Sarek med barn?

Hej Nimrod
Det var faktiskt när jag läste om era äventyr som jag trodde att det var möjligt att ta med mina barn till fjällen.
Jag hade samma idé om att ta oss över dessa vad, nämligen att jag får väl bära över mina tjejer :)
Nu får vi se vad som händer men en idé som jag fick av inläggen var att gå runt Akka och börja därifrån.
Vi kanske syns en vacker dag där uppe.
 
Kan rekommendera Padjelantaleden. Det finns stugor man kan bo i och torka upp sig om det blir regnigt.
Flyg till Staloluokta och gå till Ritsem (eller tvärt om), det blir 62km.
Är det fint väder rekommenderar jag att ni tältar ungefär halvvägs mellan Staloluokta och Arasluokta, mycket fin utsikt.

/Ulf
 
I somras träffade vi ett gäng där två flickor i 12-14års åldern var med och gick ned genom Rapadalen.
de var långt piggare och raskare än många "gubbs".Såg ut att ha väldigt trevligt gjorde de också.De hade mindre säckar,30-40liter ungefär och karlarna i sällskapet bar väl merparten.
Så fortsätter det torra klimatet sommartid så är det väl helt OK att gå med ungdomar i den åldern.Inga vad som blir till hinder etc.
 
Mycket idéer blir det :)
Tjejerna ska få säckar nu till våren på 20-30liter som dom kan ha till all annan camping också.
Dom kommer inte att bära något tyngre men hoppas dom klarar lite av sitt egna.
Jag får se vad som händer till nästa sommar, men upp till fjälls blir det.
Vi har ingen tid att passa så går vi bara 5km några dagar så får vi göra det. Jag får bara ta med lite extra mat så att man kan ta lite vilodagar.
I sommar så åker vi till fjällen i Hotagen som lite uppvärmning:)
Men det blir fortsatt vandring i närområdet.
Jag har lånat lite böcker nu så att man kan kolla lite hur man kan gå.
 
Spapps; sa:
Mycket idéer blir det :)
Tjejerna ska få säckar nu till våren på 20-30liter som dom kan ha till all annan camping också.
Dom kommer inte att bära något tyngre men hoppas dom klarar lite av sitt egna.
Jag får se vad som händer till nästa sommar, men upp till fjälls blir det.
Vi har ingen tid att passa så går vi bara 5km några dagar så får vi göra det. Jag får bara ta med lite extra mat så att man kan ta lite vilodagar.
I sommar så åker vi till fjällen i Hotagen som lite uppvärmning:)
Men det blir fortsatt vandring i närområdet.
Jag har lånat lite böcker nu så att man kan kolla lite hur man kan gå.

......Välkommen till frilufsnördarnas sida.....din brorsa sitter bredvid mig och säljer kök för fullt......hoppas ni kommer upp till Sarek nångång......
 
Om man har lätt packning blir allt mycket lättare för barnen (också). Klicka in på min hemsida ovan och kolla info från en vandring med min 13-åring i Kebnekaise i somras. Det området kan faktiskt rekommenderas. Mycket tillgängligare än Sarek, men nog så vilt. Man har hela tiden möjlighet att välja mellan hög och låg terräng, beroende på väder och vind. Det finns hela tiden leder och stugor i närheten, men man behöver inte använda dem. Och hela tiden har man närvaron av Sveriges högsta berg, som krydda. En bestigning är inte så svår.

Vad är statistiskt sett det farligaste man kan råka ut för i fjällen. I Sarek kan man mycket väl råka ut för att vara omgiven av bäckar som även en rutinerad, fullvuxen fjällvandrare bör undvika. Är man då pressad av att man har biljetter på tåget och "måste" över eller något liknande så har det ibland slutat illa.

Att i detta läge vara hänvisad till piggy backing skulle jag känna obehag inför. Har ni tillgång till en rutinerad Sarek-vandrare så försök då planera så att ni inte råkar ut för något sådant. Sarek är ett av Sveriges nederbördsrikaste områden. Om det regnar en vecka på raken så kan det lätt bli sista fjällvandringen för både barn och vuxna.

Sarek är ett fantastiskt område, men det är också ett härligt område att se fram emot medan man övar i andra fjällområden. Att bit för bit arbeta sig närmre något man verkligen vill ha kan också vara värdefullt för barn att lära sig.

Jörgen
 
Jag tackar igen för alla svaren. Det är intressant att höra alla åsikter om vandring i fjällen.

Tackar Jeppe
Vi får väl hyra in dig som guide :) Eller har du varit och klättrat på det stora berget?
Som sagt man måste planera och just nu är det ny ryggsäck och tält som gäller. Sen får vi se när vi kommer till Sarek. Men dit ska vi.

Kör ut lite kök ny Jeppe så att du kan hänga med till Hotagen i sommar.
Jag tar med kartor upp till nyår.

See you
 
Hur mycket kommer du att bära, om du ska bära all mat osv. Men du kanske är stor och stark och tycker att packningar under 30kg är för fjollor :)
Men ska ni bara gå 10km per dag orkar ju du bära mer och packningen blir ju bara lättare.

Jag tror inte att ungdomar i 12-14 års åldern har några problem med att orka gå 10km per dag. Men om det är kallt, regnar och blåser i en vecka utan möjlighet att kunna gå in någonstans och värma sig, då kommer du aldrig mer att få med dom till fjällen. Vet att jag själv ibland ifrågasatt vad man egentligen håller på med.

Lycka till
/Ulf
 
Ett kanske självklart tips...

Innan ni drar iväg (vart det nu än blir) är det en mycket god ide att ha skaffat lite "hajkvana" tillsammans innan.

Förutom några roliga minnen och kanske några nyttiga erfarenheter får du också en bättre uppfattning om vad dina barn klarar av.

Min erfarenhet som scoutledare för 13 - 15 åringar är att de flesta inte är vana vid att bära någon nämnvärd packning men att det i mycket är en attiydfråga.

Uffe

PS
Om inte ungarna är med i scouterna redan är det ett bra tips att ta kontakt med någon lokal scoutkår.
 
Wolf25; sa:
Hur mycket kommer du att bära, om du ska bära all mat osv. Men du kanske är stor och stark och tycker att packningar under 30kg är för fjollor :)

Jag räknar på en packning på ca 35-40 kg :)

Jag tänker inte bära mer än nödvändigt. Jag har räknat lite och vägt och tror väl att jag kommer att hamna på max 18-20kg gärna 15-16 men det blir väl lite drömande.

Ryggsäcken vet jag inte än vad det blir men tältet blir Hilleberg Nammatj GT 3 jag hade tänkt Nallo först men har 99% bestämt mig för Nammatj.
Och jag kommer att bära tältet själv så 1,5 kg blir inte mycket till tält.

Vi har campat och tältat en hel del förut så vi är medvetna om hur vi kommer att ta det. En paddling så regnade det 5 dagar i sträck, de va inte kul men inga sura miner. Man får göra det bästa av dagen.
Vi har paddlat en del och därav att jag köper en hel del nytt, vi behövde inte direkt tänka på vikten då.

lokal scoutkår har dom precis gått med i just för att ha möjligheten att träna lite mer samt att ha kul.
Vi började med paddling redan när minstingen var 3 år och sov middag i kanoten :) Men visst var det lite tufft men med lugnt tempo så går det.

Kul att höra era synpunkter och råd. Tackar.
 
Jag är förvånad över att ingen hunnit ha synpunkter på vikten på din planerade packning. En veckas packning när man delar på tält, mat och allt gemensamt hamnar sällan under 20kg. Tänk på att du förmodligen kommer att få bära mer mat än dina barn osv. Du ska nog räkna lite till. Bara maten vägen en hel del om man inte ska äta frystorkat till frukost lunch och middag.
God tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.