Sareks bästa leder, fungerar min karta?

Jag har vadat Rapajokken i centrala Sarek två gånger utan problem, men båda gångerna var i slutet på augusti då vattennivåera sjunkit undan ordentligt. Du kan titta på SMHIs modelldata över vattenflöden på https://vattenwebb.smhi.se/hydronu/ .

De två datum jag gick över så skattade de flödet till ca 6 kubikmeter per sekund. Under första halvan av juli, då flödet är som störst, når det ofta över 60 kubikmeter per sekund (tio gånger mer!!!) vilket naturligtvis ger helt andra förutsättningar (i princip omöjligt). Dessutom blir då ofta glaciärjokkarna uppifrån Tielma-Ålkatj-massivet också i princip omöjliga att passera vilket gör att man helt enkelt måste välja någon annan väg.

I slutändan så är det en bedömning man måste göra på plats eftersom flödet kan variera kraftigt dag för dag, men i mitten av juli så är risken stor att man inte kan gå rakt igenom centrala Sarek på det här hållet någorlunda säkert.
Som sagt flödet varierar mycket mellan åren, men är generellt mycket högt första halvan av Juli med över 200m3/s vissa dagar (ex 2017 där snösmältningen var ovanligt sen). 2014 var en torr och varm sommar även i Sarek, då låg flödet över 100m3/s runt mitten av Juli för att sedan nå mycket låga värden i slutet av Augusti.
 
Första bilden visar östkammen på bucht, andra haket till 1903
Här är också bilder från tre olika vinklar som visar din planerade väg över pårte.
Klippkvaliten är inte att jämföra med alperna eller norge direkt

Tack för bilderna, alltid bra att få ett bättre perspektiv av hur det ser ut! Förstår dock inte vad du menar med klippkvaliten? Att det år mycket löst menar du?🤔

Jag har vadat Rapajokken i centrala Sarek två gånger utan problem, men båda gångerna var i slutet på augusti då vattennivåera sjunkit undan ordentligt. Du kan titta på SMHIs modelldata över vattenflöden på https://vattenwebb.smhi.se/hydronu/ .
De två datum jag gick över så skattade de flödet till ca 6 kubikmeter per sekund. Under första halvan av juli, då flödet är som störst, når det ofta över 60 kubikmeter per sekund (tio gånger mer!!!) vilket naturligtvis ger helt andra förutsättningar (i princip omöjligt). Dessutom blir då ofta glaciärjokkarna uppifrån Tielma-Ålkatj-massivet också i princip omöjliga att passera vilket gör att man helt enkelt måste välja någon annan väg.
I slutändan så är det en bedömning man måste göra på plats eftersom flödet kan variera kraftigt dag för dag, men i mitten av juli så är risken stor att man inte kan gå rakt igenom centrala Sarek på det här hållet någorlunda säkert.
Som sagt flödet varierar mycket mellan åren, men är generellt mycket högt första halvan av Juli med över 200m3/s vissa dagar (ex 2017 där snösmältningen var ovanligt sen). 2014 var en torr och varm sommar även i Sarek, då låg flödet över 100m3/s runt mitten av Juli för att sedan nå mycket låga värden i slutet av Augusti.

Ja det är ganska rejäla mängder vatten verkar det som, känns lite dumt att chansa faktiskr. Det blir att att jag går den andra vägen runt! det får ta sin tid, så bråttom har jag ändå inte så det blir bara härligt att få se lite mer av nationalparken!
 
Tack för bilderna, alltid bra att få ett bättre perspektiv av hur det ser ut! Förstår dock inte vad du menar med klippkvaliten? Att det år mycket löst menar du?🤔

Exakt, jag tror att ickeklättrare generellt har risk att freaka ur på scrambling passager här även om det inte är klättergraderad. Det har högre seriositet än att vandra upp på mont blanc, eller klättra cosmiq arete eller andra liknande grejer i alperna, så som jag ser det. Det gäller dock inte västkammen upp på stortoppen, eller normalvägen via mikkajiegna (den har dock feta crevasser som behöver passeras)
 
Jag har själv gått Guhkesvagge upp till Akka. Vi gick söder om Suottasjjåhkå och korsade Nijakjågåsj. Vid punkt 700 korsade vi Sjnjuvtjudisjåhkå och gick genom Rakkasbuollda till Akkastugorna.

Jag har dock läst rekommendationer att gå norr om Suottasjjåhkå. Rakkasjåhkå ska vara djup men nära på stillastående och därför möjlig att vada. Men detta har jag som sagt var ingen egen erfarenhet av.

Vad gäller rapaälven så avråder jag från av vada den, Tielmavadet riskerar att vara mycket svårt. Upp emot Skarja bör den dock minska betydligt i storlek och vara säkrare att vada, men pga videsnåren som går utmed södra sidan av rapaälven hela vägen upp till Skarja så rekommenderar även jag att du följer Malinsa:s råd.

Hoppas du får en fin tur!
 
Tid

Tror tiden är lite knapp. Jag går i alla fall max 20 km under en dag i Sarek om jag bara går. Sarek ska man njuta av.
I Sarek är det najs att gå obanat och det blir man oftast tvungen till tycker jag, då det inte finns leder. En del stigar finns ju, men charmen med Sarek är ju det orörda, det vilda.
Att vada i Sarek...inget man bara gör. Behöver planeras, och är i många fall omöjligt då det strömmar på bra i många vattendrag. Har inte kollat de planerade vaden på kartan.
Sist en synpunkt: ha luft i tidplanen...det går kanske inte så fort som man tänkt sig.
//Thomas
Hej!
Jag skall ut på en solotur den 13 Juli med utgångspunkt Kvikkjokk och avslutar vid Áhkkástugorna där jag tar båt vidare till Ritsem och buss hem mot Stockholm. Jag har alltså tänkt vandra genom Sarek Nationalpark och kommer också att bestiga ett par 2000m toppar längst vägen, först och främst Bårddetjåkkå & Bálgatjåkkå i Pårtemasivet, sedan Sarektjåhkkås alla fyra (Eventuellt tre) toppar (Via glaciär över till Buchttoppen - Sydtoppen - Stortoppen & Ner). Dagen efter tar jag eventuellt också Nordtoppen och beger mig sedan vidare Áhkkámassivet och bestiger Áhkkás Stortopp. Jag har räknat med att vandringen skall ta max 10 dagar, men ska försöka göra det på max 7-8 dagar.

Och nu kommer min fråga, hur ser det ut med lederna i Sarek? Det är svårt att tyda genom karta om hur vandringsmöjligheterna ser ut. Jag är väldigt otaggad på att hamna framför ett så stort vattendrag att jag måste vända om och gå tillbaka timmar om inte värre dagar (exempelvis). Jag har gjort en eventuellt vandringled jag har tänkt följa och hade uppskattat om någon/ra kan ta sig möjligheten att kika på den. Den är inte i extrem upplösning direkt, får fixa en större om det behövs.

Kartan har ni nedanför.

Tack på förhand!
Mvh Emil
 
Hej allesammans!
Snart bär det av för mig, anländer i Kvikkjokk på lördag lunchtid.
Ang. vadet i Rapadalen som vi diskuterade tidigare, är det någon här på forumet som har vadat i Rapadalen från riktning Sarvesvágge nu de senaste dagarna och kan ge mig en liten update på hur vattenflödet ser ut? Jag är väldigt sugen på att få se Rapadalen nämligen + att jag sparar massa tid innan jag beger mig mot Sarektjåkkå-topparna.

Är väll främst Tielmavadet jag tänker på, verkar inte finnas så mycket fler ställen att vada på?
 
Vad

Har vadat Tielmavadet för länge sedan, lårdjupt och läskigt. Förra årets vandring i Sarek medförde en del vad, varav den norr om Nijak, där vi vadade Soutsjjåhkå som var knepig. Väl över den var det fint att gå under Ahkkamassivet till Akkastugorna.
 
Jag gissar att det finns mycket mycket vatten i rapaälven. Det e ju tidigt på säsongen och tror inte allt smältvatten runnit undan än.
 
Enligt SMHI vattenwebb kommer vattenflödet minska drastiskt de kommande dagarna och gå till ”Mycket lägre flöden”

http://vattenweb.smhi.se/hydronu/#{...owMq":false,"currentFlowControlVisible":true}

Flödet bestäms helt av nederbörd och temperatur. Snösmältningen verkar vara sen i år då det är mycket snö kvar även på lägre höjd, och med stigande temp kommer vattenmängden i Rapaätno snabbt att stiga. Du kan inte gå på dagsläget som kan förklaras av den ovanligt kalla inledningen på månaden, utan vad händer nästa vecka vilket är svårt att sia om men historik och statistik talar sitt tydliga språk och att vada Rapaätno i inledningen till Juli är en stor chanstagning med sitt eget liv som insats. Dessutom kommer du förlora massor av tid och kraft på att forcera djungeln i nedre Sarvesvagge om du ändå tvingas vända. Jag hade inte chansat!
Så fort det blir lårdjupt börjar du få flytkraft och tappar snart fotfästet, och med kraften från strömmen i kombination är det lätt att tappa balansen och svepas med. Kylan i vattnet gör du snabbt tappar känsel i fötter och ben och är direkt livsfarlig om du sveps med.
Då vattnet till stor del utgörs av glaciärvatten är siktdjupet obefintligt.
 
