sarek äventyr med 7 övernattningar

Hej!
Någon som har några trevliga färdvägar i sarek med 8 dagar i fält.Vi är hyfsat vältränade och fjällvana.Våren har ju kommit tidigt i år så vi åker efter midsommar.Snösmältningen ligger ju en månad före så vi tror att det ska gå bra!

mvh magnus

Skårki massivet runt

Hej! 1989 gick jag och 4 vänner en vandring som i princip rundade Skorkimassivet. Färdvägen är; Aktse-Vassjavagge-Rapaselet-Snavvavagge-Pielavalta-Pastavagge-Rinim-Sitojaurestugorna-Saltoluokta.
En mycket trevlig tur som ger en god variation i de naturtyper som Sarek har att erbjuda, allt från Rapadalens grönska, Pielavaltas högslätt och Pastavagges högalpina terräng. :)
Läs min reseberättelse från vandringen på min hemsida http://fjallen.get.to/ under rubrik "Sarek 89"

Lycka till! ///Claes

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej!
Jag kan rekomendera följande, med start och slut i Kvikkjokk, som inte innebär några besvärliga vad och endast några kilometer med en del manshögt vide(i Sarvesvagge): Prinskullen-Vallevagge-Tjuoltakårso-Njåtjosvagge-Sarvesvagge-Lullihavagge-Pårek. Med en lång(lättgånget dock) sista dagsmarsch från bron vid Kåtokvagge till Kvikkjokk går det på 5 nätter utan de nödvändiga reservdagarna/dagstursdagarna. Lite mindre bråttom och man får två reservdagar om man ska vara ute 8 totalt. Gå cirka en mil upp mot .863 samma eftermiddag ni kommer till Kvikkjokk. Kolla upp hur det fungerar med båttransporten över Kamajåkkå i Kvikkjokk.
God tur!

Vad får det lov att vara?

jag skulle vilja ha ännu mer alternativ.
Vad är ni ute efter? Toppturer? Har ni varit i Sarek förr? Vill ni ha ett tvärsnitt på området? Gillar ni vide? "Lätt" eller "svårt"? Hur långt går ni på en dag? Osv. Att lägga en 8-dagars-tur genom Sarek kan göras på många sätt.. Grundstens bok är som vanligt ett tips, den retar aptiten på ett mycket effektivt sätt!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips