Scanna in en karta

Hur f.... scannar jag in en karta som är 40x40cm?
Skall man ta den i bitar och hur går det isåfall till att sätta ihop dom

Inte roligt

Man skaffar en A1-skanner så är problem löst ;) . Nej skämt åsido, man får skanna i delar och sedan klistra ihop i något elektroniskt i något fotoprogram. Det underlättar om man har gott om tid och stort tålamod. Har man bara en karta går det väl an, men har man 50 st gröna kartor så är det inte roligt. Det finns fler än jag som tröttnat se http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=1196

/ Per Brune

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ja det där med A1 lät ju bäst. Jag arbetar inom fastighetsbranschen så det kan ju tänkas att mina konsulter har en A1-scanner.
Tack för ditt svar

A1-skanner

Råkar man ha tilltång till en A1-skanner eller känner någon som har det, blir man nog populär, men risken finns att man får mycket att göra för en A1-skanner är hårdvaluta.
Lycka till.

/Per Brune

clindh

Forumvärd
Låta någon göra det?

Undrar vad tex Arkitektkopia tar för att scanna ett A1-ark? Säkert billigare än att köpa materialet digitalt från Lantmäteriet ivartfall.

Priser...

Arkitektkopia i Östersund tar cirka 800:- för att scanna och vektorisera en A1 ritning. För att enbart scanna in blir det billigare. Vad jag vet har de bara svartvit scanning, men det kanske funkar för er.

Annars så finns det ett företag i Ramsele som fixar saker och ting lätt. Kolla på http://www.riksscanning.se.

Skicka bara kartan via post, retur sker på e-post och kartan via vanlig mejl.

Ha kul i sommar!!!

/Lars Dahlin
Östersund

Funderar

Just precis vad jag funderat på under dagen, vem i bekantskapskretsen har tillgång till en A1-skanner eller på vilken typ av företag används de, och om en sådan skanner är vanliga bara man letar i rätt bransch. Det bör vara en färgskanner då mycket av informationen finns i färgen.

Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips