Sarek i andra halvan av juni

Det är ju inte optimal säsong. Jag vet inte om vintern varit lika mild där uppe, kanske är det mindre snö och mindre vattenbestånd i år?

Hur som funderar jag på en sväng in i Sarek från Sjöfallet i andra halvan av juni. Jag tänkte anpassa min tur till vad som är lämpligt för den tiden, givet att broar/båtar/vattenbestånd/helikoptrar möjligen inte är lika tillgängliga som högsäsongen.

Jag tar mig dit kollektivt via Gällivare och buss 93.

fråga1.
Jag tänkte börja i Stora Sjöfallet eller i Sourvadammen med buss 93, varifrån tar man sig enklast in i Sarek? Sourvadammen ser enklare men längre väg in i Sarek ut på kartan. Sjöfallet - oklart om man måste ta sig över sjön eller om det går att gå över vad som ser ut att vara en tvivelaktig landsremsa "över" sjön. Rimligen måste man väl ändå ta sig in till sjöfalletstugan från busshållplatsen sjöfallet?
Verkar även finnas och en större jokk "Spadnejåhkå" att ta sig över om man ska in den vägen, dock verkar vägen in i Sarek något kortare? Vad säger panelen?

fråga2.
Nästa steg är därifrån in mot Sarek. Det ska finnas en bro över Guhkesvákkjåhkå, men finns den i juni? Enligt vad jag läst: "Längst i öster i den långa dalen Guhkesvágge finns en stor bro över Guhkesvákkjåhkå. Bron förvaltas av Sirges sameby." - låter som den är på plats året om?

Nästa steg är in förbi Bierikjavvre (liten sjö) och därifrån kan jag endera vika av söderut ner i Rapadalen eller norrut mot Ruohtesvagge.

fråga3
Om jag tar Rapavägen blir det hela vägen ner till Skierfe och Aktsestugan och kungsleden till Kvikkjokk (röda vägen på kartan) eller tillbak upp mot Kebnats/Saltoloukta (röd/lila vägen). Vad är snabbast/bäst? Iom att det är Kungsleden förmodar jag att det går ta sig fram avseende broar/båtar etc även i juni?

Om jag tar Routesvagge blir det hela vägen norrut som slutar i Ritsem (blå väg) om båten nu går i slutet juni. Eller så har vi blå/gröna alternativet där jag rundar Sarekmassivet och går tillbaks till där jag började men nu på andra sidan i Guhkesvagge.

fråga4.
Vilket alternativ av dessa grovplanerade vägar är att föredra? (röd, röd/blå, röd/blå/grön, röd/lila)? Vilken väg är enklast/snabbast/säkrast att kunna ta sig fram givet årstiden etc? Är det någon väg som kommer innebära större hinder, tänker främst på större vad som givet vattenbestånden inte kommer vara säkra?

attachment.php
 
Senast ändrad:
Snabbt svar som inte svarar på alla frågor:

1. Har ingen koll på vägen från Sjöfallsstugan men Sourva är en snabb väg in i Sarek och efter ca 2 mil är du framme vid bron över Guhkesvákkjåhkå. Det är trist vandring några km från busshållplatsen och över dammområdet men det kan man ta i början av turen tycker jag. Att avsluta vid Sourva skulle dock kännas riktigt trist.

2. Bron är permament och lyfts inte på av länsstyrelsen som Skárjábron.

3. Routesvagge har antagligen rikligt med snö kvar vid denna tid på året och det kan bli en tuff och blöt vandring. Det är heller inte säkert att Skárjábron är på plats än.

4. Jag skulle nog vandra genom Rapadalen, kanske skippa Snavvavagge och gå runt Låddebakte för att slippa snön på den högre höjden. Jag tycker att Kvikkjokk är den finaste platsen man kan avsluta en Sarektur på.

Lyckades inte se din karta men försökte svara så gott jag kunde utan den :)
 
Snabbt svar som inte svarar på alla frågor:

1. Har ingen koll på vägen från Sjöfallsstugan men Sourva är en snabb väg in i Sarek och efter ca 2 mil är du framme vid bron över Guhkesvákkjåhkå. Det är trist vandring några km från busshållplatsen och över dammområdet men det kan man ta i början av turen tycker jag. Att avsluta vid Sourva skulle dock kännas riktigt trist.

2. Bron är permament och lyfts inte på av länsstyrelsen som Skárjábron.

3. Routesvagge har antagligen rikligt med snö kvar vid denna tid på året och det kan bli en tuff och blöt vandring. Det är heller inte säkert att Skárjábron är på plats än.

4. Jag skulle nog vandra genom Rapadalen, kanske skippa Snavvavagge och gå runt Låddebakte för att slippa snön på den högre höjden. Jag tycker att Kvikkjokk är den finaste platsen man kan avsluta en Sarektur på.

Lyckades inte se din karta men försökte svara så gott jag kunde utan den :)


OK, tack jättebra feedback! Detta är princip då den röda rutten på kartan fast med start i Sourva (hoppas kartan syns nu?).

Vilka skulle vara de största problemen/utmaningarna på den vägen du föreslår? Finns det något specifikt vad eller dylikt som givet årstiden kan bli problematiskt och göra att man får planera om/ta en annan väg?
 
Instämmer helt i driatic's svar. Trots en mild vinter i södra Sverige och Norrlands kutland verkar det vara ovanligt mycket snö i fjällkedjan, så planera för att det kan finnas en hel del snö kva på höjd i Juni oc mycket vatten i vattendragen:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/plogningen-av-vildmarksvagen-i-stekenjokk-ar-paborjad


Typiskt, jag hade hoppats på motsatsen. Så vilka är sannolikt de svåraste vaden längs sträckan? Något med risk för att behöva gå långa omvägar?
 
OK, tack jättebra feedback! Detta är princip då den röda rutten på kartan fast med start i Sourva (hoppas kartan syns nu?).

Vilka skulle vara de största problemen/utmaningarna på den vägen du föreslår? Finns det något specifikt vad eller dylikt som givet årstiden kan bli problematiskt och göra att man får planera om/ta en annan väg?

Ser fortfarande inte kartan men förstår nog ändå din plan :)

På hög höjd kommer, t.ex. Bielavalda, kommer det som sagt antagligen vara en hel del snö kvar. Att pulsa i denna är både tungt och blött, humöret får sig säkert en törn av detta.

Nere i Rapadalen kan det säkert vara blött i markerna men snön borde vara bortsmält. Snön på högre höjd kommer ju medföra mer vatten i Jokkarna och tuffare vad och det går ju inte att förutspå vattenstånden men det borde vara genomförbart. Det blir dock en lång väg tillbaka om det visar sig annorlunda. Alep och Lulep Vassjajågåsj är väl jokkarna som normalt anses vara knepigast.

Det är lite av en chansning att vandra i Sarek så tidigt så om du kan så skulle jag försöka skjuta fram vandringen några veckor.
 
Typiskt, jag hade hoppats på motsatsen. Så vilka är sannolikt de svåraste vaden längs sträckan? Något med risk för att behöva gå långa omvägar?

Inte heller jag kan se din karta, men om du avser sträckan Suorvadammen via Biellevalda och sedan ut Rapadalen kan jag bara uttala mig om sträckan Suorvadammen-Biellevallda (då jag inte gått Rapadalen österut och den höga vägen ovanför Rapadalen tror jag vi kan utesluta så tidigt på säsongen).
På sträckan Suorbvadammen - Biellevallda är det endast Njabbejåhkkå som jag vet kan vålla problem att vada vid hög vettenföring. Lösningen är då att ta höjd och runda upp mot sjön 906. Gukkesvaggebron är permanent så där är det inget problem. De andra vattendragen är av mindre karaktär och skall gå lätt att vada.
 
Inte heller jag kan se din karta, men om du avser sträckan Suorvadammen via Biellevalda och sedan ut Rapadalen kan jag bara uttala mig om sträckan Suorvadammen-Biellevallda (då jag inte gått Rapadalen österut och den höga vägen ovanför Rapadalen tror jag vi kan utesluta så tidigt på säsongen).
På sträckan Suorbvadammen - Biellevallda är det endast Njabbejåhkkå som jag vet kan vålla problem att vada vid hög vettenföring. Lösningen är då att ta höjd och runda upp mot sjön 906. Gukkesvaggebron är permanent så där är det inget problem. De andra vattendragen är av mindre karaktär och skall gå lätt att vada.

ok tack. Annars håller man sig söder om bergen Njavvetjåhkkå, Niendotjåhkkå på vägen mot bron i Guhkesvagge eller?
och på norra sidan Bierkijavvresjön?

Annars på kartan är det väl bara något Alep Snavvjagåsj...nånting lite längre in som ser ut att kunna vara ett potentiellt problem innan Rapadalen. Men du gick kanske inte den vägen så långt in?
 
ok tack. Annars håller man sig söder om bergen Njavvetjåhkkå, Niendotjåhkkå på vägen mot bron i Guhkesvagge eller?
och på norra sidan Bierkijavvresjön?
Det stämmer. Efter Gukkesvaggebron följer stigen upp mellan Vuojnesvárasj och Vuojnesskáddje sedan är det lätt vanding fram till Biellevallda. Utmed norra sidan av Vuojnesluobbala kan det vara lite blött så tidigt på säsongen, så du får välja höjd efter förutsättningarna.

