Sarek är farligt

Jag tänkte vandra en vecka i Sarek i augusti. Ensam. Min erfarenhet av vandring består av en vecka mellan Abisko och Nikkalouota förra sommaren samt ett antal helgvandringar i Skåne, exvis på Skåneleden. Jag har läst en del på forumet om Sarek och fått känslan att man måste vara semi-pro för att överhuvud taget bege sig dit.

Hur mycket erfarenhet är lämpligt att ha innan man ger sig iväg och vandrar i Sarek? Vad bör denna erfarenhet bestå av? Vilka svårigheter kan man råka ut för? Storm? Stukad fot? Vadning genom raska jokkar?

Räcker det med sunt förnuft?
 
Jokkar är definitivt ett farligt moment när man är ensam. Men allt beror på vilken väg man går. Ruotesvagge-Pastavagge är standardnybörjarturen, och rätt lugn skulle jag säga så länge man inte går ner sig i kvicksand (!) Med andra vägval kan det bli folktomt och jag har själv tänkt nån gång att blir jag liggande här så kommer ingen att passera på 100 år.
 
Planen är att starta i Saltoluokta, vandra ner till Aktse, båt till Nammatj, genom Rapadalen och Ruotesvagge till Akkastugorna.

Om jag förstått fjällkartan rätt så finns det en markerad led hela vägen?
 
jag gick själv två veckor förra året och det var min första långa fjällvandring. Så länge du är försiktig med vaden samt att du kanske hoppar över toppbestigningarna så borde det funka.
Men helt riskfritt är det inte
 
Detta, som så mycket annat har diskuterats förr, men det gör inte så mycket tycker jag. Detta är min åsikt:

I någon objektiv mening så är väl "farorna" glaciärer, högalpin miljö (tex ras) och större jokkar. Dom två första kan man ju lätt undvika, och även den tredje beroende på vägval. Faran med att gå ensam är väl trötthet och dåliga beslut (egen erfarenhet), tex i samband med vad. Den ska inte underskattas tycker jag. I övrigt räcker sunt förnuft långt, men det är väldigt bra att kunna orientera utanför led (!) samt behärska övriga fundamentala saker i samband med friluftsliv :)
 
Ett benbrott eller annan "oanvändbar skada" kan bli fatalt om man är själv. Jag skulle absolut ha med en satellittelefon eller spot eller nånting så man kan meddela sig om det skiter sig. Vi såg kanske tre sällskap på 8 dygn men kunde lika gärna inte ha mött någon.
 
Ett benbrott eller annan "oanvändbar skada" kan bli fatalt om man är själv. Jag skulle absolut ha med en satellittelefon eller spot eller nånting så man kan meddela sig om det skiter sig. Vi såg kanske tre sällskap på 8 dygn men kunde lika gärna inte ha mött någon.

Varken eller, skulle jag säga. Satellittelefon är för dyr och delvis opålitlig och Spot:en är en opålitlig leksak i de nordsvenska fjällen. Det ska helst vara en nödsändare (PLB (personal locator/location beacon)).

Just McMurdo Fastfind är ganska väletablerat eftersom den är liten (se bild) och inte kostar mycket. Den har en mkt lång ihoprullad kopparantenn som fjädrar ut och ställer sig upp så snart man avlägsnar den övre delen.
Som svensk registrerar man den hos Sjöfartsverket:
http://www.sjofartsverket.se/sv/Inf...flygraddning/Registrering-av-nodsandare--PLB/

Jag som tysk fick registrera min i Storbrittanien. Tyskland är lite efterbliven i det hänseendet.

Plb.png


Det här verkar vara huvudimportören, på sidan finns diverse detaljinfomationer.
http://www.cordland.se/plb.html
 
Om jag förstått fjällkartan rätt så finns det en markerad led hela vägen?
Nej, det finns ingen markerad led, men bitvis finns tydliga stigar. Om du inte absolut MÅSTE brottas med stora myggsvärmar så rekommenderar jag dig att från Aktse söka dig upp ppå höjden för ett besök på Skierfe. Fortsätt sedan uppe på fjället och leta dig ner i Rapadalen vid renvaktarstugan strax söder om Rapaselet, vilket är en sevärdhet i sig. Följ sedan stigen upp genom Snavvavagge och vidare längs din planerade rutt.
De "farligheter" du kan stöta på längs din planerade rutt är
1) Du kan få svindel på Skierfe
2) I övre Rapadalen ska du passera Tjågnårisjågåsj. Den kan tidvis vara mycket strid där stigen passerar på kartan - se här: http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=11634 Då får man leta sig ner mot Rapaälven där jokken breder ut sig och är lättare att ta sig över.
3) Den enda riktigt allvarliga farligheten är om du väljer fel sida av Ruohtesvagge. Du ska gå över bron vid Skarja och följa den västra sidan. På den östra måste du ta dig över Mihkajåhkå som är en mycket besvärlig - och farlig - jokk.
4) Efter vattendelaren kan m,an välja att gå på den östra sidan, men då blir man tvungen att vada Suottasjåhkå som många tycker är besvärlig. Den är inte strid, men bitvis ganska djup.

HåkanF

PS Det här med faran vid ensamvandring.... Håller du dig till din planerade rutt så kommer du inte att behöva ligga skadad och ensam så värst länge. Här passerar vandrare snart sagt varje dag.
 
Jag vet inte var du fått ifrån att Sarek skulle vara farligt? Jag skulle säga att risken för att en olycka inträffar eller att man går vilse är långt mindre än till exepel Abiskofjällen. Det som är farligt är ensligheten och avstånden när det väl händer något. I Sarek håller man sig för det mesta till breda dalar som är lättorienterade. Det är inte heller några branta sluttningar, höga pass eller svårforcerad blockterräng där det är lätt att skada sig (visst finns det, men det går att undvika)

Det som kan vara svårt äv vissa vad, som ibland kan vara både vida, djupa och strida. Så mitt tips är att läsa på om dem, till exempel i Grundstens böcker. I Bastavagge finns det ett par svåra. De två och Tjuognoris-jokken var näst intill opasserbara förra sommaren när jag var där i början av augusti - men det varierar förståss enormt med vädret. Ruotusvagge är lite trixig eftersom strömfåran är rejält djup. Där finns det också en del kvicksand att kliva i som redan nämnts.

Det finns dock inga markerade leder alls i Sarek föutom där Kungsleden passerar förbi. Det som finns är mer eller mindre upptrampade stigar.
 
Planen är att starta i Saltoluokta, vandra ner till Aktse, båt till Nammatj, genom Rapadalen och Ruotesvagge till Akkastugorna.

Om jag förstått fjällkartan rätt så finns det en markerad led hela vägen?


Nej, det finns inga markerade leder i sarek.

Däremot finns det en del omarkerade stigar på kartan, men hur dom ser ut kan jag inte säga, då jag bara varit där på vintern.

edit: såg nu att andra hunnit före...
 
Senast ändrad:
Vi hyrde en Thuraya http://www.satrent.se/se/phones/thuraya.html och den funkade men någon gång var det tvunget att ta höjd för att få signal, dvs. inte optimalt om man är ensam. Dock är det inte extremt dyrt om man hyr dem. Den du tipsade om var nog något vi missat. Iofs ville vi kunna meddela position och hur det gick till de där hemma via SMS.

Varken eller, skulle jag säga. Satellittelefon är för dyr och delvis opålitlig och Spot:en är en opålitlig leksak i de nordsvenska fjällen. Det ska helst vara en nödsändare (PLB (personal locator/location beacon)).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.