Sarek Nammatj - Aktse

Någon som gått de ca 8 km från Nammatj till Aktse. Vill göra det då det inte verkar finnas båtförbindelse när jag skall ut ur Sarek i sep. Alternativet är att ta sig från Nammatj via Skirfe till Aktse. Hur svårt kan de vara? Någon med erfarenhet av dessa varianter? /Hans

Har ej gått detta,men enl hörsägen är det mycket jobbigt med block etc när man passerar under Skierfe,dessutom antar jag mycket ris och sly.
Tar man sej upp till Skierfe (väster om) är det ju sen bra att gå.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Om ni vill klättra över och mellan 5-10 meter höga block, alternerat med att tränga fram genom blöt blockig myr med vide så välj att gå under Skierfe.

Annars gör som alla andra (nästan ;) ) och gå upp och bakom Skierfe.

Lycka till

//J

Jag gick den vägen 2010 men det var lite knepigt. det går att gå inprincip hela vägen, är väll en sträcka på 150-200 meter där du behöver klättra lite sporadiskt över 2-3 meter höga stenar. Inget som jag upplevde som direkt svårt och du behöver ingen klätringsutrustning. När du börjar närma dig slutet av dem stora blocken som kommer du att stöta på en fin liten stig som du kan följa.

När jag gick där så fanns det även berguv som har ett bo där, så med lite tur får du se den också

trevlig tur!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips