Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen?

Jag tog lite bilder igår, när jag funderade på hur många kök jag har egentligen.
Om jag inte räknar med ett par penny stoves osv så blir det nog en 9-10 stycken kök, varav egentligen det bara är tre varianter, ett gäng Trangia, Duossal och HA, ett multifuel Primus Himalaya och senaste Primus Express med gas.
Vågar jag lita på tex ett brasslite, jo en dag eller två i skogen, men vette fasen uppe i Sarek?

Vad samlar ni andra på, samma sak kanske?

Och svaret på frågan är väl given, hur många kök behöver man: n+1, dvs alltid ett till ;)

Bilagor

• DSC_1280.jpg
    DSC_1280.jpg
    19.7 KB · Visningar: 2,453
  • DSC_1281.JPG
    DSC_1281.JPG
    70.4 KB · Visningar: 2,419
  • DSC_1284.JPG
    DSC_1284.JPG
    68.5 KB · Visningar: 2,425
  • DSC_1288.JPG
    DSC_1288.JPG
    83.2 KB · Visningar: 2,419
  • DSC_1293.JPG
    DSC_1293.JPG
    72.8 KB · Visningar: 2,393
  • DSC_1295.JPG
    DSC_1295.JPG
    69.5 KB · Visningar: 2,425

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag tror du behöver ett Caldera Cone :) Sannolikt det bästa UL-sprit/esbit-köket på marknaden.

Spritköken är ruggigt driftsäkra, jag skulle "våga" ta ett spritkök eller Esbit alla gånger förutom när det ska smältas snö. Det fungerar men du får bära mkt sprit.

ryggsäckar. har minskat ner samlarmanin men har fortfarande 14 stycken... alltifån bora 80 till cierzo 25-35 (jepp, båda), och allt däremellan. en ryggsäck för varje tillfälle liksom.

Jag tog lite bilder igår, när jag funderade på hur många kök jag har egentligen.
Om jag inte räknar med ett par penny stoves osv så blir det nog en 9-10 stycken kök, varav egentligen det bara är tre varianter, ett gäng Trangia, Duossal och HA, ett multifuel Primus Himalaya och senaste Primus Express med gas.
Vågar jag lita på tex ett brasslite, jo en dag eller två i skogen, men vette fasen uppe i Sarek?

Vad samlar ni andra på, samma sak kanske?

Och svaret på frågan är väl given, hur många kök behöver man: n+1, dvs alltid ett till ;)

Härligt att se att det finns fler "uteköksnördar" än jag. Köper det mesta jag kommer över och det roliga är att jag faktiskt använder dom också. Sålde just min primusbrännare men förvärmning från 50-talet. Anledningen var att jag lyckades hitta en likadan i nyskick på en loppis. Smakliga måltider!! :)

Halaj!

Man behöver ju faktiskt några stycken för att täcka in alla situationer. Det är inte förrän man har flera st. som har samma användningsområde som man kan börja prata om samlande. Jag har:
Stora Trangiakitet. För när man är några stycken som äter.

Minitrangian. UL. För när jag knatar runt själv i lingonskogen.

Min customiserade bastard (Primus/Trangia). För när jag är på campingsemester flera veckor.
Minsta möjliga som det ändå går att_laga_mat på.

Primus Xpress. Den här köpte jag för nåt slags grupptryck. Alla säger ju att gas, det är det man ska ha. Gas is the shit. Använt en gång. Jag vet inte. Jag är inte imponerad. Nån som vill ha den? Jag antar att den kan vara bra vid nåt tillfälle när man fryser som attan, trött, fingrarna stelfrusna och blodsockret lågt. Då kan denna vara bra kanske. För fort går det, och smidigt är det, med piezotändaren och allt.

//T

Primus Xpress. Den här köpte jag för nåt slags grupptryck. Alla säger ju att gas, det är det man ska ha. Gas is the shit. Använt en gång. Jag vet inte. Jag är inte imponerad. Nån som vill ha den? Jag antar att den kan vara bra vid nåt tillfälle när man fryser som attan, trött, fingrarna stelfrusna och blodsockret lågt. Då kan denna vara bra kanske. För fort går det, och smidigt är det, med piezotändaren och allt.

//T

Om du menar allvar, så visst tusan. Har länge velat pröva gas, men aldrig riktigt haft motivationen... Mitt spritkök fungerar ju alldeles utmärkt.

META kök med rätt märke

Sen finns det ju gaskök, bensinkök, spritkök och inte minst fotogenkök oxså.

Bilagor

• IMGP0082.jpg
    IMGP0082.jpg
    72.6 KB · Visningar: 2,277

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips