Sarek med barn?

Klart ungarna ska med!

Vår son blir 3 i april. Han har varit i Sareks utkanter 3 gånger sommartid. Vi har haft ett basläger nedanför Skierfe i 4 dagar, ett i slutet av Vallevagge i 3 dagar samt 2 dagar upp på sjnerak. Första vintern, när han var 9 månader, bodde vi i Kvikkjokk och gjorde dagsturer på deltat och längs kamajokk. Förutom sarek vandingarna har han varit med på kortare vandringar (1 övernattning) i stekenjokk och borga. Sommartid bor vi alltid i tält. Jag bär packningen och frun har haft ryggsäcksstolen som sonen bitvis åker eller sover i. För 5-6 dagar brukar jag klara mig på runt 27kg. Vårt tält väger 4kg men vi väljer den komforten det ger. Sovsäckar, liggunderlag, kök och regnställ går att spara mycket vikt på. Vi har gått från ca 5,5 till 2,75 kg per vuxen på bara de sakerna genom att välja lättviktsprylar.

Barn på fjället är inget problem, det handlar bara om att planera utifrån deras förutsättningar och förutom en optimerad packning så är det tiden och längden på dagsetapperna som måste anpassas, precis som flera varit inne på. Man kan göra 10 dagars-turer genom sarek utan att stöta på svårare vad, mycket handlar om planering. Det finns så många alternativa vägar att jag inte orkar börja räkna upp dem här men ta fram kartan, skaffa Grundstens bok och börja planera för dagsetapper på omkring 10km. Låt var fjärde dag vara en reservdag. För att göra det mer spännande för barnen är utmaningar bra, försök få med tex toppturer, glaciärer och isfall (bara titta och känna på, inte klättra på) samt kanjoner. För oss har det oftast varit bättre att hålla på fler dagar än att pressa sig på långa etapper.
 
Spapps; sa:
Ja det var ett Nallo som jag först var intresserad av men tycker kanske att Nammatj är lite mer slitstarkt och bättre ventilation då det verkar regna en del i fjällen :) Och 1kg skillnad men det verkar som att det extra utrymmet kanske är bra när ungarna är med.

Jag tror du tänker rätt där; Namatj är helt enkelt mycket mera tält än Nallo (inte viktmässigt..). Nuförtiden marknadsför även Hilleberg sina allra lättaste modeller som självklara val oavsett förutsättningar, utan att nämna vad man faktiskt kompromissar bort; jag tycker det är synd. Några hekton hit och dit värderas allt för högt jämfört med ett behagligt inneklimat, slitstyrka, detaljlösningar mm.

Helhetsupplevelsen mäts inte i gram, även om man så klart måste hålla koll på vikten oxå!

/Per (-som släpade 10 kg kamerautrustning fram o tillbax över Pielavalta i somras, men bodde i ett Nallo..)
 
Ja man värderar nog olika. Förr så räckte det med att ha med sig sovsäck men jag får nog erkänna att jag vill ha lite mer komfort nuförtiden, samt att trivs barnen så blir det säkert fler äventyr och glada ungar.

Att ta allt med barnens tempo är nog viktigast och några toppturer är nog roligt för alla.
Jag är tidigt ute bara för att kunna hitta rätt vandring för oss och efter sommaren så kanske man byter helt.
Barnen är jättesugna m hade nog velat ut redan nu.
Det är bara hoppas att det håller i sig.
 
Några tankar till...

Hej

Några saker som är värt att tänka på, kanske har de nämnts tidigare:
* Mycket har diskuterats om vikt - men som du säkert vet kan en extra torr tröja betyda stor humörskillnad med barn!
* En fickversion av fjällflora och fjäll-djur/fågel-bok är oftast MYCKET bra för att hålla intresset uppe när det blir tråkigt.
* Jag rekommenderar också Padjelanta från Ritsem, där man kan ta en avstickare in i Sarek om man vill och vädret är bra, kanske tom upp på Niak om vattenflödet är ok. Det är relativt lätt att komma upp på och ger en fantasktisk utsikt, och blir något för tjejerna att skryta om när de kommer hem...

Lycka till!
Anneli
 
Re: Några tankar till...

annneli; sa:
Hej

Några saker som är värt att tänka på, kanske har de nämnts tidigare:
* Mycket har diskuterats om vikt - men som du säkert vet kan en extra torr tröja betyda stor humörskillnad med barn!
* En fickversion av fjällflora och fjäll-djur/fågel-bok är oftast MYCKET bra för att hålla intresset uppe när det blir tråkigt.
* Jag rekommenderar också Padjelanta från Ritsem, där man kan ta en avstickare in i Sarek om man vill och vädret är bra, kanske tom upp på Niak om vattenflödet är ok. Det är relativt lätt att komma upp på och ger en fantasktisk utsikt, och blir något för tjejerna att skryta om när de kommer hem...

Lycka till!
Anneli

Niak:visst-inga problem ta sej över jokken i Ruotesvagge vid lågt vatten,men åtminstone jag fick använda mest hela dagen för att gå upp och ner från vår tältplats i dalen.Väldigt mycket stenar som kom i glidning och det kändes som om jag lätt hade kunnat göra illa mej ordentligt om jag gjort nåt större misstag ned från den övre delen av berget.Det är nog den jv-lgste "ner från bergettur" jag gått
Vilken väg gick du som upplevde det lätt?
Skulle nämligen gärna gå upp igen om jag råkade vara där i vackert väder.
 
Re: Några tankar till...

annneli; sa:
* En fickversion av fjällflora och fjäll-djur/fågel-bok är oftast MYCKET bra för att hålla intresset uppe när det blir tråkigt.
Lycka till!
Anneli



Det var en utmärkt idé. Har du något namn på en bra sådan?
 
fson; sa:
Spapps; sa:
Ja det var ett Nallo som jag först var intresserad av men tycker kanske att Nammatj är lite mer slitstarkt och bättre ventilation då det verkar regna en del i fjällen :) Och 1kg skillnad men det verkar som att det extra utrymmet kanske är bra när ungarna är med.

Jag tror du tänker rätt där; Namatj är helt enkelt mycket mera tält än Nallo (inte viktmässigt..). Nuförtiden marknadsför även Hilleberg sina allra lättaste modeller som självklara val oavsett förutsättningar, utan att nämna vad man faktiskt kompromissar bort; jag tycker det är synd. Några hekton hit och dit värderas allt för högt jämfört med ett behagligt inneklimat, slitstyrka, detaljlösningar mm.

Helhetsupplevelsen mäts inte i gram, även om man så klart måste hålla koll på vikten oxå!

/Per (-som släpade 10 kg kamerautrustning fram o tillbax över Pielavalta i somras, men bodde i ett Nallo..)

Det beror väl kanske på vad man skall använda tältet till. Jag har inte använt vare sig Nallo eller Nammatj utan föredrar tarptentlösningar sommartid, efter som alla tält av Nallo/Nammatj-typen har ett dåligt inneklimat/kondensproblem.

Problemet med slitstyrka och detaljlösningar är att de i många fall kostar pengar och vikt. Och "några hekton spelar inte så stor roll-resonemanget" har torgförts för de flesta prylar vi diskuterat i denna tråd. Problemet är att de där hektona och kilona ackumuleras. Slutsumman blir en traditionell fjällpackning på 25 kg för en vecka, istället för en på 10-15 kg.

Enda sättet att minska sin fjällpackning med 10 kg är att låta hektona spela roll. De tyngsta sakerna man bär med sig är ryggsäcken, sovsystemet och skyddet/tältet.

Man kan välja ett bärsystem som väger 4 kg eller ett som väger 1 kg. Man kan välja ett skydd som väger 500 g per person eller 2 kg per person. Man kan välja ett sovsystem som väger 2 kg per person eller som väger 1 kg per person. Skillnaden är 5,5 kg. Sedan kan man plocka några kilo på resten av prylarna.

Jag har minskat min fjällpackning (före mat) med mer än 10 kg de senaste åren. Jag har inte förlorat något märkbart i komfort genom de lättare prylarna, men vunnit oändligt mycket genom ett lättare packning som gör varje steg, varje dag, hälften så tungt. Jag lovar att dessa kilon (inte gram) betyder väldigt mycket för helhetsupplevelsen. Men var och en bär ju själv sina val.

