Sarekvandring

Precis tillbakakommen efter en vecka i Sarek. Lägger upp en Picasalänk imorgon med lite bilder.

Gick ca Akkastugorna > bron NV om Kisurisstugan > syd mellan Sjpietjav och Gisuris > längs nationalparksgränsen ned till Guohpervagge > Guohpervagge österut till Skarja > Pielastugan > norr om sjöarna bort till renvaktarstugan V om Slugga > till småsjöarna mellan Gahppo och Vuovres > ned mot Pietsaure och samelägret i SO > Salto.

Tror aldrig jag har upplevt en Sarekvandring där det har varit så torrt i terrängen som detta år. Stora delar av Guohpervagges stränder som normalt är så sanka att man måste gå högre upp gick man nu helt torrskodd över. Och väldigt lite vatten i jokkarna, behövde vara vada Siergajåhkå (och som alltid den lilla jokken vid samelägret vid Pietsaure) - alla andra jokkar kunde man hoppa över fr sten till sten.

Fint väder också, kunde gå stora delar av veckan i kortärmat och hade sol tre dagar. Och höstfärgerna var helt fantastiska.

Mats
 
Vackra bilder:). Spännande att se hur naturen ändrats sedan vi själva vandrade i dessa trakter för bara en dryg månad sedan pga höstens intåg.
 
Tack alla! Jag har aldrig sett sådana höstfärger i Sarek tidigare - och då har jag ändå gått ungefär vid den här tiden förr om åren.

Mats
 
Tror aldrig jag har upplevt en Sarekvandring där det har varit så torrt i terrängen som detta år. Stora delar av Guohpervagges stränder som normalt är så sanka att man måste gå högre upp gick man nu helt torrskodd över. Och väldigt lite vatten i jokkarna….
Mats

Du verkar ha en del erfarenheter av Guohpervagge. Hur ser terrängen ut där? Svåra vad? Rekommenderas norra eller södra sidan?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.