Scarpa Mont Blanc?

Tjenare!
Nästa år planerar jag att åka till Alperna och knata upp för ett par toppar, bland annat Mont Blanc via normalleden. Jag har tittat mycket på kängor och hittat ett par vid namn "Mont Blanc" av tillverkaren Scarpa. Har någon på Utsidan tidigare erfarenhet av dessa? Att döma av produktbeskrivningen verkar de inte vara så särskilt anpassade för mer vertikal klättring. Någon här som vet något om det?
Jag planerar att klättra Pollux i Monte Rosa-massivet där en del lättare klättring på klippa är involverad (klättringen är graderad PD+). Skulle det funka? Hur funkar de med vanliga stegjärn (för vanliga kängor)?
Hur är kängorna i övrigt? Kanske skulle några andra kängor rekommenderas istället?

Länk till kängan: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=SCARPAMONTBLANCH_M

Tacksam för alla tips jag kan få!

Ha det fint!

Mvh,
Julle
 
Gillar dem

Jag har ett par, köpte dem på Snell förra sommaren. Är mycket nöjd med dem. Är helt perfekta för de turer du beskriver men kanske lite varma och breda för långa klippturer i finväder sommartid. Har aldrig gjort något svårare än AD+ i dem. Tror att de funkar bra för betydligt hårdare turer än du planerar, men drömmer man om en speed tur på Eiger går det att spara några hundra gram med ett par Phantom Ultra. Fördelen med de här skorna mot de lite lättare är att de är i riktigt läder, de håller bättre.

Det var ju helt ok pris på Addnature, och sedan är det väl 15% om du gillar dem på Fejan?

Gjorda för stegjärn, de passar bra till de olika jag har men vet ju inte exakt vad du har? Man kan säga att de passar bra för de stegjärn som är bra för MB normaltur.
 
Tack!

Jag har ett par, köpte dem på Snell förra sommaren. Är mycket nöjd med dem. Är helt perfekta för de turer du beskriver men kanske lite varma och breda för långa klippturer i finväder sommartid. Har aldrig gjort något svårare än AD+ i dem. Tror att de funkar bra för betydligt hårdare turer än du planerar, men drömmer man om en speed tur på Eiger går det att spara några hundra gram med ett par Phantom Ultra. Fördelen med de här skorna mot de lite lättare är att de är i riktigt läder, de håller bättre.

Det var ju helt ok pris på Addnature, och sedan är det väl 15% om du gillar dem på Fejan?

Gjorda för stegjärn, de passar bra till de olika jag har men vet ju inte exakt vad du har? Man kan säga att de passar bra för de stegjärn som är bra för MB normaltur.

Planerar inga Ueli Steck-bravader på Eiger, så det ser ut som att det blir ett par Scarpa MB. :) Tusen tack för snabbt svar!

//Julle
 
En känga att växa i?

Har gjort just de bergen de senaste åren. Mt Blanc är mest brant glaciärvandring och kruxet på Pollux har fasta rep. Kan inte tro annat än att dessa är fullt tillräckliga i styvhet. Se till att stegjärnen är flexibla och böjs med sulan.

Dock skulle jag nog fundera på framtiden. Utgår från att du vill gå vidare i din klättring bortom PD. Då är frågan om de räcker i styvhet. Kör själv med Kayland M11+, vilka är gjorda för isklättring och bergen året runt. Ungefär samma pris. Nöjd med allt utom den löjliga "damasken". Där får man ha riktiga ändå. Ring och prata med dem i butiken. Har köpt både dessa och ett par friktionsskor till mina konstiga fötter. Fått bra råd och är nöjd med de skor de rekommenderade. De vet nog om det är skor att växa i.
 
Har gjort just de bergen de senaste åren. Mt Blanc är mest brant glaciärvandring och kruxet på Pollux har fasta rep. Kan inte tro annat än att dessa är fullt tillräckliga i styvhet. Se till att stegjärnen är flexibla och böjs med sulan.

Dock skulle jag nog fundera på framtiden. Utgår från att du vill gå vidare i din klättring bortom PD. Då är frågan om de räcker i styvhet. Kör själv med Kayland M11+, vilka är gjorda för isklättring och bergen året runt. Ungefär samma pris. Nöjd med allt utom den löjliga "damasken". Där får man ha riktiga ändå. Ring och prata med dem i butiken. Har köpt både dessa och ett par friktionsskor till mina konstiga fötter. Fått bra råd och är nöjd med de skor de rekommenderade. De vet nog om det är skor att växa i.

Tack för det tipset, Anders! Det har du förstås rätt i. Jag ska fundera vidare lite, men tänker att jag fortfarande inte riktigt vuxit färdigt i fötterna (är 16). Å andra sidan kan det ju inte skada att köpa ett par kängor om de kostar ungefär lika mycket. Ska nog i vilket fall som helst slå en pling till Addnature och fråga. Är det okej om jag mejlar dig lite senare? Har några funderingar kring Pollux ;)


//Julle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
m_stromqvist Hjälp mig Scarpa vs asolo Alpin / Bigwall 8
Mike C Scarpa Freney vs Cerro Torre? Alpin / Bigwall 2
johre Storlek Scarpa Vega Alpin / Bigwall 19
nisse2u Scarpa eller Trezeta Alpin / Bigwall 2
var köpa scarpa vega? Alpin / Bigwall 4
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
Pallet Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd? Alpin / Bigwall 50
surstrumpa Mont Blanc i Juni? Alpin / Bigwall 16
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Cremytos Tramway to Nid d'Aigle (Mont Blanc) Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Matterhorn / Mont Blanc Alpin / Bigwall 11
Alvebris Mont Blanc? Alpin / Bigwall 2
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
nsidirop Måste man ha specialkängor på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 28
mo9jan Topografisk karta Mont Blanc? Alpin / Bigwall 1
Danne82 Mont Blanc / Utrustning Alpin / Bigwall 8
krutnisse Guide på Mont Blanc ?? Alpin / Bigwall 1
KackDiamond Mont Blanc Förhållanden Juni! Alpin / Bigwall 9
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
ellagull Info om Mont Blanc via Grand Mullet vintertid Alpin / Bigwall 2
ww-user Mont Blanc Alpin / Bigwall 1
Bollvik Mont Blanc v 24-25 Alpin / Bigwall 0
cliff_hanger Mont Blanc Alpin / Bigwall 6
madir Mont Blanc-information Alpin / Bigwall 0
Malindo Dödsolycka vid Mont Blanc Alpin / Bigwall 27
peon Status på Gouter-leden på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 3
KarolinaS utrustning för mont blanc? Alpin / Bigwall 18
multisport Mont Blanc i juli Alpin / Bigwall 5
peon Storskor för Mont Blanc? Alpin / Bigwall 5
mrTelemark Hjälp med Mont Blanc??? Alpin / Bigwall 3
sohrab Mont blanc tacul Alpin / Bigwall 2
mrTelemark Mont Blanc Alpin / Bigwall 2
zeromaker Mont Blanc, sommaren 2003 Alpin / Bigwall 5
madir Mont Blanc på vintern Alpin / Bigwall 18
madir Mont Blanc på liv och död? Alpin / Bigwall 14
krille9 Chamonix-Mont Blanc Alpin / Bigwall 5
utter Klättrare räddade på Mont Blanc Alpin / Bigwall 3
pemberton förare Mont Blanc och berg Runt Zermatt Alpin / Bigwall 2
ERI Traverse du Mont Blanc Alpin / Bigwall 0
steffcarro Bestiga Mont Blanc. Alpin / Bigwall 3
Mont Blanc - Aiguille du Midi Alpin / Bigwall 4
2117 kartor, Mont Blanc-massivet Alpin / Bigwall 1
Bok om alpina turer runt MB samt Mont Rosa Massivet Alpin / Bigwall 2
Mont Blanc, reskompis v16-17 Alpin / Bigwall 0
Mont Blanc Alpin / Bigwall 13
Mont-Blanc sommar 2000 Alpin / Bigwall 1
Mont-Blanc sommar 2000 Alpin / Bigwall 0
Vinterbestigning Mont Blanc Alpin / Bigwall 3
2117 Mont Blanc Alpin / Bigwall 5
Trevliga rutter i Mont Blanc massif Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...