Saker att göra i naturen

Jag vill börja vara mer i naturen, fram för allt på helgerna, men jag har lite dålig fantasi och är ganska ny med friluftsliv.

Har ni tips på saker man kan hitta på?

Saker jag tänker är:
Löpning, dricka någon varm dryck vid sjön, göra upp en eld, laga mat, sätta upp en hängmatta och läsa en bok.

Fler tips?
 
Matlagning såklart. Fixa en eld, ta med muurika, testa en massa olika smarriga rätter - stek oxfile & potatis & ägg. Fiska kanske. Vid ett vindskydd, pynta med lyktor och sov över. Gör en eld på morgonen, med kokkaffe, baka frukostbröd i pannan över elden...

Leta på youtube, campfire cooking tex !
 
Vandring är en stor grej för mig, sen finns det mycket annat att göra t.ex. plocka svamp när det är säsong, bygga en lägerplats, matlagning har du fått tips om och orientering. Det var några saker du kan hitta på.
 
Fiska är ett bra sätt att spendera tid i naturen.

Ett utmärkt sätt att hitta lämplig färdplan för mina fjällvandringar är att snoka fram information om vilka tjänar och sjöar som innehåller Röding och intressanta ur både vy och fiskesynpunkt.
 
Om du har tillgång till bil kan du åka till en angränsande del av landet som du är nyfiken på och utforska nya miljöer. Sådant piggar upp själen för många. Övernatta i naturen och laga mat där, så som tipsats om i tråden. Detaljplanera inte, på så sätt vaknar i alla fall jag med ett speciellt lugn från dag två om jag sover i naturen.
 
Geocaching, man kommer ut och hittar väldigt många saker/ställen man inte hade en aning om att de ens fanns.

Kombinera det med ett friluftskök och en kaffepanna och du har kommit en bra bit :)
 
Tälja ger ro i kroppen.

Lyfter din fråga vad man gör med barn ute? Lite samma sak.
Kasta prick på olika sätt. Stafetter. Bygga trefot och flytta den stora stenen som är för tung för att bära.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.