Samköp av Hillebergs-tält från USA

Vättlefjäll skrev:
Hur vansinnig är våran värld när ett svenskt tält sytt i Estland blir billigare att köpa i Amerika...

Om tältet skickas fram och tillbaka till Australien kanske priset blir ytterligare lägre. :cool:

Per Brune

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Vättlefjäll skrev:
Hur vansinnig är våran värld när ett svenskt tält sytt i Estland blir billigare att köpa i Amerika...
Köpte också Hilleberg i USA, betydligt billigare!

Jag tycker att Hilleberg ska svara på denna fråga.
Dom kan ju bidra till ett bättre klimat genom en rättvis prissättning!!

//Janne

Kapitalismens grunder

janstj; sa:
Vättlefjäll skrev:

//Janne

Har man lyckats övertyga markanden att man har den bästa produkten på marknaden, har man förmånen att stätta priset. Sedan får konkurrenterna sätta sina priser därefter.

Är sedan efterfrågan större än tillgången, så kan man höja priset ytterligare.

Per Brune (ej ekonom)

janstj; sa:
Vättlefjäll skrev:

//Janne

Man ska dock vara medveten om att tältet i USA har en annan väv än det i Svrige. Enligt Bo Hilleberg så skiljer reglerna om flamskydd så man har måst välja en sämre väv i USA.

Christian

Vad jag sett så är det exakt samma väv i svenska som i amerikanska? Enligt HB USA som beställer sina tält från HB Sverige så verkar det lite konstigt.. hur har du fått höra detta, personligt av Bo eller via omvägar?

Hilleberg har ju ändå livstidsgaranti så det spelar iof ingen roll..

// Jocke

Joakim Ambrosson; sa:
hur har du fått höra detta, personligt av Bo eller via omvägar?

Förra våren var han hos oss i fjällklubben och pratade och tog då upp det. Så jag har hört det direkt från honom. Enligt vad han sade var det olika väv, men skillnaden var inte så stor.

Från http://www.hilleberg.se

"Hilleberg garanti
Vi känner våra produkters egenskaper och kvalitet och vågar därför stå bakom en kraftfull garanti, som ger dig full trygghet i ditt tältköp.
Hillebergtält är garanterade att hålla högsta kvalitet i material och sömnad. Garanti mot fel i fabrikation och material gäller under 5 år på alla Hillebergtält.
Vår garanti gäller ej vid skador som uppkommer genom olycka, felaktig skötsel eller ovarsamhet. Normalt slitage och påverkan av solens UV-strålning är heller inte sådant som täcks av garanti.
Alla skador som uppkommer på sådant sätt att garanti ej kan åberopas åtgärdar vi snabbt till låg servicekostnad."

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips