Sarek förstagångstur

Hej!

Nu är det hög tid att börja planera sommarens vandring och denna gång är det Sarek som lockar. Vi har aldrig varit i Sarek innan men har hyfsat goda erfarenheter av fjällvandring och friluftsliv i övrigt.

Vi har ännu inte bestämt någon rutt men har vi har ett alternativ som vi gärna tar emot synpunkter på.

Tanken är att starta vid Sitoälvsbron och vandra till Aktse. Från Aktse vidare upp till Skierffe och sedan ner i Rapadalen vid renvaktarstugan. Sedan förbi skårkistugan och upp i snavvavagge och vidare upp till Skarja. Från Skarja är planen sedan att vandra genom Ruohtesvagge till Padjelantaleden för att till sist avsluta i Ritsem.

Är en sådan tur rimlig för första Sarekvandringen? Hur lång tid kan det tänkas ta?

Tacksam för era synpunkter.
 
Det låter rimligt, det kan dock vara värt att fundera över de vad som dyker upp och ha en plan för vad man gör vid högt vattenstånd. Räkna kanske med 7-9 dagar om ni inte gör någon topptur eller liknande.
 
Ja alla större vad ska vi ha en reservplan för och vi har räknat väldigt grovt på ca 10 vandringsdagar +/- någon dag.
 
Er plan är identisk med min och två kompisars förstatur i Sarek och vi hade en kanonfin tur! Tjågŋårisjågåsj är oftast det vattendrag som kan vålla besvär. Ser det knepigt ut, gå ner till Rahpajåhkå, där bäcken delar sig.

Vi kom lite långt ner på sluttningen nedanför Gierdogiesjtjåhkkå och det blev därför stopp när vi närmade oss ravinen med vattendraget som senare heter Namásjjåhkå. Det blev också onödigt brant här (men en makalös utsikt...) så det är viktigt att man knatar uppåt innan det blir för brant. Fowwe har beskrivit denna passage utförligt på sin blogg här på Utsidan.

Stigen ner från Snávvávágge (norra änden) är brant och kan vara lite otäck (men det går bra bara man tar det lugnt). Se till att ta en fika innan nedstegningen för att fylla på krafterna och njuta av utsiken.

Tiden ska räcka till, tror att ni får en kalasfin tur.
 
Start i Saltoloukta kanske...

Hejsan,

Det är en kanonfin tur som ni planerat. Det enda som jag skulle överväga är att starta uppe i Saltoloukta istället och ta Kungsleden ner till Sitojaure och sen vika av mot Skierfe typ 6-7 km söder om Sitojaure.

/ Stefan
 
Tips gå nedför !!

Bra tips torde vara gå nedför och ha dessutom vinden i ryggen !
Starta i Ritsem (änonjalme) Gå in vid treparskmötet och gå nedför..de flesta dalgångar i Sarek (svenska fjällen)
ligger i NV riktning dvs. samma håll som vattnet rinner , lutar alltså neråt ! Vinden går ofta åt samma håll !
Vinden i ryggen och gå nedför e mitt tips !!
 
Hejsan,

Det är en kanonfin tur som ni planerat. Det enda som jag skulle överväga är att starta uppe i Saltoloukta istället och ta Kungsleden ner till Sitojaure och sen vika av mot Skierfe typ 6-7 km söder om Sitojaure.

/ Stefan

Känns inte det som en omväg? Med det alternativet måste man väl dessutom ta båt två gånger?

Att gå nedför kan vara ett alternativ.
 
Känns inte det som en omväg? Med det alternativet måste man väl dessutom ta båt två gånger?

Att gå nedför kan vara ett alternativ.

Av din tänkta sträcka har jag gått Ruohtesvagge från Skarja till Ritsem. Det är en lättgången sträcka, och att man en del av sträckan går mot strömmen är inget man tänker på.

Den första bilden är tagen i Ruohtesvagge inte så långt från Skarja. Bild nummer 2 är från vattendelaren.

När du kommer fram mot Gisuris måste du inte gå hela vägen ner till Treparksmötet utan kan hålla upp mot Ahkka och gå väster om berget Sjnjuvtjudis. Bild nummer 3 är tagen från det berget och du håller höjd till höger om dalgången. Ju längre du går desto tydligare blir stigen. Det är den du ser på bild 4.Stigen kommer ner på Padjelantaleden några hundra meter före bron över jokkarna från Ahkka. Jag tror att Grundsten har beskrivit den här vägen i sin bok.
 

Bilagor

  • Routhes.jpg
    Routhes.jpg
    39.5 KB · Visningar: 1,024
  • Routhes2.jpg
    Routhes2.jpg
    40.7 KB · Visningar: 1,015
  • Routhes3.jpg
    Routhes3.jpg
    25.6 KB · Visningar: 1,018
  • Routhes4.jpg
    Routhes4.jpg
    58 KB · Visningar: 1,010
Ja det ska ju tydligen vara en lättgången sträcka men samtidigt väldigt fin.
Grundsten beskriver i sin bok både vägen till treparksmötet och vägen förbi Akka. Det lutar åt vägen via treparksmötet då vi slipper vada Suottasjjåhkå.
 
Ja det ska ju tydligen vara en lättgången sträcka men samtidigt väldigt fin.
Grundsten beskriver i sin bok både vägen till treparksmötet och vägen förbi Akka. Det lutar åt vägen via treparksmötet då vi slipper vada Suottasjjåhkå.

Suottasjjåkhå var läskig i överkant, det kan jag hålla med dig om. Jag har för mig att beskrivningen sa att bästa stället att vada är ett par hundra meter ifrån där den flyter ihop med Nijakjågåsj men vi vadade en bit högre upp eftersom vi hade siktet inställt på Ahkka och skulle tälta strax söder därom.

Att vi överhuvudtaget vågade vada där vi gjorde berodde på att vi mötte två sällskap som kom från andra hållet och som ju uppenbarligen hade tagit sig över. De gav oss några tips om hur vi skulle gå och vi tog oss över i, på sina ställen, lårdjupt vatten.
 
Det låter ju inte direkt som ett vad man vill ge sig på om man kan undvika det. Jag tänker mig att det även kan vara roligt att uppleva treparksmötet.
 
Det låter ju inte direkt som ett vad man vill ge sig på om man kan undvika det. Jag tänker mig att det även kan vara roligt att uppleva treparksmötet.

Treparksmötet tyckte jag inte var något särskilt, fast nu är det ju du som ska dit och inte jag. Det blir säkert en fin vandring vilket som. Min huvudpoäng var egentligen att på den här sträckan behöver du inte bry dig om åt vilket håll det lutar, som någon hade skrivit ovan, för det är hyfsat platt hela vägen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wilde Sau Förstagångstur i Sarek – några frågor… Fjällvandring 7
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.