Sarek Sep 2010

Skissar på min första 5 dagars tur och önskar lite feedback.
Det jag grubblar över är hur långa dagsetapper är lämpligt?
(Angivna sträckor är mätt på Google Earth med dess linjal, "fågelvägen".)

Startar i Kvikkjokk och vandrar på stigar till Camp1 i höjd med berget Stuor Jiertta, 22km.
Dag 2: vandrar antingen väster eller öster om Skájdetjåhkkå och Alep Stuollo till berget Tielmas sluttning mot Rapadalen som camp2, 21km.
Dag 3: passerar söder om Nåite Noajdde och landar med Camp3 norr om Loametjåhkkå, kortdag 12km.
Dag 4: Rundar norr om Mángitjårro och tar sikte på Ruonas för att följa Tjuoldavágge dalen syd-öst ut och slår läger 4 i dalen. 20km.
Dag 5 vandrar raka vägen till Kvikkjokk, 22km.

Är knappt 100km fågelvägen på 5 dagar lagom bekvämt?

PS: Hela rutten är lagd för att få se Rapadalen på höjd som ett del mål.
 
Hur långt man vill gå är ju lite i eget tycke och smak efter tränings- och prestationsnivå. Tycker att du ligger inom rimlighetsspannet, men i överkant. 15-20 km per dag brukar vara det vanligaste riktmärket. Att hålla drygt 20 km per dag kan bli rätt tärande framförallt om man går utanför led. Lägg då till lite dåligt väder...

Så: Ja jag tror att du klarar det om du har lite fjällvana och grundkondition, men du har relativt välfyllda dagar.

(edit: orkade inte leta fram kartan just nu för att kolla rimligheten kring den specifika rutten)
 
Tycker att du ligger inom rimlighetsspannet, men i överkant.

..och jag skulle påstå att du ligger inom det orimliga, men kanske i underkant. :)

Förutom att det generellt är långa och krävande dagsetappar så har du planerat in några svåra moment, t.ex. att ta dig över Njåtosjåkkå. (vilket dessutom gör att du måste korsa samma vatten en gång till - med båt i Kvikkjokk?). Att vandra genom Tjuoltavagge (obanat?) lär också vara krävande, liksom passagen passagen Kaskasvagge/Lullihavagge, som visserligen görs betydligt oftare.

Allt som allt skulle jag säga att det är på håret att det överhuvudtaget är görbart på 5 dagar, och det är definitivt ingen bra förstatur som du skriver att det handlar om. Det finns flera modifieringar att göra, men första halvan av turen kommer vara relativt krävande i vilket fall. Om du inte har någon bra guidebook att hjälpa dig att lägga upp turen så föreslår jag att du förser dig med antingen Cleas Grundstens eller Hans Fowelins böcker (den senare är mycket läsvärd, med aktuell information och välbeskrivna turer och fina kartor men inte lika heltäckande som Grundstens)

Per
 
Har nu beställt böcker av Cleas Grundstens och Hans Fowelin.

Att lägga till en dag och justera rutten lutar det åt.
Jag skall läsa böckerna först innan jag återkommer med mer frågor.
 
Om det är en förstavandring kanske du ska fundera på att gå längs någon större led, till exempel Kungsleden. En sådan vandring kan vara mycket givande.
Där är det dessutom lätt att komma rätt, man vet att det går att ta sig fram och man har tryggheten med stugor inom rimligt avstånd. Speciellt värdefullt kan det vara om det regnar mycket och man har dålig utrustning som blivit blöt (bomullskläder osv).
Så en vandring upp till Saltoluokta med avstickare till ex Skierfe kanske vore något?

Angående det där med kilometrar: är det viktiga att ha gått en lång sträcka eller att ha haft en trevlig och upplevelserik utflykt? Gör man färre kilometrar kan man ägna mer tid åt att plocka blåbär, titta i kikare, bada fötter och annat som pannbensvandrare inte har tid med.
 
Dagen är kort i september

Dessutom tycker jag det är långt per dag för att du högst har 10-12 timmar dagsljus (tänker inte du vaknar när det ännu är mörk morgon). Morgonrutinen med frukost och tält tar också tid. Även din "korta dag" nr 3 på 12 km över Luohtoláhko låter långt, för denna fjällhed är inte speciellt lättgången.
Du skal ha mer tid till bara att njuta.
Lycka till
 
Låter lurigt

För en väldigt erfaren person med god kondition skulle den turen kanske vara möjlig men även då skulle marginalerna för missöden vara väldigt små. Septembers dygn är mörka, du har lagt in många luriga vad, dagar i blockterräng och riktigt jobbig björksnår. Tänk den terrängen i regn, regn och regn och kanske även snö.

Om det här är din första tur av en längd på ca 5 dagar tycker jag definitivt du ska prova något annat först.
 
Du har fått alla kloka råd som finns, nästan. Resten är upp till dig men spänn aldrig bågen hårdare än strängen tål. Reservdag är mysig och blir det vått, behövlig. Över 17 km per dag börjar likna arbete....vederkvickelse var väl modellen?
 
Svar på svar

Riktigt roligt att kommit till detta forumet, engagerade och bra svar :) tackar

Just nu har jag bara Sarek i huvudet.
Är ute efter storslagen natur och få uppleva det på ett angenämt sätt.
Måste ändå nämna att ett visst mått av motstånd är ett angenämt tillskott på turen.
(Det är något speciellt när man kommer till platser och tanken "Undra om någon någonsin har varit här" kommer till sig)
Det är jag och min bror som skall vandra i Sarek.
Har gått i genom hela min utrustning, vilket resulterade i att jag köpte allt nytt till en pinsamt hög summa.

Skall värdera om och banta ner på dags etapperna, kanske spola målet med utsikten över rapadalen.
 
Har du kort om tid kan det alltid vara en idé att flyga till Tarraluoppal. Därifrån har du en dagsmarsch till Sarvesvágges västra mynning. Ytterligare en dagsmarsch och du står på Luottolahko. Du är i Pårek dag tre och i Kvikkjokk dag fyra. Lägg därtill en toppbestigning (Nåite eller kanske någon topp i Pårtemassivet) och dina fem dagar är ianspråktagna.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
cnygardh Ensamvandring i SAREK aug/sep-skiftet 2003, TIPS tack! Fjällvandring 11
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.