra för betydligt hårdare turer än du planerar, men drömmer man om en speed tur på Eiger går det att spara några hundra gram med ett par Phantom Ultra. Fördelen med de här skorna mot de lite lättare är att de är i riktigt läder, de håller bättre.

Det var ju helt ok pris på Addnature, och sedan är det väl 15% om du gillar dem på Fejan?

Gjorda för stegjärn, de passar bra till de olika jag har men vet ju inte exakt vad du har? Man kan säga att de passar bra för de stegjärn som är bra för MB normaltur.

Planerar inga Ueli Steck-bravader på Eiger, så det ser ut som att det blir ett par Scarpa MB. :) Tusen tack för snabbt svar!

//Julle

En känga att växa i?

Har gjort just de bergen de senaste åren. Mt Blanc är mest brant glaciärvandring och kruxet på Pollux har fasta rep. Kan inte tro annat än att dessa är fullt tillräckliga i styvhet. Se till att stegjärnen är flexibla och böjs med sulan.

Dock skulle jag nog fundera på framtiden. Utgår från att du vill gå vidare i din klättring bortom PD. Då är frågan om de räcker i styvhet. Kör själv med Kayland M11+, vilka är gjorda för isklättring och bergen året runt. Ungefär samma pris. Nöjd med allt utom den löjliga "damasken". Där får man ha riktiga ändå. Ring och prata med dem i butiken. Har köpt både dessa och ett par friktionsskor till mina konstiga fötter. Fått bra råd och är nöjd med de skor de rekommenderade. De vet nog om det är skor att växa i.

Har gjort just de bergen de senaste åren. Mt Blanc är mest brant glaciärvandring och kruxet på Pollux har fasta rep. Kan inte tro annat än att dessa är fullt tillräckliga i styvhet. Se till att stegjärnen är flexibla och böjs med sulan.

Dock skulle jag nog fundera på framtiden. Utgår från att du vill gå vidare i din klättring bortom PD. Då är frågan om de räcker i styvhet. Kör själv med Kayland M11+, vilka är gjorda för isklättring och bergen året runt. Ungefär samma pris. Nöjd med allt utom den löjliga "damasken". Där får man ha riktiga ändå. Ring och prata med dem i butiken. Har köpt både dessa och ett par friktionsskor till mina konstiga fötter. Fått bra råd och är nöjd med de skor de rekommenderade. De vet nog om det är skor att växa i.

Tack för det tipset, Anders! Det har du förstås rätt i. Jag ska fundera vidare lite, men tänker att jag fortfarande inte riktigt vuxit färdigt i fötterna (är 16). Å andra sidan kan det ju inte skada att köpa ett par kängor om de kostar ungefär lika mycket. Ska nog i vilket fall som helst slå en pling till Addnature och fråga. Är det okej om jag mejlar dig lite senare? Har några funderingar kring Pollux ;)

//Julle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips