Saltoluokta - Teusajaure utan väg

Hej!

Jag har nu sökt kors och tvärs i forumet och hittat delar av den information jag sökte efter, men jag är ändå inte helt klok (än) ;)

Jag ska gå Gröna Bandet i sommar och är ännu inte riktigt på det klara med om jag går Kungsleden eller via Padjelanta. Detta kommer jag kunna bestämma på vägen också, eftersom jag ska ha depåer i Kvikkjokk och Abisko.

Hur som så vill jag inte knalla utmed Akkajaure på väg, utsikten må vara fin, men uppdämd sjö är ändå lite beklämmande.

Jag har hittat jättebra info om turer över Nieras, och det verkar både rimligt och väldigt vackert! (bl.a här: http://parlindh.se/fjallvandring/?A=1107&B=karta)

Nu till mina frågor:
1. Kan man på ett rimligt sätt gå söder om Akkajaure från Saltoluokta till Sjöfallsstugan, t.ex. söder eller norr om Gierkav? (Båt ska finnas över till Vietas/Naturum därifrån, iaf förra året när bussen till RItsem pausade och inväntade just den båten om jag minns rätt...)
2. Vet någon om det går att ta sig utmed Teusajaures kant "bakom" (norr om) Nieras? Det verkar gå en markerad sommarledsnutt mellan Teusajaure och Gágirjavrí på norra sidan om vattendraget också, lite oklart hur man tar sig dit och från utan båt dock.

Förövrigt är det livsfarligt att ha en karta i handen, jag hittar alltid nya uppslag för många års vandringar ;)
 
Hej!

Jag har nu sökt kors och tvärs i forumet och hittat delar av den information jag sökte efter, men jag är ändå inte helt klok (än) ;)

Jag ska gå Gröna Bandet i sommar och är ännu inte riktigt på det klara med om jag går Kungsleden eller via Padjelanta. Detta kommer jag kunna bestämma på vägen också, eftersom jag ska ha depåer i Kvikkjokk och Abisko.

Hur som så vill jag inte knalla utmed Akkajaure på väg, utsikten må vara fin, men uppdämd sjö är ändå lite beklämmande.

Jag har hittat jättebra info om turer över Nieras, och det verkar både rimligt och väldigt vackert! (bl.a här: http://parlindh.se/fjallvandring/?A=1107&B=karta)

Nu till mina frågor:
1. Kan man på ett rimligt sätt gå söder om Akkajaure från Saltoluokta till Sjöfallsstugan, t.ex. söder eller norr om Gierkav? (Båt ska finnas över till Vietas/Naturum därifrån, iaf förra året när bussen till RItsem pausade och inväntade just den båten om jag minns rätt...)
2. Vet någon om det går att ta sig utmed Teusajaures kant "bakom" (norr om) Nieras? Det verkar gå en markerad sommarledsnutt mellan Teusajaure och Gágirjavrí på norra sidan om vattendraget också, lite oklart hur man tar sig dit och från utan båt dock.

Förövrigt är det livsfarligt att ha en karta i handen, jag hittar alltid nya uppslag för många års vandringar ;)

Om du går från Salto til lSJöfallsstugan är det lättast att gå över Gierkav och ner på den gamla sjöfallsstigen. Att gå längsmed sjökanten är fruktansvärt eländigt med stora partier av mossbeklädda bamsestenar.

Turen över Gierkav är förvånansvärt lätt och vacker vandring (förutom att det är lite kämpigt att ta sig upp på Gierkav med tung packning)

Båttider för sjöfallsturen hittar du här:
https://www.svenskaturistforeningen...altoluokta-fjallstation/battider-saltoluokta/

Fråga två har säkert andra bättre svar på.

Lycka till!
 
Du kan ju också åka båt direkt till Vietas från Saltoluokta förstås. :)
Stort tack för detta! Vid bra väder känns det ju som ett mindre offer att knata upp över toppen! ☺ och vackert också - sökta på platsen på IG och din bild var en av de första!

Åka båt längs med vattnet är dock inget alternativ på Gröna bandet....
 
Du har väl läst diskussionen vi hade nyligen

https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=85699

Som jag läser tidtabellen kan man bara åka båt från Vietas/Naturum till Sjöfallsbryggan, inte tvärtom. Men jag har läst tidtabeller fel tidigare.........Kanske bäst att ringa Saltoluokta och fråga om man kan stå och vinka in båten på dess väg västerut.

Om du går via Suorva blir det ju inte så hemskt långt på asfalten till Vakkotavare.
 
Du har väl läst diskussionen vi hade nyligen

https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=85699

Som jag läser tidtabellen kan man bara åka båt från Vietas/Naturum till Sjöfallsbryggan, inte tvärtom. Men jag har läst tidtabeller fel tidigare.........Kanske bäst att ringa Saltoluokta och fråga om man kan stå och vinka in båten på dess väg västerut.

Om du går via Suorva blir det ju inte så hemskt långt på asfalten till Vakkotavare.
Hej!

Ja, det har jag och jag pratade just med STF som säger att båten går åt båda hållen. Oklart när båten ankommer/avgår dock, men jag tipsade dem om att uppdatera hemsidan, eftersom jag inte är ensam om att undra detta ☺ (så exakt info kanske dyker upp framöver...). Att gå vidare till Suorvas är ju en (mindre spännande) variant (än att upptäcka Nieras), mem kanske rimligare om vädret är busigt.

