Saker att göra i naturen

Lättast är en lupp och flora tyngst en komplett fågelskådar paket handkikare, tubkikare på stativ, kamera med rejält teleobjektiv på stativ samt artbestämningsbok. Matlagning har du redan tipsats om ego gillar att baka ute i salladen både i stekpannan, bakugn samt i eldgrop. Släck bara rejält med vatten så att du inte sprider någon roteld.
Slår man sig ner och lyssnar vaknar fågelsång, och markdjurs normala beteenden inom syn och hörhåll, det mår jag bra av. En varm dag i skuggan är att läsa ute en annan sak jag gillar.

go tur
 
Senast ändrad:
Jag vill börja vara mer i naturen, fram för allt på helgerna, men jag har lite dålig fantasi och är ganska ny med friluftsliv.

Har ni tips på saker man kan hitta på?

Samma saker som du gör hemma, men ute i naturen?

Visst, allt går kanske inte lika lätt att göra, men varför måste du hitta på annorlunda saker att göra i naturen jämfört med vad du gör hemma?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Några enkla tips:
1. Kolla på en karta, hitta en plats/punkt och bestäm dig för att du ska promenera dit. Behöver inte vara långt bort. Jag tänker att det blir en fin upplevelse.
2. Samla mål, dvs samla på dig saker som du kan tänka dig att göra. Kan vara besöka högsta punkten i kommunen, ett vattentorn, fika på ett lokalt fikahak, bada i en sjö du inte badat i tidigare...

Gör din egen "bucket list", eller inspireras av vad andra gör eller har gjort.

Ibland är vardagsupplevelsen framför näsan på en.
 

MisslyckadSjälvmördare

Gäst
Supa är ett gammalt hederligt nöje ute i det fria. Att sitta och ljuga framför en eld tills det blir mörkt. Krävs dock sällskap för att det ska vara trevligt.
 
Dricka något gott tillsammans med en god bit ost. Förslagsvis öl eller vin. Teckna blommor, träd djur och eller akvarellmålning. Skriva poesi. Ta en tupplur, eller övernatta.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

avslutat250428

Avslutat
Ett bra initiativ som ett löpargäng gjorde för ett tag sen var att dom alla på löpturen hade med sej en säck som dom samlade skräp i som dom hittade. Mycket bra initiativ!!!

Vi brukar förutom vårt egna skräp också ta med oss andras skräp oavsett var vi är i naturen.
Det är ingen stor uppoffring men tänk om fler var inne på det spåret eller att åtminstone ta med sitt eget skräp hem som dom har burit dit.

Det är inga pekpinnar men lite mer sunt förnuft och ansvar eftersöks...Testa, det är ingen rymdforskning att ta med sitt eget skräp hem och kasta det där istället.

Vad har MC Donalds förpackningar i skogen att göra?? Maten förmultnar så den är okej men förpackningarna då när det är uppätet?

Vi njuter av våra skogspromenader också....Trots allt skräpplockande...
 
Ett bra initiativ som ett löpargäng gjorde för ett tag sen var att dom alla på löpturen hade med sej en säck som dom samlade skräp i som dom hittade. Mycket bra initiativ!!!

Vi brukar förutom vårt egna skräp också ta med oss andras skräp oavsett var vi är i naturen.
Det är ingen stor uppoffring men tänk om fler var inne på det spåret eller att åtminstone ta med sitt eget skräp hem som dom har burit dit.

Det är inga pekpinnar men lite mer sunt förnuft och ansvar eftersöks...Testa, det är ingen rymdforskning att ta med sitt eget skräp hem och kasta det där istället.

Vad har MC Donalds förpackningar i skogen att göra?? Maten förmultnar så den är okej men förpackningarna då när det är uppätet?

Vi njuter av våra skogspromenader också....Trots allt skräpplockande...
Vi brukar också pocka med oss skräp när vi är ute i naturen. Det verkar svårt för vissa att plocka med sitt eget skräp.
 
Ett bra initiativ som ett löpargäng gjorde för ett tag sen var att dom alla på löpturen hade med sej en säck som dom samlade skräp i som dom hittade. Mycket bra initiativ!!!

Vi brukar förutom vårt egna skräp också ta med oss andras skräp oavsett var vi är i naturen.
Det är ingen stor uppoffring men tänk om fler var inne på det spåret eller att åtminstone ta med sitt eget skräp hem som dom har burit dit.

Det är inga pekpinnar men lite mer sunt förnuft och ansvar eftersöks...Testa, det är ingen rymdforskning att ta med sitt eget skräp hem och kasta det där istället.

Vad har MC Donalds förpackningar i skogen att göra?? Maten förmultnar så den är okej men förpackningarna då när det är uppätet?

Vi njuter av våra skogspromenader också....Trots allt skräpplockande...

Det har körts kampanjer kring att göra så, det kallas ibland "plogging", kombinationen av plocka (upp skräp) och jogging. Jag brukar också ta med skräpfynd från skogen oavsett om jag springer eller bara är ute och går eller paddlar eller hur jag nu tar mig fram. Jag tror att det är lättare för en del att slänga mer skräp om det redan ligger skräp på marken och det finsn vetenskap kring den teorin, som kallas "första pangade rutans princip" - se annan tråd här:

/Patrik,
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.