Senast ändrad:
Återkoppling!

Hej allesammans!
Snart bär det av för mig, anländer i Kvikkjokk på lördag lunchtid.
Ang. vadet i Rapadalen som vi diskuterade tidigare, är det någon här på forumet som har vadat i Rapadalen från riktning Sarvesvágge nu de senaste dagarna och kan ge mig en liten update på hur vattenflödet ser ut? Jag är väldigt sugen på att få se Rapadalen nämligen + att jag sparar massa tid innan jag beger mig mot Sarektjåkkå-topparna.

Är väll främst Tielmavadet jag tänker på, verkar inte finnas så mycket fler ställen att vada på?


Det är ofta planer som läggs upp och sällan återkoppling! Hur gick resan? Lärdomar? Bästa minnen?
 
Ni som vågar vandra solo över glaciärer. Är det Endast på glaciärer utan snö ?
Eller ger ni er även ut på de som är snöbelagda med dolda sprickor ?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hemskis Följa Sareks gräns från Aktse och norröver Fjällvandring 2
Hemskis Online Karta med Sareks gräns? Fjällvandring 1
plaskdaja Alla Sareks 2000 toppar på en dag ? Fjällvandring 9
daniel80 Sareks Nortopp Fjällvandring 30
tingdahl Alternativ väg till Sareks stortopp Fjällvandring 2
x-treme Sareks smultronställen??? Fjällvandring 8
Retrovirus Hund och Sareks nationalpark Fjällvandring 25
Sareks toppar Fjällvandring 2
nicko_ Bästa glaciärupplevelsen/isbräckan i Sulitjelma-området? Fjällvandring 3
HansLöfgren Bästa friluftskartan Fjällvandring 2
Kvark Bästa tältplatsen, Rapadalen Fjällvandring 9
lorenzr Bästa stuga i Rogenområdet? Fjällvandring 8
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Kierkai Bästa stället att börja Jämtlandtriangeln? Fjällvandring 8
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
saraabeiramar Bästa vandringsleder i Sverige och Norge? Fjällvandring 7
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
Glännman Bästa höstvecka för Muddus? Fjällvandring 12
nicko_ Era bästa tips och turförslag för jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
Ceres Bästa led Tänndalen? Fjällvandring 0
josia Bästa vadplatser för Alep Vassjajågåsj Fjällvandring 12
emil. Bästa lösningen för vadning i Sarek? Fjällvandring 19
Melhike Bästa köket för vandring? Fjällvandring 7
Fantomax Bästa vinter/skidorten sommartid? Fjällvandring 3
LassePappa bästa skaljacka för fjäll o skog Fjällvandring 37
Fantomax Bästa utgångspunkt för vackra dagsturer Fjällvandring 1
Dr Who Bästa väg mellan Växjö-Storulvån? Fjällvandring 5
rottemark Bästa karta Abisko Fjällvandring 6
Alge Bästa bilvägen från Jönköping till Enafors ? Fjällvandring 9
Patrik-78 Bästa myggmedel? Fjällvandring 35
aandr55 Bästa vägen in i Sarek från Kvikkjokk Fjällvandring 8
gegga moya kebnekaise i vinter, när är dom bästa förhållandena? Fjällvandring 6
Emadam Tips bästa regnstället Fjällvandring 2
nnn.sthlm Abisko/ Keb bästa turen? Fjällvandring 11
ilisen Bästa färdvägen Sarek? Fjällvandring 4
hubbex Bästa tiden på året för vandring Fjällvandring 4
tassemark Hur skildrar man på bästa sätt sin fjällupplevelse? Fjällvandring 9
-vickan- Bästa månaden för Galdöpiggen / Jotunheim ( Norge Fjällvandring 2
orren86 Bästa topptursområdena i Norge? Fjällvandring 11
Magdafjäll Bästa vandringen i Sarek ? Fjällvandring 10
Traneving Hur ska bästa möjliga vandringsled se ut? Fjällvandring 45
jonasj Bästa bilväg Lund - Spiterstulen (Jotunheimen)? Fjällvandring 3
Joakim Ambrosson Bästa massiven/områdena Fjällvandring 9
magkar80 Bästa turen kring Storulvån! Fjällvandring 11
en kollega ge mig din bästa 5dagars tur Fjällvandring 9
oskarlin bästa vägen Akkastugorna-Ruohtesvagge Fjällvandring 11
haiwa Bästa Helags! Fjällvandring 2
Legerstam Bästa resväg till Helags Fjällvandring 4
JonathanW Bästa vägen från Kaskavagge till Tarfala? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...