Menar du då ungefär som på bilden nedan (gul resp grön och sedan stigar där det finns)?
4eca7c675a44d584779dcf91789c8f70.jpg


Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Bra att du redde ut frågan kring tidtabellen. Det verkar ju rimligt att de stannar till vid bryggan i båda riktningarna när någon behöver skjuts. Hoppas de förtydligar detta i tabellen.

Vad gäller din gröna rutt mot Suorva så har jag själv inte gått här, men jag ser på kartan att du måste korsa två hyfsat stora vattendrag. Svårigheten är som bekant helt beroende av väderleken. Med den reservationen borde din tänkta färdväg fungera.

Men om du inte måste gå till Salto så kan du ju gena direkt från Sitojaure via sjön Guodekjávrre och sedan gå väster om Sluggá. Du håller sedan höjd på kalfjället tills det är dags att gå ner mot dammbyggnaden. Jag tror stigen kan vara svår att hitta.
 
Senast ändrad:
En kort kommentar angående det gröna allternativet.
Nu var det länge sedan men jag har bestämt för mig att vi gick mellan de två sjöarna Risjákjávrre (mellan den södra och den norra med angivelsen 627 möh). Vill även minnas att det var en lättgången stig på en moränås. Sluggájåhkå behövde vi inte korsa då vi gick från Renvaktarstugan mot de två sjöarna (via ett förfärligt blockhav samt massor av dödis-gropar).
Med vänlig hälsning/RN
 
Transport över Stora Sjöfallet

Fiskflyg erbjuder helikopterskjuts över Stora Sjöfallet för 150 kr/pers. Tom 25/9. Ingen tidtabell, verkar så att de flyger den lilla sträckan efter behov när man beställer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Pappan Kukkesvaggebron - Saltoluokta, lämplig väg? Fjällvandring 2
MrsNHP Saltoluokta i början av september? Fjällvandring 3
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
t0mmy Dagsturer Saltoluokta/Abisko - hur brukar folk göra? Fjällvandring 10
BenderMania Från Mikkastugan till Saltoluokta Fjällvandring 2
Ulke Kvikkjokk - Saltoluokta, bil samt bussproblem Fjällvandring 2
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
BenderMania Sarek Kvikkjokk - Saltoluokta Fjällvandring 3
Pia73 Saltoluokta, tips efterfrågas! Fjällvandring 0
nicko_ Sarek, Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapa-Aktse-Saltoluokta Fjällvandring 10
leona1 Alternativ väg tillbaka Aktse - Saltoluokta? Fjällvandring 8
Chrillek Dricksvatten Kvikkjokk-Saltoluokta Fjällvandring 6
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
undersidan Lämpliga skor för sträckan Nikkaluokta-Saltoluokta? Fjällvandring 3
Tagetes Trångt och trasigt på Saltoluokta Fjällvandring 3
-Malin- Vakkotavare - Saltoluokta Fjällvandring 1
sus_sky Saltoluokta till Suorva nästa vecka Fjällvandring 3
skogsavenyn Saltoluokta - Kvikkjokk, Kungsleden 8-18 auc Fjällvandring 8
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
mbd3f Kvikkjokk-Saltoluokta 8-18 Juni Fjällvandring 8
Grahniskogen Saltoluokta–Kvikkjokk med avstickare i Sarek Fjällvandring 5
Aamuvirkku Andra flygvilliga från Kvikkjokk till Tarraluoppa/ Saltoluokta 6.-8.9.? Fjällvandring 0
Nettchen Vandra Ritsem - Saltoluokta: antal dagar? Fjällvandring 4
Musse Vidunder Basläger i Sarek Fjällvandring 29
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
rockyduderino Sarek Augusti (Ritsem - Saltoluokta) Fjällvandring 16
Grönblad bussgods till Saltoluokta? Fjällvandring 19
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
Gunlög Saltoluokta till Kvikkjokk via Luohttolahko Fjällvandring 9
nordängen Tvådagarstur från Saltoluokta Fjällvandring 13
Norris Gammal tall i "Lilla Tallsjön" vid Saltoluokta? Fjällvandring 0
Kristi_Brud Tips på rundtur vid Saltoluokta Fjällvandring 4
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
danielia Resa till/från Saltoluokta - nån som vill följa med? Fjällvandring 0
arniklasses Bestigningar Saltoluokta Fjällvandring 6
Crille_ Bastu i Kvikkjokk / Saltoluokta fjällstation Fjällvandring 4
jyvgoo Kungsleden Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 11
david_k Sarektips: Sulitjelma till Saltoluokta/Kvikkjokk Fjällvandring 6
tomhylsan Båt till Saltoluokta Fjällvandring 4
tinab66 Nikkaluokta - Ritsem eller Nikkaluokta-Saltoluokta??? Fjällvandring 17
Chowdhury Start Surova slut Saltoluokta på 4 dar, genomförbart? Fjällvandring 2
HillBillyBob Tips för omgivningen av Saltoluokta (i tält)? Fjällvandring 1
Vajja Saltoluokta fjällstations restaurang? Fjällvandring 2
j_felix Hur ta sig till Ritsem och från Saltoluokta? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.