sarek äventyr med 7 övernattningar

Hej!
Någon som har några trevliga färdvägar i sarek med 8 dagar i fält.Vi är hyfsat vältränade och fjällvana.Våren har ju kommit tidigt i år så vi åker efter midsommar.Snösmältningen ligger ju en månad före så vi tror att det ska gå bra!

mvh magnus

Skårki massivet runt

Hej! 1989 gick jag och 4 vänner en vandring som i princip rundade Skorkimassivet. Färdvägen är; Aktse-Vassjavagge-Rapaselet-Snavvavagge-Pielavalta-Pastavagge-Rinim-Sitojaurestugorna-Saltoluokta.
En mycket trevlig tur som ger en god variation i de naturtyper som Sarek har att erbjuda, allt från Rapadalens grönska, Pielavaltas högslätt och Pastavagges högalpina terräng. :)
Läs min reseberättelse från vandringen på min hemsida http://fjallen.get.to/ under rubrik "Sarek 89"

Lycka till! ///Claes

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Hej!
Jag kan rekomendera följande, med start och slut i Kvikkjokk, som inte innebär några besvärliga vad och endast några kilometer med en del manshögt vide(i Sarvesvagge): Prinskullen-Vallevagge-Tjuoltakårso-Njåtjosvagge-Sarvesvagge-Lullihavagge-Pårek. Med en lång(lättgånget dock) sista dagsmarsch från bron vid Kåtokvagge till Kvikkjokk går det på 5 nätter utan de nödvändiga reservdagarna/dagstursdagarna. Lite mindre bråttom och man får två reservdagar om man ska vara ute 8 totalt. Gå cirka en mil upp mot .863 samma eftermiddag ni kommer till Kvikkjokk. Kolla upp hur det fungerar med båttransporten över Kamajåkkå i Kvikkjokk.
God tur!

Vad får det lov att vara?

jag skulle vilja ha ännu mer alternativ.
Vad är ni ute efter? Toppturer? Har ni varit i Sarek förr? Vill ni ha ett tvärsnitt på området? Gillar ni vide? "Lätt" eller "svårt"? Hur långt går ni på en dag? Osv. Att lägga en 8-dagars-tur genom Sarek kan göras på många sätt.. Grundstens bok är som vanligt ett tips, den retar aptiten på ett mycket effektivt sätt!

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.