Och en fråga till: Finns det något skäl att välja att börja i ritsem eller kvikkjokk? Det beror förstås lite på tåg/flyg/buss-tider men bortsett från det?
Jag föredrar att vandra mot söder: det är trevligare med sol i blick än i rygg.
Och en fråga till: Finns det något skäl att välja att börja i ritsem eller kvikkjokk? Det beror förstås lite på tåg/flyg/buss-tider men bortsett från det?
Jag tycker tvärtom, hellre redneck än solblind.Jag föredrar att vandra mot söder: det är trevligare med sol i blick än i rygg.
Tack för alla svar! Jag tror det lutar att vända på det och sluta i Kvikkjokk. Skulle det bli någon tid över i slutet tror jag också att Kvikkjokk är trevligare. Jag har aldrig varit där, men ritsem minns jag som ganska nedslående.
Väcker liv i den här gamla tråden med några nya frågor.
1) Sierggajåhkå - är den något problem att ta sig över? Är det mer lättvadat någon särskild stans?
2) Vi siktar på att gå via sarvesvagge/niejdariehpvagge från Alggavagge till Tarraluoppal. Vilken väg är bäst när man kommit ut ur sarvesvagge till Tarraluopal? Eller är det bara att gå "rakt på"? Öster eller väster om sjöarna (Vassajajavratja m.fl)
3) Vi fick aldrig riktigt någon klarhet i om det finns någon bro över Miellädno vid Alggajaure? Troligen paserar vi inte här men bra att veta om vi skulle ändra oss under turen.