Sarek Augusti (Ritsem - Saltoluokta)

Hej!

Tänkte äntligen vandra i Sarek för första gången i Augusti (någon gång mellan 15 - 25e) och det blir ensam. Har bara vandrat i fjällen två gånger förut (Jämtlandsfjällen) och bara en gång ensam.

Har funderat på turen Ritsem - Saltoluokta (Gisuris - Låvdakjåkhå - Skarja - Guhkesvagge - Slugga - Saltoluokta).

Av vad jag har läst verkar det vara en bra förstagångsvandring?
Ganska välvandrat (om olyckan skulle vara framme) och inga svåra vad (förutom kanske Tjågnårisjågåsj då. är det möjligt att säga hur pass lurig är vid de tiden eller är den mer oberäknelig än så)?
Eller misstar jag mig? Har ingen stor erfarenhet av vad.
Någon som har några tankar / tips kring min plan?
Bra tältplatser / fina avstickare / toppturer kring vägen?
Något speciellt jag ska tänka på?

Tack så länge!
 
Jo, Sarek är ju fint och i vissa avseenden det ultimata området för en fjällvandring. Samtidigt saknar området - bortsett från tre broar och en nödtelefon - anordningar som underlättar och gör vandringen säkrare. Men detta vet du förstås, jag bara påminner om det.

Du skriver inget om din ålder eller fysiska förutsättningar i övrigt, men det framgår att du har begränsad erfarenhet av mer avancerad fjällvandring. Normalt brukar man öka svårigheten gradvis och bege sig till Sarek först när man blivit mer erfaren och hunnit pröva på olika typer av motgångar. Ändå vill jag inte direkt avråda dig, men bara påminna om att det finns många fina fjällområden som inte är lika utmanande. Padjelanta, t. ex.

Med utmanande menar jag i första hand alla vattendrag du ska passera. Du vet säkert att vad kan vara mycket farliga, och det är där svårigheterna i första hand ligger. Vid solig och torr väderlek går allt som en dans, men vid regn kan det bli väldigt jobbigt. Om du vidhåller dina planer är det viktigt att du anslår ett antal extradagar, minst 2, för att kunna vänta ut regnperioder, gå runt eller hinna vända.

Om du vill välja dalgångar där det ändå går en del folk tror jag att Ruothesvágge är mer trafikerad än Guophervágge (Låvdakjåhkå). Fina tältplatser finns överallt så länge du går i dalgångarna. Det är lätt att orientera sig där, och man slipper bekymra sig om glaciärer.

En viktig detalj vid ensamvandring är förstås att lämna en färdplan hemma, och sen hålla sig till den. Den måste även innehålla plan B och C.

Lycka till, vare sig du väljer Sarek eller något annat område, önskar Pelle
 
Tack Pelle för ditt svar!

Ska tillägga att jag är i trettioårsåldern och i bra kondition. Vandrar och springer väldigt mycket året runt.

Förstår dina "invändningar" mot mitt val av Sarek. Har funderat mycket på det själv och känner en liten tvekan. Vet bara inte riktigt hur jag ska få erfarenhet av vad om jag aldrig utsätter mig för det. Menar du att det är bättre att "träna" vadning i andra områden?

Men om du (eller någon annan) har förslag på 5 - 7 dagars lika vackra men säkrare vandringar i andra områden i Lappland (eller alternativt en turförslag med minimal risk för svåra vad i Sarek) . Är inte så sugen att gå på kungsleden då att få den där ensamhetskänslan är viktig för mig.

Tack!
 
Hejsan

Jeg håber det går på dansk.

Matujåkkå og Tjågnårisjågåsj kan være stride om det er varmt eller regner.

Men du kan gå fra Skarja gennem Ruothesvágge i stedet for. Der er ingen rigtig slemme vad.

Jeg gik ruten (Anonhjalme til 3-parksmødet,vest om Gisuris og Låvdak ned til Kuoper. Videre gennem Kuopervagge til Skarja/Smaila. Retur gennem Ruotesvagge og vest om Akka tilbage til Anonhjalme) sidste år midt i August, og jeg mødte ikke nogen i Ruotesvagge.

Hvis du vil undgå Suottas-Jåkkå vadet, så gå retur via Sierggavagge - men det kan du jo vente med at beslutte til under turen. Om det er varmt eller regner og vandstanden/flow er højt.

Det er en fin tur med mange flotte scenerier. og Kuoper er en fin og udramatisk toptur.

Du kan se en komplet beskrivelse af min tur på det 'Danske Utsidan'

http://www.outsite.org/index.php/84-turbeskrivelser/160-sarek-solotur-2012-12-20-august-del-1-a-3

http://www.outsite.org/index.php/85...168-sarek-solotur-2012-12-20-august-del-2-a-3

http://www.outsite.org/index.php/85...175-sarek-solotur-2012-12-20-august-del-3-a-3

Jeg skal gerne være behjælpelig med yderligere detaljer hvis det har interesse.

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen
 
Allvaret kan lätt hinna ifatt en i Sarek på ett obehagligt sätt även när man är fler personer. T.ex. när man ska vada över en strid jokk och man märker att varje steg är nära att misslyckas.

Om du ska vandra helt själv skulle jag välja en led eller område där det är mindre faror och närmare till hjälp. Större sannolikhet att upptäckas i tid.

Annars går det om man ställer in sig på att ändra planen när det känns för osäkert/svårt.
 
Tack Lars, väldigt intressant läsning. Är ju absolut ett alternativ att gå tillbaka genom Ruothesvagge, ska fundera ordentligt över det, åtminstone som plan B.
Ska nog försöka mig på toppturen till Guohper

Tack även grodan!
Inser nu att jag kommer få arbeta på att ställa in mig på att vända om / ta till plan B. Har haft svårt för det vid tidigare turer.

Men är det inte någon som har tips på någon mindre trafikerad men ändå speciell och säkrare / enklare tur på sammanlagt 5 - 7 dagar i Lappland?

Är Padjelanta så mycket säkrare i allmänhet?
 
Tråkigt att du får avrekommendationer, sarek är jättefint att uppleva på egen hand och augusti är en bra period normalt avseende vad, och ibland även avseende mygg. Hoppas du får bra väder!

Jag gjorde som du avseende vad och har gjort fler och fler svårare vad på egen hand i sarek, vad blir hur som helst inte mycket säkrare för att man är fler personer. Om man inte bär med sig rep....
 
Inga extra tipps härifrån - bra tipps finns redan.
Förövrigt går det bra - tror jag - att läsa Lars' inlägg på outsite.org i #4 även för icke-danskar. Där finns många fina foton från Lars och kartar från gps'an
 
Hej!

Tänkte äntligen vandra i Sarek för första gången i Augusti (någon gång mellan 15 - 25e) och det blir ensam. Har bara vandrat i fjällen två gånger förut (Jämtlandsfjällen) och bara en gång ensam.

Har funderat på turen Ritsem - Saltoluokta (Gisuris - Låvdakjåkhå - Skarja - Guhkesvagge - Slugga - Saltoluokta).

Av vad jag har läst verkar det vara en bra förstagångsvandring?
Ganska välvandrat (om olyckan skulle vara framme) och inga svåra vad (förutom kanske Tjågnårisjågåsj då. är det möjligt att säga hur pass lurig är vid de tiden eller är den mer oberäknelig än så)?
Eller misstar jag mig? Har ingen stor erfarenhet av vad.
Någon som har några tankar / tips kring min plan?
Bra tältplatser / fina avstickare / toppturer kring vägen?
Något speciellt jag ska tänka på?

Tack så länge!

Kan tipsa om toppturer jag gjort i det området som är fina.. kantberget, gavelberget, voujnestjåhkkå, svarta spetsen. Det finns relativt spektakulera vägar upp på alla dessa toppar, men du kommer passera många möjliga toppturer. Jag har gått de flesta delar av rutten du sett ut ensam, en bra rutt utan något svårt vad de gånger jag varit där. Gick en gång en annan variant som innebar vad över Suottasjjåhkå, och det är ett mer avancerat vad än t.ex. Tjågnårisjågåsj som brukar vara ok och det finns flera ställen man kan vada på.
 
Tack så hemskt mycket för tankarna och tipsen!

De här sista inläggen fick mig att besluta mig för att försöka göra som jag ursprungligen tänkte!

Karl-Johan, du får gärna tipsa om de två toppturer under sträckan du tycker är mest värd ansträngningen. Hinner nog bara med max två!

Sedan tar jag tacksamt emot tips om de bästa vadställena på turen.

Tack igen för engagemanget, det betyder jättemycket!
 
Karl-Johan, du får gärna tipsa om de två toppturer under sträckan du tycker är mest värd ansträngningen. Hinner nog bara med max två!

De två jag tycker mest var värda ansträngningen av ovanstående toppar är: Sydöstkammen upp till toppen av Vuojnestjåhkkå samt travers från norr över kantberget sen gavelberget och västkammen (eller vad det blir) ner till dalen. Grunden till att jag uppskattade dessa bättre är att de innehåller en del exponering och kanske är "svårare" än "vanliga" vandringstoppar, då främst nedstigningen från kantberget mot gavelberget som är lös, samt sydöstkammen på vuojnestjåhkkå som har ett par luftiga passager. Ingen av dessa vägar kräver nån klättring eller utrustning av det slaget.

Vill man inte ha så mycket exponering och "lättare" toppar så är normalvägen via Östkammen till Vuojnestjåhkkå samt valfri kam från skarja upp på svarta spetsen bättre utflykter. Båda vägar är enkla på svarta spetsen.... men hela det området är ju fullt av toppar som är fina och inte borde vara speciellt avancerade att besöka.
 
Hej!

Om du tänker bestiga Svarta Spetsen så tycker jag att du ska inleda med en bestigning av Tjågnåris. Gå sedan längs kanten (stupet ner mot Tjågnårisjiegna) hela vägen upp mot Svarta Spetsen. Släta hällar att gå på, makalös utsikt ut över glaciären och mot Spijkas toppar.

Ner kan du med fördel sikta på svackan mellan Tjågnåris och Matutjåkka, där det kan finnas en snölega som underlättar nedstigningen.

Mvh Filiokus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Doddo Oklar Sarektur i Augusti Fjällvandring 3
Erik.erik Tips på tur i Sarek i slutet av augusti Fjällvandring 7
arvidl Samåkning Umeå till Sitoälvsbron mitten av augusti Fjällvandring 0
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
Peter Gävle Fjällvandring till Sarek med familj, Juli/Augusti Fjällvandring 17
iKnoX Sarek - augusti 2012 Fjällvandring 2
fowwe Fyra tjejer på Bielavárásj i Sarek 24 augusti Fjällvandring 0
jnn79 Padjelanta & Sarek i augusti Fjällvandring 0
Sarek i Augusti Fjällvandring 3
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.