Entrén in till centrala Sarek och vyn efter passagen mellan Vuojnesvárasj och Vuojnesskáddje är fantastik med Ähpar massivet till vänster, Sarektjåhkkå massivet till höger och övre Rapadalen med Ålkatj massivet rakt fram.

Jag är tveksam till om Snavvavagge är rätt väg så tidigt på säsongen. Det är rejält brant upp dit och inget att välja om det inte är barmark, då återstår att runda Låddebakte på östsidan nere i dalen.
 
Senast ändrad:
Annars på kartan är det väl bara något Alep Snavvjagåsj...nånting lite längre in som ser ut att kunna vara ett potentiellt problem innan Rapadalen. Men du gick kanske inte den vägen så långt in?

Jag har korsat den en gång nere i dalens botten och kan inte minnas att den skulle vara något problem. Ju längre ner i dalen man kommer destro snårigare blir det men efter Skårkistugan finns ju stigen att följa. Orienteringsmässigt är det inga svårigheter att ta sig till Skårkistugan, längs Låddebaktes västra sida, men du får vara beredd på en del fajter med manshögt vide och annan vegetation :) Jag skulle gärna gå sträckan igen!

Instämmer i Smux tankar om att välja bort Snavvavagge.
 
Inte heller jag kan se din karta, men om du avser sträckan Suorvadammen via Biellevalda och sedan ut Rapadalen kan jag bara uttala mig om sträckan Suorvadammen-Biellevallda (då jag inte gått Rapadalen österut och den höga vägen ovanför Rapadalen tror jag vi kan utesluta så tidigt på säsongen).
På sträckan Suorbvadammen - Biellevallda är det endast Njabbejåhkkå som jag vet kan vålla problem att vada vid hög vettenföring. Lösningen är då att ta höjd och runda upp mot sjön 906. Gukkesvaggebron är permanent så där är det inget problem. De andra vattendragen är av mindre karaktär och skall gå lätt att vada.

Jag har korsat den en gång nere i dalens botten och kan inte minnas att den skulle vara något problem. Ju längre ner i dalen man kommer destro snårigare blir det men efter Skårkistugan finns ju stigen att följa. Orienteringsmässigt är det inga svårigheter att ta sig till Skårkistugan, längs Låddebaktes västra sida, men du får vara beredd på en del fajter med manshögt vide och annan vegetation :) Jag skulle gärna gå sträckan igen!

Instämmer i Smux tankar om att välja bort Snavvavagge.


Ok hur är sträckan Skårki - Aktse sedan då? Jag är lite skeptisk till denna eftersom jag inte vill upp till Sarek för att vandra i oframkomlig snårskog med obefintlig utsikt. Detta gör att jag möjligen får skjuta på planerna så att jag kan ta turen senare och då gå t.ex. Guopervagge upp till Ritsem istället - jag föreställer mig att det är en enklare/vackrare vandring?

Annars i Rapadalen, kan man ta båt nära Nammasj till Aktse? eller är det bara om man kommer från Aktse-hållet som det finns båttransport att tillgå?

Om inte gör man bättre i att runda Bassojavre på vägen till Aktse? Det där floddeltat och snårskogen runt Skierfe ser inte kul ut att harva igenom.
 
Ok hur är sträckan Skårki - Aktse sedan då? Jag är lite skeptisk till denna eftersom jag inte vill upp till Sarek för att vandra i oframkomlig snårskog med obefintlig utsikt. Detta gör att jag möjligen får skjuta på planerna så att jag kan ta turen senare och då gå t.ex. Guopervagge upp till Ritsem istället - jag föreställer mig att det är en enklare/vackrare vandring?

Annars i Rapadalen, kan man ta båt nära Nammasj till Aktse? eller är det bara om man kommer från Aktse-hållet som det finns båttransport att tillgå?

Om inte gör man bättre i att runda Bassojavre på vägen till Aktse? Det där floddeltat och snårskogen runt Skierfe ser inte kul ut att harva igenom.
Har inte gått nedre Rapadalen, så jag lämnar det till någon annan att kommentera. Gouphervagge och Routesvagge är båda vackra sträckor, Gouphervagge lite mindre trafikerad vilket är en fördel. Räkna med att sträckan Treparksmötet-Skarja tar en halv dag längre via Gouphervagge.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pallando Sarek (andra halvan av september) Fjällvandring 33
Parka Niak - Sarek andra halvan av aug? Fjällvandring 6
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.