Sarek till Bodö

Å det er mye som er interessant på strekningen Sulis til Bodø. Det er jo en grotte man kan besøke som inneholder en isbre, Svarthammarhola. Dessuten er jo fjellene nå blitt en nasjonalpark Sjunkan-Misten. Faktisk flotte fjell, og flere gode fiskevann. Lite folk også, noe serlig tyskere setter pris på.

Men jeg også venter på at TS skal gi livstegn og fortelle hva som er mest interessant. Jeg gidder ikke snakke "til veggen", og det føler jeg at jeg gjør snart.
Jag tror nog att alla här kan hålla med om att det vore önskvärt om TS tittade in igen och beskrev sina funderingar lite mer utförligt. Men misströsta inte, Otto! Kom ihåg att det är många fler än trådstartaren som kan ha nytta av tipsen här (och sannolikt under en lång tid framöver). Inte minst uppskattade jag dina tips, varken grottan eller nationalparken hade jag hört talas om innan så tack för det!
 
Om Sjunkan-Misten är ett annat namn för Sjunkhattens nasjonalpark så har jag nog hört talas om den trots allt. Oavsettt vilket verkar det vara ett intressant område.
 
Jag skulle tycka att sista streckan just är vandringsvärd. Att se havet närma sig är en fin belöning för ens ansträngningar. Toppturerna är ju också väldigt spektakulära nära kusten.
 
Joda du har jo rett Tobbe, det er flere som leser enn TS. Og det var faktisk grunnen til at jeg gadd svare. Jeg husket feil på navet på nasjonalparken, det skal være Sjunkhatten nå. Mulig det var et foreløpig navn da debatten om etableringen gikk, jeg leste noen papirer på planene.

Her er bilder og text fra en tysker som gikk der i 13, han er god å fotografere. Men ruta han valgt er ikke den enkleste som jeg ville valgt. Hvis du googler Svarthammarhola finner du både bilder og mye annet. Majestetisk grotte, ligger rett sør for inngangen til den første tunellen når du kjører fra Fauske til Sulis.
 
Beklagar passiviteten, jag är väldigt oerfaren kring det här området och det var därför jag ställde en så allmän fråga. Jag har fått väldigt intressanta och givande svar vilket jag är väldigt tacksam för.

Det låter fantastiskt att komma och se vattnet efter som ni säger den långa vandringen. Det känns ju som ett give mål.

Är det en vanlig vandring att genomföra? Någon tidsuppskattning hur lång tid ungefär det skulle ta?
 
Att gå hela vägen till Bodö från Sarek är nog högst ovanligt. Att däremot gå från Sarek till/från Norge lär vara ganska vanligt, men de flesta går nog inte längre än till/från Sulitjelma (eller möjligen Rago eller Hellemobotn). Men låt inte detta avskräcka, tycker att det låter som ett kul projekt.

Tidsåtgång vågar jag mig nog inte på att uppskatta, det är ju väldigt avhängigt av vägval och framkomlighet givetvis. Men enligt lite snabbkladd på kartan skulle det kunna räcka med ca 25 mil om du går mest raka spåret tvärs genom Sarek och mot Bodö (Skissade då från Suorva, via Skárjá, Guhpervágge (eller Rouhtesvágge - Sierggavágge ung. lika långt), norr om Vastenjaure och ner längs med väg från Sisovatnet och vidare över Sjunkhattens n.p. (men här har jag egentligen ingen koll alls...)).

En viktig fråga som du nog bör börja med att ställa dig är vad du vill se i Sarek och hur mycket tid du vill spendera där. Att stressa igenom Sarek bara för att du vill hinna ända till Bodö kanske inte blir det bästa. Sedan får du fundera på vad mer du vill se längs vägen i Padjelanta, runt Sulitelma eller Rago, m.m. Du lär inte hinna med allt här på en tur...

Därefter vill du kanske fundera ett slag på proviantering så att du slipper att bära så tungt? Vissa provianteringsmöjligheter finns i Stáloluokta. Du kan också skicka ett paket till dig själv med mat till exempelvis Straumen eller Sulitjelma.

Ett alternativ till vägval som du inte har blivit tipsad om tidigare är att gå till Stáloluokta och skaffa båtskjuts över Virihaure, i alla fall så långt så att du kommer på västra sidan om Duvggejåhkå (som är för stor för att vadas). Virihaure kan dock vara blåsig så det är inte säkert att det är någon som vill skjutsa dig på en gång när du kommer dit...

Lycka till med planeringen!
 
Senast ändrad:
Saltoloukta - Lakshol

Hejsan,

Gjorde en del av din planerade/funderade tur påsken 2011. Då startade vi i Lakshol vid västra kanten av Rago Nasjonalpark. Tvärsade rakt genom Rago (över Lappfjellet) så vi kom ner vid Virihaure i Padjelanta som vi skidade över. Därifrån gjorde vi en liten avstickare mot sydost och rundade Kierkevare för att sen ta oss upp till östra mynningen av Sarvesvagge. Sen gick vi Jiegnavagge - Luottolako - Övre Rapadalen - Basstavagge och sen rakt öster ut till Saltoloukta.

