Sarek på våren?

Jag är en nybörjare som har tänkt göra en vandring i Sarek nästa höst, men nu funderar jag på att vandra under våren också. Just nu funderar jag på slutet av maj månad.

Jag är fotograf och gärna vill få med kontrasterna mellan barmark och snötäckta fjälltoppar i mina bilder.. Så vad tror ni? Är maj för tidigt? Hur länge törs jag vänta utan att gå miste om de snötäckta fjälltopparna?

Jag ser att fjällstugan i Aktse öppnar den 20/6. Är det för sent?

Nu har jag aldrig varit i Sarek, men i andra fjäll.
Jag tror du får svårt att vandra i maj, för mycket snö och för mycket vatten (beroende på år så klart) men framförallt så är det nog ganska farligt. Någon annan får gärna rätta mig om jag har fel.
Beroende på år så har du ju mer eller mindre snö hela sommaren.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Maj är säkert en spännande årstid i Sarek. Men ta med dig skidor. Nu vet jag inte hur mycket snö där är i år men det mesta av maj månad får nog räknas till snösäsongen. När snösmältningen sätter igång på allvar kan det gissningsvis vara svårt tlll omöjligt att ta sig fram (Jokkar som rinner ovanpå snön, m.m.) Sommarbron vid Skarja kommer inte plats förrän betydligt senare heller.

Om du vill vandra så ta Aktses öppningsdatum som ett riktmärke. Tror nog att det kan finnas en hel del snö kvar på topparna då också. Har inte varit där vid den årstiden dock.

Själv kollar jag SMHI:s vattenwebb för att få ett hum om ungefär när snösmältningen sätter igång på olika platser. Välj "ladda ner modelldata per område" och zooma dig in dit du vill på kartan. Tryck på ett avrinningsområde och öppna excel-filen. Välj fliken dygnsvärden och kolla flödessiffrorna för de olika åren. Tycker du det verkar för krångligt så kan du kolla excelfilen för Ráhpaädno vid Litnokstugan här. Tjänsten är också väldigt användbar om man exempelvis funderar på vadbarheten av något större vattendrag (eller paddelbarheten).

Stora skillnader från år till år

Hejsan,

Exakt hur fjällen är i "brytningstider", som sent på hösten eller sent på våren är alltid svårt att sia om. Jag har varit uppe vid den tiden vid ett par tillfällen och det har skiftat från ren vinter uppe på kalfjällen ett år till klart mer sommarlika förhållanden. Exakt hur det ser ut beror till stor del på hur våren blir. fortsätter det här "mycket varmare än normalt" vädret lär det inte finnas mycket snö kvar förutom uppe på topparna. Men det kan ju även slå om helt så vi får en kall och sen vår.

Det sagt så vill jag bara påpeka att fram kommer man alltid. Även det året då det var massor med snö tog vi oss fram fint trots at vi lämnat skidorna hemma, fast då hade vi iofs turen att det var en helt fantastisk skare att vandra på. Det som man däremot måste räkna med är att turen kan bli mycket kortare är beräknat. Kommer man fram till en bäck som precis gått upp kan det krävas många timmars vandring uppströms innan man hittar en plats där den är säker att passera. Drabbas man av genomslagssnö får man vara glad om man tar sig en mil på en dag. Osv, osv. Men vyerna är fantastiska den tiden på året.

/ Stefan

Även jag vandrar gärna under årstider när det ligger mycket snö kvar. Jag är inte fotograf, men uppskattar ändå de fina kontrasterna mellan snön och barmarken, särskilt i motljus. Men stugornas öppningsdatum är en god indikation på när det kan anses vara framkomligt i Lapplandsfjällen. Kring midsommar alltså, eller möjligen en vecka innan. Normalt ligger det då fortfarande mängder av snö på lite högre höjd.

Dock ser jag att du kallar dig själv nybörjare. Sarek är då inget lämpligt område, för där finns i princip inga anordningar för din säkerhet eller bekvämlighet. Välj i stället området mellan Abisko och Nikkaluokta. Fjällen här är lika höga (minst) och du har ändå tillgång till stugor och leder med broar över jokkarna. Just vattendragen är, som framgår av tidigare inlägg, en starkt begränsande faktor för din framkomlighet och säkerhet.

Lycka till önskar Pelle

Tack

Tack för all information. Mycket hjälpsamt av er!

Jag ska se över mina datum och hoppas på bra väder. Ser framemot vandringen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips