Sarek nästa mål?

Efter att i sommaren varit i Kebnekaise och bestigit sydtoppen med några kompisar så har jag börjat leta efter nya mål i Sverige. Och vilka är bättre att rådfråga än alla ni på Utsidan =)
Jag har varit på två turer i Kebnekaise och tre turen i Jämtlansfjällen. De har alla varit fantastiska och lärorika. Har alltid burit med mig allt jag behöver, mat, tält och allt annat man behöver för en vecka i fjällen. Men åter till saken, nya mål. Jag funderar på att ta en tur i Sarek! Vad sägs om det? Har ni några åsikter och råd att ge? Hur länge är normalt att vara i Sarek för att hinna med lite olika saker? Vilka platser får man bara inte missa? Vilka är era små guldklimpar?
Tack för visat intresse!

/Peter
 
Hela Sarek är en guldklimp, full med pärlor:) Men generellt tycker jag att det är trevligt att första gången jag vandrar i ett område få en överblick över i alla fall delar av området. Lite utsikt alltså.

En av de största belöningar man kan få i förhållande till arbetsinsatsen i svenska fjällvärlden är nog utsikten över Rapadalen och Rapadeltat från Skierfe. Så, där skulle Sarekturen din kunna starta/avslutas.

Sarek förtjänar, och kräver nästan, längre tid än en vecka. 10-14 dygn blir mer givande eftersom du har en liten an- och utmarsch att räkna in i tiden. I planeringen bäddar du för en sansad tur genom att undvika vad.

Tips: använd också sökmotorn. Det finns massvis skrivet om Sarek.

Raskesven
 
Detta är mitt förslag på en bra första Sarekvandring: http://www.frilufts.se/uppsala/dagboken/f&v/sarek2002/index.html
Jag är väldigt förtjust i övre Njåtsosvagge och vägen ut (eller in) via Prinskullen och Vallevagge, men det är klart: Rapadalen är ju också ett "måste".
Jag instämmer helt i att man måste ha tid på sig i Sarek. För det första är det stort och så kan man behöva någon reservdag.
Eftersom du redan gjort tältturer så tycker jag definitivt att du ska prova på Sarek!
 
Sarek har allt, som sagt...

... men varför bara koncentrera sig på skogstrakterna?

Hej, förresten!

Jag ironiserar lite - Naturligtvis är Rapadalen sevärd, men varför traska omkring i björkskog, när man är i fjällen?

För min del gillar de vida utsikterna bättre och får tillräckligt med skog vid anmarscherna. Utom från ett håll, nämligen från Padjelanta.

Flyg till Staloluokta (från Ritsem, eller Kvikkjokk) gå österut efter Padjelantaleden till Tuoddarstugorna. Besök sveriges otillgänglighetspunkt i närheten, innan du närmar dig "muren" av mäktiga Sarekfjäll, hittar en port, ex. Sarvesvagge väst och kommer in i allt det fina. Vidunderliga marker.

Upp på höjd rätt omgående, nämligen Neaddarieppvagge (reservation för stavningen - har ingen karta tillgänglig - förr hette den Neitarieppvagge) med fantastisk utsikt bakåt mot Luottolako och Pårtefjällen.

Sedan kommer man ner i Alkavagge och tar sig vidare mot Sareks centrum (Mikka/Skarja).

Härifrån kan man göra avstickare till Snavvavagge och Låddepakte. Då får man en härlig syn utöver Rapadalen.

Sedan kan man vända norrut igen och via Ruotesvagge till Ritsem.

Fast möjligheterna är ju förstås många fler än så.

Liksom föregående inlägg föreslår jag 10-12 dagar, för att kunna ta in så mycket som möjligt, ha reservdagar för dåligt väder, bestigningar, vila osv.

Hör av dig om du vill veta mer.

Med vänlig hälsning
Bert
 
Re: Sarek har allt, som sagt...

nidob49; sa:
... men varför bara koncentrera sig på skogstrakterna?

Hej, förresten!

Jag ironiserar lite - Naturligtvis är Rapadalen sevärd, men varför traska omkring i björkskog, när man är i fjällen?

För min del gillar de vida utsikterna bättre och får tillräckligt med skog vid anmarscherna....

....
Med vänlig hälsning
Bert
Hej, hej.
Den som vill få en överblick, utsikt över Rapadalen behöver inte/ska inte traska omkring i så mycket fjällbjörkskog. Bättre att efter/innan Skierfe traska parallellt med dalen, ovan fjällbjörkskogen med dalen i blickfånget, än traska omkring nere i dalen.

Mvh Raskesven
 
Tidsaspekt

Visst är det bra att ha gott om tid i Sarek. Men det går att vandra där utan att vara ute i två veckor...

Om du vill ha ett kortare alternativ kan du tex välja följande tur:

Starta i Saltoloukta och gå kungsleden en bit. Vid Sitojaure tar du båt upp till Rinim. Mycket vacker båtresa om vädret ler. Vandring genom Pastavagge (smal och karg dal) och sen vidare till Sareks "mitt", Skarja. Väl där kan du välja antingen Koupervagge eller Routesvagge på väg mot slutstationen Änonjalme. Båda dalarna är lättvandrade och trevliga. Turen bjuder på många vackra vyer och hela sträckan är lättvandrad (några vad kan dock vara besvärliga om man har otur med vädret - som alltid i Sarek).

Jag tog med min far på denna tur för några år sen(Koupervagge-alternativet). Han är tält- och friluftsvan men inte så vandringsvan. Vi gick på 5 dagar plus 2 halvdagar (dvs ute i 7 dagar) och då höll vi ganska lugnt tempo.

Annars vill även jag gärna göra reklam för övre Njåtosvagge. Alkavagge är också väldigt vacker.
 
Redan nöjd med BD6-området?

Tycker att du avspisar BD6-området lite väl snabbt. Efter två turer i området kan du knappast ha sett allt som detta fantastiska område har att erbjuda.

Var har du vandrat? Kan kanske ge dig ett tips på en tur...

He he jag låter som en säljare...inte meningen ;o)
 
En startpunkt som jag kan rekommendera är Suorvadammen längs bilvägen mot Ritsem. Ingen båt- eller flygtransport behövs, man bara hoppar av bussen, går över dammen och upp i fjällen. Det är lite brant i början, men när man har kommit upp ur skogen så är det helt OK. Det är inte särskilt mycket folk i den delen av Sarek heller, vi såg bara ett fåtal människor innan vi gick förbi Bierikjavrre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Napoleon Sarek nästa vecka? Väderprognosen ser inte bra ut... Fjällvandring 11
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.