• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Beteendevetenskapligt begrepp för "första pangade rutans princip"?

Jag undrar om det finns något beteendevetenskapligt begrepp eller någon liknande vetenskaplig term för följande som jag kallar "första pangade rutans princip". Få människor pangar en ruta i ett för övrigt helt hus men om ett hus har en pangad ruta och ser lite tilltufsat och övergivet ut verkar det gå snabbare innan det pangas en ruta till och en till och en till. Förfallet tilltar snabbt då "första rutan pangats".

Finns någon bra term som beskriver detta fenomen?
För att vara tydlig är det inte skadegörelse/vandalism jag vill åt utan själva accelerandet då första steget tagits.

För att förstå lite typen av ord jag söker så finns t ex ordet "lagereffekten" som används i diskussioner om gränshandel och (begräsnning av) import av alkohol. Där används begreppet "lagereffekten" för att beskriva att den som har ett stort lager (av alkohol hemma) konsumerar (dricker) mera än den som har ett mindre(/inget) lager.

Finns något liknande ord för det jag kallar "första pangade rutans princip"?

/Patrik
 
Varför så långt ord. Varför inte bara "kulturkrock"....
Nu har jag råkat slarva bort min gamla lärobok i socialpsykologi så det blir inga referenser, men vad jag minns så har Zimbardos experiment upprepats, med exakt samma utfall, i både etniskt homogena och icke-europeiska kulturmiljöer.

Den som vill fördjupa sig lite mer i dettarätt fascinerande ämne, kan börja nysta bland referenserna på sidan 16 och följande (kapitlet "Grannskap, (o)ordning och socialt kapital") i denna tjocka bibba.
 
Den som bättre vill förstå massans beteende kan gärna läsa Elias Canettis bok ”Massa och makt”, som han skrev efter att ha upplevt Tyskland under början av 1920-talet och Österrike i slutet av 1920-talet.
 
Inom socialpsykologin finns begreppet "social validering" = att välja agerande/respons genom att se hur andra agerar.
Oftast använt för att förklara agerande i nya/tvetydiga situationer - om jag känner mig osäker på hur man bör agera i en viss situation, så tittar jag gärna på hur andra gör. Förklarar konformitet, flockbeteende.
Översatt till denna situation skulle jag säga att ser jag ett övergivet men välhållet hus antar jag att någon bryr sig = lämnar det ifred. Ser jag ett hus med pangade rutor tolkar jag det som fritt fram att panga vidare....
Kan det vara nåt?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.