Jag har...
...vandrat genom de flesta dalgångarna i Sarek och gått "genom" Sarek ett flertal gånger.
Vandringarna har kombinerats med ett fåtal toppturer och ett antal glaciärturer.
Sarek är en underbar plats med otroligt vackra dalgångar, underbara vyer och häftiga toppar.
Beroende på erfarenhet och utrustning så rekommenderas glaciärer och toppar.
Men å andra sidan så kan man gå i dalgångarna och ändå få en otrolig tur om man har tur med vädret.
Vid tre Sarekturer á 2 1/2 veckor var hade jag sol VARJE dag och inte en droppe regn, detta får nog ses som extrem tur eftersom vädret kan vara lite nyckfullt i Sarek.
Jag vill varna dig REJÄLT från turtips och erfarenheter från vandrare som kanske verkar lite väl hysteriska och alltför jag-kan-men-inte-du-kan.
Jag har träffat vandrare som berättat om olika vad att de varit så extrema och om avsaknad av snö mm mm
Det kan bli ödesdigert om sanningen inte visar sig var vad de utger sig för.
Speciellt om du lyder deras råd.
Men å andra sidan är det ju svårt att veta vem som överdriver och vem som inte gör det...
Erfarenheten visar sig att deras skrönar passar när de kommer hem och skall skryta för grannen hur tufft de har haft det, du vet, sovit i tältet i en bäck, vadat i 3 meter djupt vatten osv osv
;-)
Sarek är den underbaraste plats jag besökt i fjällvärlden, jag har varit på många platser, bla som guide i Sarek, Stora Sjöfallet och Padjelanta, men Sarek är outstanding.
Det finns många platser jag ännu inte varit på som säkert är lika trevliga, men jag har inte sett det än...