Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hej!
Någon som har några trevliga färdvägar i sarek med 8 dagar i fält.Vi är hyfsat vältränade och fjällvana.Våren har ju kommit tidigt i år så vi åker efter midsommar.Snösmältningen ligger ju en månad före så vi tror att det ska gå bra!
Hej! 1989 gick jag och 4 vänner en vandring som i princip rundade Skorkimassivet. Färdvägen är; Aktse-Vassjavagge-Rapaselet-Snavvavagge-Pielavalta-Pastavagge-Rinim-Sitojaurestugorna-Saltoluokta.
En mycket trevlig tur som ger en god variation i de naturtyper som Sarek har att erbjuda, allt från Rapadalens grönska, Pielavaltas högslätt och Pastavagges högalpina terräng.
Läs min reseberättelse från vandringen på min hemsida http://fjallen.get.to/ under rubrik "Sarek 89"
Hej!
Jag kan rekomendera följande, med start och slut i Kvikkjokk, som inte innebär några besvärliga vad och endast några kilometer med en del manshögt vide(i Sarvesvagge): Prinskullen-Vallevagge-Tjuoltakårso-Njåtjosvagge-Sarvesvagge-Lullihavagge-Pårek. Med en lång(lättgånget dock) sista dagsmarsch från bron vid Kåtokvagge till Kvikkjokk går det på 5 nätter utan de nödvändiga reservdagarna/dagstursdagarna. Lite mindre bråttom och man får två reservdagar om man ska vara ute 8 totalt. Gå cirka en mil upp mot .863 samma eftermiddag ni kommer till Kvikkjokk. Kolla upp hur det fungerar med båttransporten över Kamajåkkå i Kvikkjokk.
God tur!
Vad är ni ute efter? Toppturer? Har ni varit i Sarek förr? Vill ni ha ett tvärsnitt på området? Gillar ni vide? "Lätt" eller "svårt"? Hur långt går ni på en dag? Osv. Att lägga en 8-dagars-tur genom Sarek kan göras på många sätt.. Grundstens bok är som vanligt ett tips, den retar aptiten på ett mycket effektivt sätt!
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...