Jörgen
[Ändrat av NUI 2006-12-14 kl 15:43]
 
Visst går allt att få lättare men nog måste det ändå vara skillnad?
t.ex. tarptentlösningar är väldigt lätt men hur är det när det är mygg och knott?
Eller när det regnar i ett par dagar och man måste stanna inne?
Jag hade säkert klarat mig med enbart överdrag till sovsäcken men att försöka få mina tjejer att gilla detta med natur så tror jag att jag måste ge dom lite komfort.
Sedan så kan man ju dra ner på saker ju äldre dom blir och kan härda ut lite, men just nu så vill jag bara att dom ska ha det bra även om det öser ner i några dagar eller när det är miljoner med knott och mygg.

Hitentills så har dom bara mått bra bara för att dom har fått bestämt hur långt vi ska paddla eller hur många dagar vi ska tälta och att vi har haft myggfritt i tältet.
Och dom blir tuffare för varje år.
 
Spapps; sa:
Visst går allt att få lättare men nog måste det ändå vara skillnad?
t.ex. tarptentlösningar är väldigt lätt men hur är det när det är mygg och knott?
Eller när det regnar i ett par dagar och man måste stanna inne?
Jag hade säkert klarat mig med enbart överdrag till sovsäcken men att försöka få mina tjejer att gilla detta med natur så tror jag att jag måste ge dom lite komfort.
Sedan så kan man ju dra ner på saker ju äldre dom blir och kan härda ut lite, men just nu så vill jag bara att dom ska ha det bra även om det öser ner i några dagar eller när det är miljoner med knott och mygg.

Hitentills så har dom bara mått bra bara för att dom har fått bestämt hur långt vi ska paddla eller hur många dagar vi ska tälta och att vi har haft myggfritt i tältet.
Och dom blir tuffare för varje år.

Knott och mygg går att lösa i ett tarptent, se den lösning jag och grabben hade i somras på min hemsida. Men en gemensam, rejäl golvyta upplevs nog som trevligare så därför tycker jag att Nallo GT verkade som en vikteffektiv och mindre slimmad lösning för er.

Jag vandrar nog hellre än ligger still, även när det regnar, men en tarp eller ett tarpten är i många fall att föredra i blött väder. Kondensationen blir ofta klart jobbig i ett vintertält av Hillebergs-modell. I de allra flesta fall är det ju inte så att det blåser regnstorm och yr in under en tarp-lösning. I sådana lägen kan de naturligtvis bli mindre bekväma. Det var därför jag inte föreslog en sådan lösning, utan något som är mer middle of the road. Men när det då finns ett bra tält som Nallo verkar vara så tycker jag inte att man behöver lassa på sig ytterligare vikt.

Om jag personligen skulle göra den tur du tänker dig, med två barn i den åldern, så skulle jag välja något av nedanstående:

http://www.tarptent.com/rainshadow2.html
http://www.tarptent.com/cloudburst2.html

Funderar på att köpa Rainshadow som "familjetält". Cloudburst är nog lite litet för 3 fullvuxna personer, men det finns en beskrivning av ett test jag gjorde på min hemsida. Båda väger runt 1 kg och man kan välja till golv. Båda är myggsäkra och regnsäkra, kondensfriare än ett vintertält, väger runt 1 kg och kostar 2-2,5 tkr.

Förslaget om Nallo GT var alltså ett försök från min sida att inte vara extremt lättviktig :)

Jörgen
 
Spapps; sa:
NUI; sa:
Förslaget om Nallo GT var alltså ett försök från min sida att inte vara extremt lättviktig :)
Jörgen

Jo jag är i valet och kvalet. Men din tarptentlösning ser riktigt bra ut. Kanske något att skaffa när man är ute själv.

Låt det ligga till sig. Du behöver ju inte bestämma dig nu.

Varför inte köpa ett Rainshadow och testa i hemmaskogarna. För skogsturer behöver man definitivt inte släpa på 3-4 kg tält. Funkar det och alla är glada så ta med det till Sarek. Funkar det inte så låna eller hyr ett Nallo. Tror säkert det finns folk här på Utsidan som kan tänka sig att sponsra en investering i nästa fjällrävsgeneration :)

http://www.tarptent.com/contrail.html
Contrail tror jag är en utmärkt lösning för ensamvandraren. 700 g och håller för allt barmarksväder. Med den stora fördelen framför tält att man kan välja en väldigt luftig och ventilerande lösning när det inte är värsta busvädret.

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.