Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp.

Har varit i Sarek en gång tidigare, är för övrigt en van vandrare och deltidare i försvaret med många mil i benen.

Nu i sommar skall det bli av igen, mitt mål är att ta mig upp på Sareks stortopp.

Men givetvis vill jag ha en fin färd utöver detta, kommer att starta i Sourva då jag anser att det är ett bra ställe, behöver bara vandra 2-3 timmar så är jag inne i Sareks fina natur, så med start i Sourva har jag tagit fram två vägar ja tänkte se vad ni har för åsikter kring och om ni har några tips på vägen.

Vandringen är planerad till ca 7-8 dagar.

Tänkta turer ser ni nedan, första turen är ca 10 mil, andra är ca 14 mil.
Jag har lätt packning, frystorkat, ett tält, sovsäck, liggunderlag och ett ombyte kläder, så packningen brukar vara lätt.

Så vad tycker ni? Vilken väg är bäst?
 

Bilagor

  • sarek1.jpg
    sarek1.jpg
    35.4 KB · Visningar: 1,460
  • sarek2.jpg
    sarek2.jpg
    51.6 KB · Visningar: 1,368
Lite synpunkter

Första förslaget:
Ruotesvagge är en vacker dalgång.
Inte så lättgånget öster om Skanatjåkko. Stenigt och blockigt.
Kukkesvagge är ett bra och lättgånget alternativ.
Ett annat alternativ är att gå norrut till Padjelantaleden och åka båt över till Ritsem.
Förslaget ger tidsmässigt utrymme för att vänta in bättre väder för din topptur.

Med en dag avsatt för topptur riskerar andra förslaget att bli väl jobbigt.
Alkavagge är ett vackert och lättgånget alternativ till Kopervagge.
Det är ganska jobbig terräng i nedre Sarvesvagge och öster om Ålkats och i praktiken blir andra förslaget nog längre än 14 mil.
Att som spåret visar korsa Rapaälven öster om Ålkats går normalt inte. Man måste gå upp till Skarja eller använda Telmavadet Det sista är ett bättre alternativ men förutsätter lågvatten.
 
Jo det går normalt bra att i augusti vada Rapajåkkå strax norr om spökstenen. Man bör förstås vara beredd på att ett rejält regnväder kan göra att man får ta omvägen upp till Skraja.
 
Första förslaget:
Ruotesvagge är en vacker dalgång.
Inte så lättgånget öster om Skanatjåkko. Stenigt och blockigt.
Kukkesvagge är ett bra och lättgånget alternativ.
Ett annat alternativ är att gå norrut till Padjelantaleden och åka båt över till Ritsem.
Förslaget ger tidsmässigt utrymme för att vänta in bättre väder för din topptur.

Med en dag avsatt för topptur riskerar andra förslaget att bli väl jobbigt.
Alkavagge är ett vackert och lättgånget alternativ till Kopervagge.
Det är ganska jobbig terräng i nedre Sarvesvagge och öster om Ålkats och i praktiken blir andra förslaget nog längre än 14 mil.
Att som spåret visar korsa Rapaälven öster om Ålkats går normalt inte. Man måste gå upp till Skarja eller använda Telmavadet Det sista är ett bättre alternativ men förutsätter lågvatten.

Då jag inte har min gamla karta kvar skulle det vara trevligt om du kunde peka ut de platser du nämner på en kartbild? om du orkar är du snäll.
 
Det är spännande turer du har föreslagit. Den andra turen är dock i längsta laget, att gå 2 mil per dag i genomsnitt i Sarek låter sig sällan göras. Även om du skulle ha björnkondis så kan väder, högt vattenläge i jokkarna, oförutsedda terränghinder, mm lätt få planeringen att spricka. Och har du mera normal kondition är det närmast omöjligt, skulle jag säga.

När det gäller papperskarta bör du snarast skaffa en, t ex från Calazo. Om du under tiden vill ha en digital karta på webben så finns denna länk:

http://kso2.lantmateriet.se/#

Här på Utsidan har Örnsätrarn i sin blogg lagt ut digitala kartor att ladda ner som .jpg-filer. Om du kan skriva ut dem i färg på papper kan de väl ersätta en köpt karta, men vattentåliga (som Calazos) lär de då inte bli. Länk:

http://www.utsidan.se/blogs/ornsatrarn/svenska-fjallkartan-i-rasterformat-for-nedladdning.htm

Jag skulle också rekommendera att du skaffar en eller ett par vandringsböcker om Sarek, det finns flera att välja på. Du kommer att få många frågor besvarade genom dem. Men naturligtvis kan du förvänta dig en hel del svar i detta forum också ;-). Ripjägarn har gett en samling synpunkter, jag håller med om det han skriver till 100%.

Sarektoppen verkar vara en huvudpunkt i din planering. Jag föreslår att du lägger in ett försök att nå den tidigt under turen så ser du hur mycket tid du har kvar sedan. Kan ju vara dimma eller oväder som fördröjer...

Lycka till! Hälsningar Hans
 
Hej!

Har du tänkt att ta dig till Stortoppen via Svarta Spetsen, Buchttoppen och Sydtoppen? Var beredd på att nordsidan av Svarta Spetsen är ordentligt brant. Jag hade för några år sedan samma planer som du, men jag bangade ur. Jag undrar om det inte är lättare att gå via Vuojnestjåkka och Spijka.

Mvh Filiokus
 
Kartor

Om du ersätter nya kartors C med K och B med P blir det mesta likadant. Dessutom blir uttalet så "rätt" det kan bli för oss som har svenska som modersmål.
Axel Hambergs gamla karta
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e8/HambergSarekKarta1922.jpg
är fortfarande användbar som översiktskarta. Den använder den gamla stavningen som ger ett uttal som ligger närmast den jokkmokkslapska som ligger bakom ortnamnen i Sarek. Bör tilläggas att i de två samebyar som nu verkar i området är många medlemmar av nordlapskt ursprung och för dessa är nu betydelsen av många ortnamn också svåra att förstå och uttalet skiljer.

En synpunkt jag glömde att nämna är att med avslut via Padjelantaleden behöver du inte gå sträckan Pelaslätten - Suorva två gånger.

För övrigt anser jag att när man väl har tagit sig in i Sarek ska man inte ha så bråttom att ta sig därifrån. Eftersom du gjort GMU kan du säkert ta hand om dig själv och du orkar säkert bära med dig mat för mer än 7-8 dagar. Lycka till med turen!
 
Det är spännande turer du har föreslagit. Den andra turen är dock i längsta laget, att gå 2 mil per dag i genomsnitt i Sarek låter sig sällan göras. Även om du skulle ha björnkondis så kan väder, högt vattenläge i jokkarna, oförutsedda terränghinder, mm lätt få planeringen att spricka. Och har du mera normal kondition är det närmast omöjligt, skulle jag säga.

När det gäller papperskarta bör du snarast skaffa en, t ex från Calazo. Om du under tiden vill ha en digital karta på webben så finns denna länk:

http://kso2.lantmateriet.se/#

Här på Utsidan har Örnsätrarn i sin blogg lagt ut digitala kartor att ladda ner som .jpg-filer. Om du kan skriva ut dem i färg på papper kan de väl ersätta en köpt karta, men vattentåliga (som Calazos) lär de då inte bli. Länk:

http://www.utsidan.se/blogs/ornsatrarn/svenska-fjallkartan-i-rasterformat-for-nedladdning.htm

Jag skulle också rekommendera att du skaffar en eller ett par vandringsböcker om Sarek, det finns flera att välja på. Du kommer att få många frågor besvarade genom dem. Men naturligtvis kan du förvänta dig en hel del svar i detta forum också ;-). Ripjägarn har gett en samling synpunkter, jag håller med om det han skriver till 100%.

Sarektoppen verkar vara en huvudpunkt i din planering. Jag föreslår att du lägger in ett försök att nå den tidigt under turen så ser du hur mycket tid du har kvar sedan. Kan ju vara dimma eller oväder som fördröjer...

Lycka till! Hälsningar Hans

Hej
Tack för åsikterna.
Jag har funderat en del och funderar istället på att ta mig intill stortoppen, slå lägger och göra en dag till topparna.

Sedan flytta mig ner till början på rapadalen, precis i den stora T-korsningen, kan inte namnet nu då jag skriver på telefonen, men direkt söder om stortoppen, på sluttningen, så man ser ner i rapadalen. Där upprätta ett basläger för att sedan gå dagsturer med en liten rygga, för att återkomma till kvällen, när man sedan har 2 dagar kvar så packar man ihop och går hemåt.
På detta sätt tror jag man kan uppleva stora delar av sarek utan packning och då spara mödan att bära.

Räknade på det nu och vi har snarare 8-9 dagar i vildmarken än 7.

Vad tror ni om en sådan plan som ovan? Lägger upp en kartbild senare hur jag tänkt.
 
Frågan från Filiokus är nog det största frågetecknet. Nyligen skrevs en detaljerad artikel här på Utsidan om en väg över de fyra 2000m-topparna av en erfaren man. Klart värt att läsa.
 
Frågan från Filiokus är nog det största frågetecknet. Nyligen skrevs en detaljerad artikel här på Utsidan om en väg över de fyra 2000m-topparna av en erfaren man. Klart värt att läsa.

Jag har tidigare läst flera som vandrat över topparna utan några konstigheter, vem har skrivit artikeln? Länk?
 
Vad tror ni kring tanken om basläger?

Att sätta upp tältet, ordna till en riktig torklina, ett bra ställe att tillaga mat, bra sittplatser.

Sedan packa en dagspackning och göra turer runt om för att återvända till lägret, man färdas betydligt lättare och snabbare samt bekvämare.

Nedan plats har jag funderat som ett basläger, är det området fint att tälta i?
 

Bilagor

  • basläger.jpg
    basläger.jpg
    82.9 KB · Visningar: 934
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tagetes Aktuell info om snöläge och blöthet Sarek juli 2016 Fjällvandring 2
Tagetes Sarek 2016, detaljfråga om vägval Fjällvandring 6
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.