Sarek i sommar Kvikkjokk - Akka.

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Tack för alla svar! Jag tror det lutar att vända på det och sluta i Kvikkjokk. Skulle det bli någon tid över i slutet tror jag också att Kvikkjokk är trevligare. Jag har aldrig varit där, men ritsem minns jag som ganska nedslående.
 
Tack för alla svar! Jag tror det lutar att vända på det och sluta i Kvikkjokk. Skulle det bli någon tid över i slutet tror jag också att Kvikkjokk är trevligare. Jag har aldrig varit där, men ritsem minns jag som ganska nedslående.

Kvikkjokk som by är helt underbar med den lilla kyrkan i centrum och vyn över Mierdekjávrre och Gaskkájvo är intagande.

Däremot har kvaliteten på verksamheten i själva STF-gården ifrågasatts i bland annat en tråd här på utsidan. Jag har dock inte första-hands-uppgifter för att själv bekräfta detta.
 
Väcker liv i den här gamla tråden med några nya frågor.

1) Sierggajåhkå - är den något problem att ta sig över? Är det mer lättvadat någon särskild stans?

2) Vi siktar på att gå via sarvesvagge/niejdariehpvagge från Alggavagge till Tarraluoppal. Vilken väg är bäst när man kommit ut ur sarvesvagge till Tarraluopal? Eller är det bara att gå "rakt på"? Öster eller väster om sjöarna (Vassajajavratja m.fl)

3) Vi fick aldrig riktigt någon klarhet i om det finns någon bro över Miellädno vid Alggajaure? Troligen paserar vi inte här men bra att veta om vi skulle ändra oss under turen.

Tack på förhand/Albin & Kerstin
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Väcker liv i den här gamla tråden med några nya frågor.

1) Sierggajåhkå - är den något problem att ta sig över? Är det mer lättvadat någon särskild stans?

Det ska normalt inte vara något problem. Jag vadade cirka fem hundra meter uppströms sammanflödet med Sjpietjavjåhkå och vattnet passerade aldrig över ankeln. Detta var i och för sig i början av september och markerna var torra, men i allmänhet har jag aldrig hört någon varna för det vadet; inte heller Grundsten.

2) Vi siktar på att gå via sarvesvagge/niejdariehpvagge från Alggavagge till Tarraluoppal. Vilken väg är bäst när man kommit ut ur sarvesvagge till Tarraluopal? Eller är det bara att gå "rakt på"? Öster eller väster om sjöarna (Vassajajavratja m.fl)

Enklast är att inte ta alltför mycket höjd utan att hålla väster om de sjöar du nämner. Terrängen är dock rätt sumpig och kuperad med många små kullar, så det är ingen klassisk skön-vandring i Padjelanta-stil. Men sådan är terrängen även högre upp, varför det kan vara förenat med minst ansträngning att hålla sig relativt nära Vassjajåhkå (och därigenom slippa ta onödig höjd ni ändå förlorar då ni ska ned till Tarraluoppal). Däremot kan jag rekommendera att ni tar höjd när ni på väg ut ur Sarvesvágge passerar mellan Tjågnorisvaratj och Tjågnoristjåhkkå. Från passhöjden får ni en fin blick in i Sarvesvágge samt västerut mot Alep Sarvesjåhkå och Padjelanta. Bilden nedan är tagen mot väster från denna passhöjd.
IMG_0705.jpg

3) Vi fick aldrig riktigt någon klarhet i om det finns någon bro över Miellädno vid Alggajaure? Troligen paserar vi inte här men bra att veta om vi skulle ändra oss under turen.

Förra säsongen fanns en bro över Miellädno norr om Álggájávrre.
 
Glömde i och för sig ett tungt argument för att hålla höjd på vägen till Tarraluoppal (jag har vandrat sträckan ett flertal gånger) och det är om ni vill passa på att kika ned i Njoatsosvágge. Det kan vara mödan värt att från Tjågnorisjavratj vid vackert väder vandra upp mot pasströskeln ned mot Njoatsosvágge för att beskåda den fint utskurna dalen och de sjöar som trängs i dess vagga. Därefter är det bekvämt att fortsätta hålla en viss höjd och inte gå ned i Vassjajåhkås dalgång direkt. Dock tror jag ändå att det kommer att finna sig naturligt att gå väster om sjön Vassjajavratj.
 
tack!

Vill bara tacka alla er som hjälpt oss med planeringen! Vi fick en fin tur med fantastiskt väder. På nio dagar regnade det sammanlagt tre-fyra timmar! Vi började i Ritsem, gick via Guohpervágge till Smailaträffen. På grund av sjukdom blev vi tvungna att ändra planen och gå Ruohtesvágge tillbaka Ritsem för att hinna hem i tid men även det blev en fin vandring. Sareks södra delar får vänta till nästa år.

Vi har tänkt sammanställa en enkel reseberättelse och lite foton så småningom. Återkommer när det är klart.

Albin och Kerstin
 
Gustav Cronhamn

Om du följer Vállevárre upp i Vállevágge så måste du tänka på nerfärden till Tjouldavágge. Du måste vada Ruonasvágge högt upp, annars hamnar du i en mycket brant ravin.
Buojdesjåhkå vadas ovanför Tjuoldajåhkkå och det vadet är ca 20 meter.
Sen ska du ligga på västra sidan om jåhkkarna till Álggajávre och där fanns det en båt (år 2007) som dock hade myc´ket bristfälliga åror.

Tjouldavágge var mycket blöt och det var ett vad vid Álggavágge innan man kom till Guohpervágge.
Sen har jag gått andra vägar gentemot din planerade rutt.

//Go tur!
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.