Saltoluokta - Teusajaure utan väg

Hej!

Jag har nu sökt kors och tvärs i forumet och hittat delar av den information jag sökte efter, men jag är ändå inte helt klok (än) ;)

Jag ska gå Gröna Bandet i sommar och är ännu inte riktigt på det klara med om jag går Kungsleden eller via Padjelanta. Detta kommer jag kunna bestämma på vägen också, eftersom jag ska ha depåer i Kvikkjokk och Abisko.

Hur som så vill jag inte knalla utmed Akkajaure på väg, utsikten må vara fin, men uppdämd sjö är ändå lite beklämmande.

Jag har hittat jättebra info om turer över Nieras, och det verkar både rimligt och väldigt vackert! (bl.a här: http://parlindh.se/fjallvandring/?A=1107&B=karta)

Nu till mina frågor:
1. Kan man på ett rimligt sätt gå söder om Akkajaure från Saltoluokta till Sjöfallsstugan, t.ex. söder eller norr om Gierkav? (Båt ska finnas över till Vietas/Naturum därifrån, iaf förra året när bussen till RItsem pausade och inväntade just den båten om jag minns rätt...)
2. Vet någon om det går att ta sig utmed Teusajaures kant "bakom" (norr om) Nieras? Det verkar gå en markerad sommarledsnutt mellan Teusajaure och Gágirjavrí på norra sidan om vattendraget också, lite oklart hur man tar sig dit och från utan båt dock.

Förövrigt är det livsfarligt att ha en karta i handen, jag hittar alltid nya uppslag för många års vandringar ;)
 
Hej!

Jag har nu sökt kors och tvärs i forumet och hittat delar av den information jag sökte efter, men jag är ändå inte helt klok (än) ;)

Jag ska gå Gröna Bandet i sommar och är ännu inte riktigt på det klara med om jag går Kungsleden eller via Padjelanta. Detta kommer jag kunna bestämma på vägen också, eftersom jag ska ha depåer i Kvikkjokk och Abisko.

Hur som så vill jag inte knalla utmed Akkajaure på väg, utsikten må vara fin, men uppdämd sjö är ändå lite beklämmande.

Jag har hittat jättebra info om turer över Nieras, och det verkar både rimligt och väldigt vackert! (bl.a här: http://parlindh.se/fjallvandring/?A=1107&B=karta)

Nu till mina frågor:
1. Kan man på ett rimligt sätt gå söder om Akkajaure från Saltoluokta till Sjöfallsstugan, t.ex. söder eller norr om Gierkav? (Båt ska finnas över till Vietas/Naturum därifrån, iaf förra året när bussen till RItsem pausade och inväntade just den båten om jag minns rätt...)
2. Vet någon om det går att ta sig utmed Teusajaures kant "bakom" (norr om) Nieras? Det verkar gå en markerad sommarledsnutt mellan Teusajaure och Gágirjavrí på norra sidan om vattendraget också, lite oklart hur man tar sig dit och från utan båt dock.

Förövrigt är det livsfarligt att ha en karta i handen, jag hittar alltid nya uppslag för många års vandringar ;)

Om du går från Salto til lSJöfallsstugan är det lättast att gå över Gierkav och ner på den gamla sjöfallsstigen. Att gå längsmed sjökanten är fruktansvärt eländigt med stora partier av mossbeklädda bamsestenar.

Turen över Gierkav är förvånansvärt lätt och vacker vandring (förutom att det är lite kämpigt att ta sig upp på Gierkav med tung packning)

Båttider för sjöfallsturen hittar du här:
https://www.svenskaturistforeningen...altoluokta-fjallstation/battider-saltoluokta/

Fråga två har säkert andra bättre svar på.

Lycka till!
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Du kan ju också åka båt direkt till Vietas från Saltoluokta förstås. :)
Stort tack för detta! Vid bra väder känns det ju som ett mindre offer att knata upp över toppen! ☺ och vackert också - sökta på platsen på IG och din bild var en av de första!

Åka båt längs med vattnet är dock inget alternativ på Gröna bandet....
 
Du har väl läst diskussionen vi hade nyligen

https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=85699

Som jag läser tidtabellen kan man bara åka båt från Vietas/Naturum till Sjöfallsbryggan, inte tvärtom. Men jag har läst tidtabeller fel tidigare.........Kanske bäst att ringa Saltoluokta och fråga om man kan stå och vinka in båten på dess väg västerut.

Om du går via Suorva blir det ju inte så hemskt långt på asfalten till Vakkotavare.
 
Du har väl läst diskussionen vi hade nyligen

https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=85699

Som jag läser tidtabellen kan man bara åka båt från Vietas/Naturum till Sjöfallsbryggan, inte tvärtom. Men jag har läst tidtabeller fel tidigare.........Kanske bäst att ringa Saltoluokta och fråga om man kan stå och vinka in båten på dess väg västerut.

Om du går via Suorva blir det ju inte så hemskt långt på asfalten till Vakkotavare.
Hej!

Ja, det har jag och jag pratade just med STF som säger att båten går åt båda hållen. Oklart när båten ankommer/avgår dock, men jag tipsade dem om att uppdatera hemsidan, eftersom jag inte är ensam om att undra detta ☺ (så exakt info kanske dyker upp framöver...). Att gå vidare till Suorvas är ju en (mindre spännande) variant (än att upptäcka Nieras), mem kanske rimligare om vädret är busigt.

Menar du då ungefär som på bilden nedan (gul resp grön och sedan stigar där det finns)?
4eca7c675a44d584779dcf91789c8f70.jpg


Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Bra att du redde ut frågan kring tidtabellen. Det verkar ju rimligt att de stannar till vid bryggan i båda riktningarna när någon behöver skjuts. Hoppas de förtydligar detta i tabellen.

Vad gäller din gröna rutt mot Suorva så har jag själv inte gått här, men jag ser på kartan att du måste korsa två hyfsat stora vattendrag. Svårigheten är som bekant helt beroende av väderleken. Med den reservationen borde din tänkta färdväg fungera.

Men om du inte måste gå till Salto så kan du ju gena direkt från Sitojaure via sjön Guodekjávrre och sedan gå väster om Sluggá. Du håller sedan höjd på kalfjället tills det är dags att gå ner mot dammbyggnaden. Jag tror stigen kan vara svår att hitta.
 
Senast ändrad:
En kort kommentar angående det gröna allternativet.
Nu var det länge sedan men jag har bestämt för mig att vi gick mellan de två sjöarna Risjákjávrre (mellan den södra och den norra med angivelsen 627 möh). Vill även minnas att det var en lättgången stig på en moränås. Sluggájåhkå behövde vi inte korsa då vi gick från Renvaktarstugan mot de två sjöarna (via ett förfärligt blockhav samt massor av dödis-gropar).
Med vänlig hälsning/RN
 
Transport över Stora Sjöfallet

Fiskflyg erbjuder helikopterskjuts över Stora Sjöfallet för 150 kr/pers. Tom 25/9. Ingen tidtabell, verkar så att de flyger den lilla sträckan efter behov när man beställer.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.