Detta tog oss 16 dagar, men då hade vi nästan 3 hela dagar då vi inte tog oss framåt pga av snöstorm + att vi inte gjorde den genaste vägen.

Så en rimlig planering om man startar i Saltoloukta och går över Rago är att det tar i storleksordningen 10-13 vandringsdagar till man kommit till Lakshol beroende på hur långt man vill gå varje dag. Sen gör man givetvis klokt i att lägga in en extra vilodag/oförutsedda händelser/uruselt väder - dag per vecka i runda slängar.....men det är ju upp till var och en.

Hur lång tid det sen skulle ta att gå genom Sjukhatten Nasjonalpark får andra bedöma, men om terrängen liknar den i Rago skulle jag inte räkna med mycket mer än en 12-15 km per dag och det lär ju knappast gå att gå den raka vägen....

Så min gissning är att detta är en 3 veckors tur.....om du nu inte tillhör den delen av befolkningen som gärna går en 30 km per dag :)

/ Stefan
 
Det låter fantastiskt att komma och se vattnet efter som ni säger den långa vandringen. Det känns ju som ett give mål.

Är det en vanlig vandring att genomföra? Någon tidsuppskattning hur lång tid ungefär det skulle ta?

Ja utsikten fra fjellene i Sjunkhatten NP er fantastisk. Det er ikke en vanlig vandring å gå fjellene fra Fauske til Bodø, men det er ingen problem å gjøre det. Jeg har gått hele strekningen, men ikke som en lang tur. Derimot som dagsturer ved forskjellige anledninger.

Hvor lang tid det tar avhenger av hvor fort du går. Jeg har sjekket og det er ca 75 km fra Fauske til Bodø, og ca 60 km fra Sulis til Fauske. Noe kortere fra Rago til Fauske. Avstandene er grovt målt i terrenget og tillagt 25% for å ta med buktninger. Det stemmer som regel veldig bra. Ikke regn med å gå særlig fortere enn 15-18 km pr dag i snitt. Mesteparten av turen fra Sulis til Bodø er uten å følge noen sti, og det senker farten en del.

I mitt første innlegg sa jeg at ditt første valg var enten Sulis eller Rago. Hvis du ikke får båtskyss over Virihaure må du gå på nordsiden av Vastenjaure for å komme til Rago. Det enkleste er å velge Sulis, da får du sjanse til å kjøpe mat der også.

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men er du ikke 21 så kan du gratis fiske med stang i fjellene i Norge på statens grunn. Det er nesten alt du går på, på denne turen.
 
Otto, jag tänker på en annan möjlig ingång till Sjunkhattens n.p. om man kommer från Rago eller Sisovatnet; att fortsätta västerut direkt från Straumen utan att gå ner till Fauske. Vad tror du om det, kan det vara svårare att ta sig igenom nationalparken från det här hållet? Läste t.ex. på Ut.no om en möjlig stig upp på fjället från Dupvik strax väster om Straumen...

Tack förresten även för länken till den tyske killens fina bilder!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
nicko_ Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas Fjällvandring 8
cybiont Vandra Sarek till Bodø Fjällvandring 3
qparq Sarek - Gådokjåkkåbron till Kungsleden Fjällvandring 1
arvidl Samåkning Umeå till Sitoälvsbron mitten av augusti Fjällvandring 0
j_muir Sarek - 11 till 22 juni - tillgänglighet? Fjällvandring 17
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
JPH88 från Finland till Sarek? Fjällvandring 3
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
Peter Gävle Fjällvandring till Sarek med familj, Juli/Augusti Fjällvandring 17
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
frimanniska Ta sig till sarek + pris? Fjällvandring 9
Blue Straggler Feedback till Sarek-rookies Fjällvandring 3
nyvaken Hyperaktiv, vill till sarek till våren/tidig sommar Fjällvandring 5
joelpap Till Sarek med bil, lite funderingar Fjällvandring 5
Walters Sarek, från Sähkok till Sarvesvagge Fjällvandring 7
ErikBergm Är det möjligt att skråa Svarta toppen i Sarek över till Sydtoppen Sarektjåhkkå? Fjällvandring 9
Lars G A "Porten till Sarek" - vem myntade begreppet? Fjällvandring 4
robwal transport till kebnats eller annan utgångspunkt i sarek efter den 24 sept Fjällvandring 8
niklaz Koordinater till platser i Sarek? Fjällvandring 4
steols Abisko till Kvikkjokk eller Sarek? Fjällvandring 5
Rollofunk Första gången till Sarek, tipps uppskattas Fjällvandring 26
hagaviken Alternativ väg till Sarek Fjällvandring 1
oskarlin billigast till sarek Fjällvandring 14
Keras2006 Liggplats till Sarek, Connextåg! Fjällvandring 24
Karpaterna.se Hur tar man sig till Sarek? Fjällvandring 8
Charlotte_LL Tips till förstatur i Sarek? Fjällvandring 11
bredviken Korttripp till Sarek? Fjällvandring 6
grodanbolle Alternativ till Sarek? Fjällvandring 5
Mx2 Båtar till/från Sarek i september Fjällvandring 4
puttev Resa till sarek Fjällvandring 1
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.