Sarek till Bodö

Klart att det är möjligt...

...men du lär stöta på "civilisationen" tidigare än Bodö. Möjliga färdvägar från Sarek in i Norge är norr om Vastenjaure och sedan exempelvis ner mot Sörfjorden (vilket antagligen är lite för långt norrut...), genom Rago eller via Sisovatnet. Ett annat alternativ kan vara via Sulitjelma. Har du replagskamrater, kunskap och utrustning så kan ett vägval över Blåmannsisen också vara en möjlighet...

Trevligaste färdvägen vidare till Bodö har jag sämre koll på.
 
kso.lantmateriet.se och UT.no

Om du kommer ut ur Sarek kan du ansluta led vid tuottarstugorna och sen ta led till Sulitema. Därifrån verkar det knepigare. Finns led som går ganska långt söderut, men kommer fram ca 3 mil söder om Bodö. Kanske får du börja i änden var man hittar en lämplig bussanslutning...

/Peter
 
Har inte vandrat hela vägen men fjällen kring Sjunkhatten nationalpark är fullt vandringsbara. Att ta sig in från väster har jag ingen erfarenhet av. Bara du inte tältar vid Bestemorenga för där lär det spöka enligt en yrkesmilitär jag umgicks med. Står en del övergivna tält där ibland har folk sagt. Jag är skeptisk.
 
Ønsker du å vandre hele veien fra Sarek til Bodø, så er det mulig. Ditt første valg er å komme over grensen ved Sulitjelma eller ved Rago. Fra begge alternativer tar du deg greit til Fauskemyrene. Derfra er veien grei til Bodø, jeg ville gått mot fjellet Kvalhornet og fulgt fjellene mot byen. Siden jeg bor i Bodø og har gått mye i fjellene får du bare spørre hvis du lurer på noe.
 
Jag har ju bara vandrat en gång norr om Polcirkeln (som jag korsade på första etappen) - det var en 14 dagar lång tur i Saltfjellet och Arjeplogsfjällen.

http://www.huthyfs.com/salten.html (inga bilder, tyvärr. Och jag har blivit bättre på att packa).

Men jag tror jag kan pussla något. Kanske Otto kan fylla ut bilden.

Hur man tar sig från Sarek till Staloluokta i Padjelanta tror jag du kan lista ut själv från kartan, jag känner inte dessa trakter. Från Stalo kan man gå söderut mot Pieskehaure, därifrån vidare söderut mot Mavas stugby (båtskjuts över sjön), Jurun och Kuolitesjaure vid Silvervägen. Därifrån går en led mot gränsen; efter gränsen finns en förfallen (men lättgången) kuskväg mot Graddis Fjellstue. Därifrån vidare på led till Lønsdal, precis vid E6. På andra sidan E6 tar Saltfjellet vid; man kan gå en bit in där och sedan vidare norrut - om man verkligen når ända till Bodø vet jag inte, men vill man det? Annars kan man ju ta tåget från Lønsdal till Bodø.

Ett alternativ, som inte bär fullt så långt är att vandra över gränsen, förbi Muorkihytta, vidare ned mot Balvatnet och Junkerdalen och sen vidare mot Silvervägen. Om det lönar sig att fortsätta därifrån kan jag just nu inte se. När jag själv hamnade där tog jag taxi till Lønsdal
(det gick ingen buss den dagen och jag vet inte om det fortfarande finns förbindelse mellan Skellefte och Bodø) och tåg till Bodø.
 
Spinner vidare på trakten norr om Mo i Rana= Saltfjellet och Svartisen. Se http://ut.no/omrade/4.1279/ för turförslag karta mm
Kusten på västra sidan av Svartisen är brutalt vacker och storslagen. Terrängen kan göra vandring från A till B knepig om man undantar vägarna och vägfärjorna medan det finns vandringsled i nordsydlig riktning med några turisthytter öster om Svartisen. Också en del hytter och vandringsleder norr om Svartisen.

Har paddlat till Svartisen från kustvägen väster om området och skulle gärna återvända till trakten vid tillfälle.

Thure
 
Vsst går det att knata på det hållet om man vill...

Men jag tycker att det är läge att poängtera att Junkerdal, Graddis, Silvervägen och inte minst Svartisen är duktigt rejäla omvägar jämfört med vad trådstartaren frågade efter.

Det sista jag hörde om Silverexpressen (busslinjen längs Silvervägen) var att den hade upphört och jag tror inte att den har kommit igång igen.
 
Frågan (som väl bara TS kan svara på) är dock om det är någon mening med att försöka gå hela vägen till Bodø vid havet. Om man t ex tagit sig till Sultijelma, vad återstår då av intresse?
 
Svartisen är häftig. Men man vill förstås ha bra väder.

Kommentar från TS och eller Otto kan vara intressant. Kanske mest logiskt att dela upp detta projekt på två separata turer.

Området söderhärom vid Oxtinderna med den nybyggda Rabothyttan är jag också intresserad av. Många norska turområden är begränsade till 3-4 hyttor och vill man vara ute en vecka eller mer kan det vara logiskt att ha en transfer eller flera.

Thure
 
Frågan (som väl bara TS kan svara på) är dock om det är någon mening med att försöka gå hela vägen till Bodø vid havet. Om man t ex tagit sig till Sultijelma, vad återstår då av intresse?
Å det er mye som er interessant på strekningen Sulis til Bodø. Det er jo en grotte man kan besøke som inneholder en isbre, Svarthammarhola. Dessuten er jo fjellene nå blitt en nasjonalpark Sjunkan-Misten. Faktisk flotte fjell, og flere gode fiskevann. Lite folk også, noe serlig tyskere setter pris på.

Men jeg også venter på at TS skal gi livstegn og fortelle hva som er mest interessant. Jeg gidder ikke snakke "til veggen", og det føler jeg at jeg gjør snart.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
nicko_ Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas Fjällvandring 8
cybiont Vandra Sarek till Bodø Fjällvandring 3
qparq Sarek - Gådokjåkkåbron till Kungsleden Fjällvandring 1
arvidl Samåkning Umeå till Sitoälvsbron mitten av augusti Fjällvandring 0
j_muir Sarek - 11 till 22 juni - tillgänglighet? Fjällvandring 17
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
JPH88 från Finland till Sarek? Fjällvandring 3
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
Peter Gävle Fjällvandring till Sarek med familj, Juli/Augusti Fjällvandring 17
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
frimanniska Ta sig till sarek + pris? Fjällvandring 9
Blue Straggler Feedback till Sarek-rookies Fjällvandring 3
nyvaken Hyperaktiv, vill till sarek till våren/tidig sommar Fjällvandring 5
joelpap Till Sarek med bil, lite funderingar Fjällvandring 5
Walters Sarek, från Sähkok till Sarvesvagge Fjällvandring 7
ErikBergm Är det möjligt att skråa Svarta toppen i Sarek över till Sydtoppen Sarektjåhkkå? Fjällvandring 9
Lars G A "Porten till Sarek" - vem myntade begreppet? Fjällvandring 4
robwal transport till kebnats eller annan utgångspunkt i sarek efter den 24 sept Fjällvandring 8
niklaz Koordinater till platser i Sarek? Fjällvandring 4
steols Abisko till Kvikkjokk eller Sarek? Fjällvandring 5
Rollofunk Första gången till Sarek, tipps uppskattas Fjällvandring 26
hagaviken Alternativ väg till Sarek Fjällvandring 1
oskarlin billigast till sarek Fjällvandring 14
Keras2006 Liggplats till Sarek, Connextåg! Fjällvandring 24
Karpaterna.se Hur tar man sig till Sarek? Fjällvandring 8
Charlotte_LL Tips till förstatur i Sarek? Fjällvandring 11
bredviken Korttripp till Sarek? Fjällvandring 6
grodanbolle Alternativ till Sarek? Fjällvandring 5
Mx2 Båtar till/från Sarek i september Fjällvandring 4
puttev Resa till sarek Fjällvandring 1
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.