Lägesrapport från Sarek

Hej,

Gick från Akkastugorna den 4 sep och ankom Saltoluokta den 10 sep, enl. följande väg:

  • Gick fr Akkastugorna nästan fram till Kisurisstugan på Padjelantaleden.
  • Vek sedan av från leden söderut och följde nationalparksgränsen mellan Sjpietjav och Gisuris ned till Guohpervagge.
  • Följde sedan Guohpervagge österut till Skarjabron.
  • Gick sedan österut mot Pielastugan och följde sjöarnas nordsidor fram till bron över Guhkesvákkjåhkå.
  • Gick sedan från bron mot renvaktarkojan och upp till pyttesjöarna mellan Vuovres och Gáhppo.
  • Gick sedan ned till Pietsaures sydstrand, därefter till samevistet och slutligen Saltoluokta.

Vattennivåerna var mycket låga och de tre vad jag gjorde var enkla och under knähöjd. Övriga passager över jokkar var hoppbara, om det ens fanns ngt vatten i dem. I övrigt var det mycket torrt i terrängen. Myggen kunde räknas på ena handens fingrar.

Jag hade mulet, dimmigt och fuktigt den 4, 5 och fram till lunch den 6 september - därefter strålande solsken och klarblå himmel varje dag fram till stationen. :)

Jag träffade dock två tyskar vid Akkastugorna som hade fått vända några dagar tidigare i Ruohtesvagge p.g.a. att det låg en halv meter snö nere i dalen. Mötte sedan en annan vandrare i onsdags som ungefär samma tidpunkt som tyskarna hade gått i Guohpervagge och hade haft känghögt med snö.

Allt detta hade dock smält bort när jag passerade.

/Mats
 
Hej Mats, vi träffades va?P Ni måste ha åkt från Salto innan jag hann dit och köpa öl. kom dit 10.e september ca kl 16 (med båten från Kebnats), men tack för compeeden


Nåja, samma tid men annan sträcka.

* Båtarna i Alkajaure fungerar fint, men sån en person vada sjöändan i stövlar, så lågt vatten
* Vadet av Kouperjokka (där Alkavagge ansluter) enkelt
* Vaden ut mot Sourva löjligt låga,
* Badet i Pierikjaure skönt

Det kommer berättelse sen.

Christian
 
BTW, mötte två som gått Sarvesvagge och sen inte kommit över Tielmavadet och fått gå västsidan av Rapadalen norrut. Så lågt vatten betyder inte automatiskt att alla vad är enkla.
 
Hej Mats, vi träffades va?P Ni måste ha åkt från Salto innan jag hann dit och köpa öl. kom dit 10.e september ca kl 16 (med båten från Kebnats), men tack för compeeden

Vet inte om vi möttes - var isåfall? Jag ensamvandrade hela veckan, talade dock med ett grabbgäng i början av turen som skulle vara ute i 10 dagar, sedan en far & son (gissar jag) i onsdags och sedan en kille som hade varit ute en dryg vecka och skulle ut vid Suorva.

/Mats
 
Gick veckorna före er men känner igen beskrivningarna.

Väldigt lite vatten i jokkarna - jag vadade Rapaälven ett par km uppströms Tielmavadet problemfritt en av de sista dagarna i augusti!!! Kan tänka mig att det var betydligt mer vatten några dagar senare efter snöfallet.

Den första september vaknade jag till ~10cm snö på Pelaslätten och det såg ut att vara mer snö längre västerut mot Guopervagge-hållet. Redan framåt eftermiddagen då jag till slut plockade ner tältet och började gå var avsmältningen betydande, så det låg nog inte kvar mer än någon dag ytterligare just där.

Här finns lite filmklipp från turen:
http://youtu.be/v4SA9ji72nk?hd=1
 
Vet inte om vi möttes - var isåfall? Jag ensamvandrade hela veckan, talade dock med ett grabbgäng i början av turen som skulle vara ute i 10 dagar, sedan en far & son (gissar jag) i onsdags och sedan en kille som hade varit ute en dryg vecka och skulle ut vid Suorva.

/Mats

Då var det inte dig jag träffade, träffade grabbgänget (3 killar) trodde du var en av dem. fick compeed av dem. far och son (sarvesvagge sen rapadalen upp) delade jag helikopter med till Tarralouppal förra helgen.

Christian
 
Tjena!

Iof en gammal tråd men onödigt att starta en ny...

Undrar om någon har en lägesrapport från Sarek i detta nu.

Några höstfärger kvar, vattenstånd, mye snö på topparna, osv... Fyll i precis vad ni vill, gärna bilder! :)
 
Ser fint ut :)

Tjenare,

Sätter mig på tåget om typ 9.5 timmar med siktet inställt på just Sarek.

Har kikat på bland annat Kebnekaises web-kamera senaste veckan och det ser fint ut! Fortfarande fina höstfärger och knapppt någon snö på topparna, kolla själv http://www.webbkameror.se/webbkameror/kebnekaise/index.php

Men då väderprognosen talar om lägre temperaturer och mycket nederbörd får man nog räkna med att det kommer vara en del snö på högre höjd om en vecka....

/ Stefan
 
Kan rapportera att det just nu är mulet och småregnigt på Pårekslätten utanför tältet där jag latar mig , men det har varit en helt fantastisk vecka i Sarek, åtminstone i den sydvästra delen där jag har rört mig. Massor av sol (gick i kallingar och T-shirt lördag och söndag) och knappast någon nederbörd alls. Ingen snö, men minusgrader och fruset på nätterna. Lite vatten i jåkkarna. Fina höstfärger som växlar mot rostbrunt allt eftersom björkarna fäller sina löv - har hänt ganska mycket denna veckan.

Per
 

Bilagor

  • IMG_20130913_103242.jpg
    IMG_20130913_103242.jpg
    106.8 KB · Visningar: 434
Tack för wekameran!! :)


Rostbrunt med puddrade toppar är ju också otroligt fint... men hoppas det är lite höstfärger kvar iaf. :)

Tack för era responser!

Otroligt att du har täckning där ute i vildmaren.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Slagathoria Lägesrapport Vålådalen/Vallbo - Lunndörren Fjällvandring 9
BIF Tjåmotis - Nammatj, lägesrapport Fjällvandring 7
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.