Sarek - Blir turen bra?

Sommarens Sarekvandring är under utarbetande. Vår plan är i korthet följande: Kvikkjokk (start) - Pårek - österut till bron över Gådojåkko - västerut till Lullivagge (alt. 1) eller Gaskevagge (alt. 2) - Sarvesvagge antingen västerut (alt. 1) eller österut (alt. 2) - Mikkastugan - Rotesvagge - Akkstugorna (slut).

Planerat antal dygn: 8 (rimligt?)

Jag skulle vara mycket tacksam på synpunkter på turen, särskilt de två alternativ vi står och väljer mellan. Ska man t.ex. från Sarvesvagge gå österut för att nå Mikkastugan eller är det alltför trassligt så man hellre väljer den längre västra vägen? Och hur tar man sig bäst till Sarvesvagge - via Lullivagge eller Gaskevagge?

Ta en titt på bifogad karta, den röda linjen är årets planerade färdväg.
 

Bilagor

  • Färdväg Sarek.jpg
    Färdväg Sarek.jpg
    95.4 KB · Visningar: 1,032
lite för snabbt tyckar jag

hejsan från DK
Inledningsvist lycka till på turen Kvikkjokk till Ritsem.
Andra har säkert gått sträckan på bara 8 dagar kanske för att dom tyvärr inte har mer tid. Speciellt tycker jag det behövs reservdagar till vilo, dåligt väder osv. Jag skulle gärna lägga TIO dagar till de otta.

Av de sträckar jag kännar till har jag synpunkter på:

Lullihavagge & Jiegnávágge-Gaskasvágge: Båda är v-dalar, med lång tid snö och branta speciellt i norra delen. Jag skrev följande i min uppsats här på Utsidan:
I östra delen är det tänkbart att man anländer från Ijvvárláhkosidan. Jag kom 19 juni 2003 från Gaskasvagge och korsade med en viss svårighet redan vid löpet från Alep Stuollo. I 2004 kom jag 17 juni genom Lullihavágge och vadade vid sammanlöpet från Noájdevágge. Noájdejågåsj vid Noájddevállda gick i stövlar i 2003, men var inte lätt. Lättare i 2004, båda alltså mitt i juni.

På sträckan Sarvesvágge till Mikkastugan (Skarja) kännar jag endast ditt västra alternativ. Det östra
minns jag beskrivas som "rätt besvärligt" pga vide, skog och vatten. Enesta svårighet på västvägen kan vara att det kan vara snö lång tid och lång väg i Niejdariehpvágge.
 
hejsan från DK
Inledningsvist lycka till på turen Kvikkjokk till Ritsem.
Andra har säkert gått sträckan på bara 8 dagar kanske för att dom tyvärr inte har mer tid. Speciellt tycker jag det behövs reservdagar till vilo, dåligt väder osv. Jag skulle gärna lägga TIO dagar till de otta.

Av de sträckar jag kännar till har jag synpunkter på:

Lullihavagge & Jiegnávágge-Gaskasvágge: Båda är v-dalar, med lång tid snö och branta speciellt i norra delen. Jag skrev följande i min uppsats här på Utsidan:
I östra delen är det tänkbart att man anländer från Ijvvárláhkosidan. Jag kom 19 juni 2003 från Gaskasvagge och korsade med en viss svårighet redan vid löpet från Alep Stuollo. I 2004 kom jag 17 juni genom Lullihavágge och vadade vid sammanlöpet från Noájdevágge. Noájdejågåsj vid Noájddevállda gick i stövlar i 2003, men var inte lätt. Lättare i 2004, båda alltså mitt i juni.

På sträckan Sarvesvágge till Mikkastugan (Skarja) kännar jag endast ditt västra alternativ. Det östra
minns jag beskrivas som "rätt besvärligt" pga vide, skog och vatten. Enesta svårighet på västvägen kan vara att det kan vara snö lång tid och lång väg i Niejdariehpvágge.

Tack för detta! Ja, den västra vägen kan mycket väl vara att föredra. Tanken med att ta den mer besvärliga östra var att det är betydligt kortare även om vägen inte är speciellt trevlig.
Menar du att vi skulle behöva 18 dagar eller 10? 18 låter väldigt mycket. Jag kan hålla med om att 8 nog är i underkant, så vi får nog tänka om här.
 
Västra övre Rapadalen

Jag tycker att du ska välja att gå västra övre Rapadalen. Det är nog ganska få människor som går här men desto fler älgar. Du hittar stigar i en luftig, öppen och örtrik björskog om du går nära älven. Jag har gått denna väg själv förutom från den gamla båtlänningen mittemot Bielavarasj upp till träffen.
Gå också gärna Gaskasvagge. Det går att gå nere i jokkfåran en bit in i vaggen. Där finns fantastiska lagrade geologiska skikt inne i jokkravinen. Därefter ska Sarvesjåkhå vadas långt ner - ända ner mot selet mot Rapaälven. Lägg till flera dagar till de 8 du har tänkt dig. Om inte annat för att ta en extra dag i västra Rapadalen och ströva omkring med lätt packning (kaffe och kanske en liten cognac).
 
Jag har gått Lullihavagge och vadat Sarvesvagge ovanför Ridanjun...jåkkås utlopp. Det var i juli/augusti, varken mycket eller lite vatten tror jag, och det var ett ganska svårt vad. Så det hänger väl på hur mycket rutin ni har. Väljer ni den västra vägen så kan ni vada högre upp vilket är lättare.
Huruvida det är mycket eller lite med 8 dagar hänger helt på hur vana ni är att gå, och är enligt mig svårt att diskutera här. Om möjligt, lägg ett par dagar till och gör ett par toppturer när ni ändå har släpat er dit.
 
Då verkar det råda konsensus vad gäller antal dagar. Och det är förmodligen så att vi har för få dagar inplanerade, antingen lägger vi till ett par eller så väljer vi en annan rutt. Men det vore ju fint att få ett tvärsnitt av Sarek genom att gå genom den. Sist jag gick hade vi ju dessutom en del leder att följa, t.ex. den på östra sidan Rapaätno i Rapadalen.

Sedan är frågan hur snö- och vattenläget blir i år. Det har ju varit en hel del snö men samtidigt väldigt varmt en period i våras då säkert mycket for iväg. Vi kommer att vandra i början av juli så förmodligen blir vattnet ett mindre problem, om det inte kommer stora mängder regn.
 
Vi försöker ändå gå denna sträcka och har utökat antal dagar till 10. Vi har en plan B så om vi efter tre-fyra dagar märker att vi kommit alldeles för kort så får vi ta en annan väg. Några fler tips ni kan ge om vår planerade sträcka? Det alternativ som går strax väster om Rapaätno kan bli jobbig. Någon som har erfarenhet av att följa ån på denna sida? Hur många kilometer/dag kan man i så fall räkna med i "normalt" fjällvandrartempo på denna sträcka?
 
Jag har gått din planerade tur, med de två östra alternativen (dock med en ginare väg runt Akka längst i norr).

Jag upplevde inte sträckan från Tielma till Skarja (väster om Rapaätno) som så hopplöst jobbig, tvärt om var det en ganska omväxlande och vacker väg. Visst - höga viden bitvis, men inte ihållande längre sträckor. Däremot var det ett smålurigt vad över en av jokkarna från Ålkatj. Gick sträckan från Tielma till Skarja på en dag i lugnt tempo.
 
Jag har gått din planerade tur, med de två östra alternativen (dock med en ginare väg runt Akka längst i norr).

Jag upplevde inte sträckan från Tielma till Skarja (väster om Rapaätno) som så hopplöst jobbig, tvärt om var det en ganska omväxlande och vacker väg. Visst - höga viden bitvis, men inte ihållande längre sträckor. Däremot var det ett smålurigt vad över en av jokkarna från Ålkatj. Gick sträckan från Tielma till Skarja på en dag i lugnt tempo.

Ok, glädjande att höra! Hur många dagar tog det för er hela turen?
 
Jag rekommenderar att ni korsar Sjnjuvtjudisjåhkå och går ner mellan Sjnjuvtjudis och Akkas västtoppar. Då kommer ni ner på dom berömda hyllorna, mot Padjelantaleden. Det är en fantastisk avslutning på turen.
 
Ok, glädjande att höra! Hur många dagar tog det för er hela turen?

Svårt att säga riktigt - vi var ute två veckor den gången, men hade en del hyss för oss längs vägen. Men 8-10 dagar skulle jag nog vilja ha på mig för den turen.

Jag rekommenderar att ni korsar Sjnjuvtjudisjåhkå och går ner mellan Sjnjuvtjudis och Akkas västtoppar. Då kommer ni ner på dom berömda hyllorna, mot Padjelantaleden. Det är en fantastisk avslutning på turen.

Just det - det var den varianten jag syftade på också. Å andra sidan är vägen ner mot treparkskorset vid Kisuris också rätt mysig, så det blir bra vilken väg man än väljer!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Joakim Ambrosson Det blir Sarek, kastats mellan hopp och förtvivlan! Fjällvandring 2
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.