Sanera illaluktande äldre regnkläder?

Jag har en gammal regnponcho från fjällräven som inte luktar så trevligt. Den luktar helt enkelt gamla regnkläder. Finns det något sätt att rädda den? En snäll tvätt i tvättmaskin hjälpte inte.

Jag tänkte testa att blötlägga i ättiksvatten och sen tvätta med ättika som sköljmedel om ingen kommer med bättre råd.
 
Utspädd ättiksprit brukar funka bra för att sanera skor och kängor från läbbig lukt.. Värt ett försök.

Thure
 
Ättika och vädring brukar gå vägen på det mesta. Att låta den hänga ute (men inte för soligt så att plasten tar stryk) några dagar brukar ta bort mycket lukt.
 
Jag kan meddela att det funkade.
Ponchon fick ligga i vatten med ett par deciliter ogräsättika i ett par timmar. Sen körde jag den i tvättmaskin på snällt program i 30 eller 40 grader med Grumme tvättsåpa som tvättmedel och lite mer ättika som sköljmedel. Ingen dålig lukt är kvar, men den ser mer sliten ut på utsidan än vad jag minns den vara innan jag tvättade den. Det är dock en gammal poncho. Jag skulle inte bli förvånad om den är från 70-talet. Jag tror att jag hade uppnått mitt mål om jag sköljt den ordentligt efter första ättiksvattenbadet.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...