Saltoloukta - Sitojaure på en eftermiddag?

Hej!
Jag är i full färd med att planera min fjällvandring, ska gå själv mellan stugor i mitten av aug, Saltoloukta - Kvikkjokk.
Skulle inte kalla mig själv en erfaren vandrare, men jag har vandrat förut och jag är i hyfsat god träningsform.

Tyvärr är min buss framme i kebnats först kl 15, och gissar att jag kan börja vandra först vid 16. För det är ju det jag vill, vandra!
Ni som kan sträckan, är det möjligt att gå Saltoloukta-sitojaure "snabbt" och komma fram i rimlig tid, eller ska jag boka första natten på Saltoloukta fjällstation?
Hur sent kan man komma till en fjällstuga..?

Undrar samma sak angående slutsträckan: hinner jag vandra till tåget 15.45 i Kvikkjokk (från pårte), eller bör jag boka en natt på kvikkjokk fjällstation?

Tacksam för råd och tips!!

Jag gick sträckan Saltoloukta - Sitojaure som inledning på min tur genom Sarek 2011.

Å ena sidan, sträckan är ganska snabbvandrad. Det är en brant stigning upp från Saltoloukta men sen är det plant hela vägen fram till Sitojaure.

Å andra sidan, Saltoloukta är ett väldigt trevligt ställe med god mat. Det är fjällstation man vill ha besökt. Har du inte varit där tidigare så kommer du säkerligen att ångra dig om du inte bor där över natten.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Lär nog ta mellan fyra och sex timmar att gå sträckan, kanske längre - beroende på din hastighet, packning, eventuella raster.
Kvällarna/nätterna är ljusa - inget problem med det. Fjällstugorna står olåsta hela nätterna.
Men varför skynda och hasta?

Jag gick sträckan Saltoloukta - Sitojaure som inledning på min tur genom Sarek 2011.

Å ena sidan, sträckan är ganska snabbvandrad. Det är en brant stigning upp från Saltoloukta men sen är det plant hela vägen fram till Sitojaure.

Å andra sidan, Saltoloukta är ett väldigt trevligt ställe med god mat. Det är fjällstation man vill ha besökt. Har du inte varit där tidigare så kommer du säkerligen att ångra dig om du inte bor där över natten.

Ok, bra tanke. Det är ju inte som att vänta på Malmö centralstation. :)
Tack för respons!

Lär nog ta mellan fyra och sex timmar att gå sträckan, kanske längre - beroende på din hastighet, packning, eventuella raster.
Kvällarna/nätterna är ljusa - inget problem med det. Fjällstugorna står olåsta hela nätterna.
Men varför skynda och hasta?

Tack för respons!
Men är nätterna fortfarande ljusa i mitten av augusti?

Det blir nog en natt i Saltoloukta, bokar iaf, så får jag se hur det känns.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips