Boka övernattning i Kvikkjokks Fjällstation

Jag åker den 1. Augusti till fjällen och är framme i Kvikkjokk 17:40. Tänkte därför boka första natten på stationen. Till min förvåning kostar en övernattning 780 kr som medlem i STF. Vad jag minns betalade man som medlem vid fjällstationer rund 500 kr iaf 2018, visserligen var det i slutet av Augusti. 350 kr i fjällstugor som medlem utanför Kungsleden. Och det är väl helt okej. Men 780 kr känns väldigt dyrt. Har det höga priset med Corona att göra? Jag vill bara ha en säng, behöver inte ett eget rum.
 
Så dyrt har det inte varit tidigare. Då har man kunnat boka en bädd i ett 4-bäddsrum och betala en ganska måttlig avgift, som i en STF fjällstuga. Jag gissar att det har med Corona att göra, att man nu inte vill hyra ut enstaka bäddar och inte blanda gäster från olika resesällskap i samma rum.
 
Om man kan tänka sig att tälta så har det under många år gått att göra det något hundratal meter nedanför fjällstationen, på en liten äng utmed stigen till församlingshemmet. Äter man på fjällstationen så kan man med gott samvete använda toaletterna också. Dusch får man betala för. Ett par gånger har jag tältat nere vid båtplatserna, väljer man en undanskymd plats ganska långt bort så går det nog bra. Där tvättar man sig gratis. ;)
 
Vi har tältat på ängen som fowwe beskriver, funkat bra. Kommer nog göra det även i år då vi anländer till Kvikkjokk så sent på dagen att det inte är någon idé att starta vandringen samma dag.
 
Om man kollar i början av September finns de vanliga priser, om det nu beror på bra bokningsläga innan eller på Corona vet jag inte.
Om tältningen och användning av fjällstationens service skrivar fjällstationen på sin facebook sida.
Åtgärder Covid-19 sommaren 2020
På grund av pågående pandemi har vi gjort vissa ändringar för att ge våra boende gäster och vår personal största möjliga trygghet och säkerhet.
Vi ber alla våra gäster att förboka både boende och måltider hos oss. Drop in gäster kommer vi bara att kunna ta emot i mån om plats.
Med anledning av Covid-19 kommer vi i sommar tyvärr inte att kunna erbjuda det dagskort som vi tidigare har sålt till icke boende gäster. Dessa dagskort gav bl. a tältare och campare möjligheten att använda våra utrymmen såsom toalett, dusch, servicekök och servicematsal till en viss summa.
Vår bastu kommer att förbli stängd denna sommar.
Hoppas på er förståelse och vi ser fram emot en annorlunda men fantastisk sommar.
Välkomna till oss!

Henning
 
Jag skulle aldrig betala STF ockerpriser av princip. Har du tält är det bara att gå en kort bit bort och hitta en fin plats.
 
Jag skulle aldrig betala STF ockerpriser av princip. Har du tält är det bara att gå en kort bit bort och hitta en fin plats.
Nu är Kvikkjokks Fjällstation inte helt och hållet STF även om det kan se ut så. Den ägs av en privat aktör. De har däremot liknande priser som STF vandrarhem. I september ser en bädd i flerbäddsrum ut att kosta 420 kr för STF-medlem. Då ingår dusch (men inte egen förstås), tillgång till självhushållskök och allmänna utrymmen, möjlighet att tvätta samt torka tält och kläder, mm. Ibland har jag lämnat en väska med utrustning under fjällturen som de förvarat tills jag kommit tillbaka. De senaste gångerna har den kostnaden ingått i övernattningen. Jag tycker det är mycket service för pengarna. Sedan håller jag med om att vissa STF-boenden är dyra.
 
Ja, 3-400 är kanske rimligt ? Jag försöker alltid värdera om något är prisvärt, och här kan man gå en kort bit och säkert hitta en fin camping i skogen istället om man vill, antingen upp längs Kamajokk, el längs Kungsleden. Om det är första natten på turen kan det vara en bra start. Upp till var och en.
 
Det är inte möjligt att boka del i flerbäddsrum på STF Kvikkjokk i år. Om man är två i sällskapet verkar det billigaste man kan komma undan med vara 1120 kr för ett dubbelrum, dvs 560 kr/pers.

780 kr för enkelrum (tror att det är ett dubbelrum man disponerar själv?). Så, ja, det höjda priset har med corona att göra.

Samma priser ända fram till stängning 19 september.

OT: Jag tittade på Ritsem också och där verkade det gå att boka del i flerbäddsrum, 550 kr.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...