Sarek, vad får man inte missa?

VARNING VARNING!: Svarta spetsen är inte 1626! Det är en lägre topp ( som jag kallar Svarta Spetsens södra förtopp) i grannskapet som innehar denna höjd! Svarta spetsen är ca 1820 m enligt Detta är Sarek och minst 1780 enligt höjdkurvorna i Fjällkartan.

Än en gång; topp 1626 är inte Svarta Spetsen!

Förresten har Svarta Spetsen en primärfaktor på 160 meter och är den 79:e prominentaste och den 68:e högsta av alla Sareks toppar (en del förtoppar med låg/okänd pf är dock med), om detta kan man snart läsa på en hemsida jag håller på bygger.

Var kan man se vilka svenska berg som har högtprimärfaktor? Hittade några listor på nätet men dessa var ju helt åt skogen, (en listade t ex helags som nr 5 tror jag, och helags ligge ju på en högplatå, och har således ganska låg primärfaktor jämfört med lapplandsfjällen).
 
Var kan man se vilka svenska berg som har högtprimärfaktor? Hittade några listor på nätet men dessa var ju helt åt skogen, (en listade t ex helags som nr 5 tror jag, och helags ligge ju på en högplatå, och har således ganska låg primärfaktor jämfört med lapplandsfjällen).

Jag håller på med en sajt just nu, och har hållt på hela våren, det är ett fasligt sjå att snickra ihop sådana här listor. Sidan kommer vara en sökbar databas där man kan skapa listor över höga och relativt höga toppar och så vidare. Just nu har jag väl gott och väl 1000 toppar i databasen, de flesta är i Kebnekaise och Sarek-området.

En lista som innehåller inte alla men de flesta av de högsta topparna finns av en norrman här:
http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/sweden_finest.html

Namngivningen är dock tveksamt och en del toppar är fel eller saknas, så den är inte helt representativ. Titta gärna på hur jag har gjort med Sareks alla toppar över 30 primärfaktorsmeter: http://svenskatoppar.googlepages.com/Sarekrankver30.pdf

Om några veckor när siten är klar så blir det den ultimata listan :)
 
Jag håller på med en sajt just nu, och har hållt på hela våren, det är ett fasligt sjå att snickra ihop sådana här listor. Sidan kommer vara en sökbar databas där man kan skapa listor över höga och relativt höga toppar och så vidare. Just nu har jag väl gott och väl 1000 toppar i databasen, de flesta är i Kebnekaise och Sarek-området.
Har du tillgång till höjddata som du kör någon finurlig algoritm på, eller sitter du och glor manuellt på kartorna?
 
Har du tillgång till höjddata som du kör någon finurlig algoritm på, eller sitter du och glor manuellt på kartorna?

Nej, men det finns ett program som man kan räkna ut sånt där om man har höjddata.
Så jag sitter och stirrar på kartor, ofta flera olika eftersom mycket höjdinformation har försvunnit med åren.

Det värsta är att räkna ut prominens för berg som Sarektjåkkå, då måste man gå via ca 40 passpunkter bort till Kebnekaise, ej det lättaste, och växla mellan svenska och norska kartor.
 
Jag håller på med en sajt just nu, och har hållt på hela våren, det är ett fasligt sjå att snickra ihop sådana här listor. Sidan kommer vara en sökbar databas där man kan skapa listor över höga och relativt höga toppar och så vidare. Just nu har jag väl gott och väl 1000 toppar i databasen, de flesta är i Kebnekaise och Sarek-området.

En lista som innehåller inte alla men de flesta av de högsta topparna finns av en norrman här:
http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/sweden_finest.html

Namngivningen är dock tveksamt och en del toppar är fel eller saknas, så den är inte helt representativ. Titta gärna på hur jag har gjort med Sareks alla toppar över 30 primärfaktorsmeter: http://svenskatoppar.googlepages.com/Sarekrankver30.pdf

Om några veckor när siten är klar så blir det den ultimata listan :)


Det var den första listan jag syftade på med mitt inlägg. Den verkar väldigt fel då det finns väldigt många toppar i Sverige som stupar omkring 1 kilometer rakt ned i närmaste vagge. Om jag då inte har förstått primärfaktorsbegreppet fel, men det borde ju vara hur mycket berget reser sig över sin fot/ närmste lågbelägna plats. Det är ganska användbart med sådana kartor på nätet där det finns höjdkurvsfunktion.
 
Klämma

Lingvistisk kommentar:
Basse har som sagt innebörden "helig", men det är nog inte detta element man ser i Basstavágge, även om jag också gjort denna gissning förut. Det finns nämligen ett ord bassta vilket betyder "tång, klämma, rävtana"; detta kan utan större svårighet kopplas samman med dalens synnerligen trånga form. Det ligger därmed närmare till hands att härleda Bassta- till just bassta istället för att anta att det omformats från basse. Som ytterligare stöd för denna tolkning kan nämnas en sjö i skogslandet mellan Jokkmokk och Messaure vid namn Basstajávrre, vilken är inklämd mellan två branta berg -- såsom i en tång.

Tång/klämma eller knip (helt enkelt "trång") är rätt tolkning av det lulesamiska Pasta/Bassta (uttalet låter som "Bassta"). Pastavagge är den enda "alpina" dalgången i Sarek. Den har utnyttjats av samer i lång tid för förflyttning av renar. Snö ligger länge där. Det sägs att mul-klövsjuka har "botats" där pga is/snö i dalgången. Detta gäller 1940-talet och tidigare. Renarna fick gå så länge på kallt att de blev ok, inför sommarens fest på Padjelanta.

/jk
 
Bästa tid?

Fortsätter på en gammal tråd...
När skulle ni säga är bästa tiden för en tur genom Sarek och kanske även Pastavagge som verkar kunna vara problematisk vad gäller vattenståndet i vissa jokkar? Antar att myggmängden även minskar lite senare på säsongen.
Har varit två somrar kring Kebne och har då valt sista veckan i juli och första i augusti. Vill ju ha så stabilt väder som möjligt men inte för kallt på natten heller...
Cristian
 
Pastavagge

gick vi genom 2002, andra veckan i augusti och just den veckan, den sommaren var det inga som helst problem att vada genom vattendragen. Som mest gick vattnet till strax under knäna på mig (183cm)
/Leif
 
Nå, trådstartare; hur gick det med sarekturen? Vad har ni sett som man inte får missa :)

Tyvärr, så pajade min vandringskompis ljumskar redan på vägen in till Aktse....
Vi kom förbi Skierfe och låg där ett par nätter för att se om det blev bättre. Kompisens ljumskar återhämtade sig såpass att vi kunde ta oss ner till Sitoälvbron igen. Men jag ger inte upp. Nästa år SKA jag upp igen, då kommer jag att återigen lusläsa tråden och försöka få med så mycket som möjligt.

//Jocke
 
Aha, tråkigt. Ja, Sarek finns ju kvar, vi får hoppas på en framgångsrik tur nästa år! ( Det är ju bara några månader kvar till (sommar-)säsong...)
 
Nödvändigt att besöka i Sarek

En vandring i Sarek utan att besöka Sareks hjärta, vid Mikkastugan där Rapadalen börjar, tror jag man kommer att ångra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
Hemiume Vad får vi inte missa? Sarek, Padjelanta, stora sjöfallet, abisko? Fjällvandring 6
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.