Leva i naturen?

Hej hej.

Jag älskar naturen & har alltid gjort det. Har alltid velat dra upp till Norrland och bara leva i naturen där året om.

Jag är väldigt påläst vad det gäller att hitta mat och att leva i naturen, jag har tänkt mig att dra upp till kanske Lappland och försöka leva där ett tag och sedan vandra vidare och bara se vart jag hamnar.

Mitt mål är att vara ute i ca 2 år, om inte mer. Men jag vill nu höra era reaktioner på det här.

Är det möjligt att klara sig så pass länge i det vilda? Och isåfall vad är det viktigt att tänka på?

Jag har testat på lite att leva i naturen i någon vecka eller liknande här i Stockholm vid skogarna här och det har funkat bra.

Så vad tror ni? Är 19 år och planerar att dra upp till norrland nu i sommar. Jag vill göra det här bara för att jag brinner för det så pass mycket!
 
Det är klart att du ska ge dig iväg om du brinner för det. Tillstånd av markägare krävs för att bygga vindskydd. Dom kommer nog inte att neka dig. I vissa fall krävs även tillstånd från myndighet och det blir genast knepigare, även för det enklaste vinskyddet. Tillstånd för jakt och fiske är ett måste både av markägare och myndigheter. Jägarexamen, statligt jaktkort, ett jaktarrende och bössor måste du ha för att jaga. Man får bara jaga under hösten och fram till jan -feb. Kom för Jössenamn INTE på någon vansinnig ide' att utföra någon form av olåvlig jakt som tjyvskytte eller att snara småvilt. Lokabefolkningen kommer att veta exakt på vilken kvadratmeter du befinner dig och dom VET om du förbereder någon verksamhet av det slaget. Dom vet oxå om du tjyvfiskar!

Den största svårigheten som jag ser det, är ditt eget psyke. Trötthet, hunger och kyla kan alla lära sig att hantera men ensamheten är något helt annat. Ensamheten kommer att göra allt vad den kan för att få dig deprimerad. Som deprimerad kommer du ha väldigt svårt att hantera hunger och kyla, speciellt om det finns en Sibyllagrill nere i byn och en varm stuga vid den lokala campingen.

Jag hoppas att du inte blir avskräkt, för jag tycker verkligen att du ska göra ett ärligt försök. Om du inte försöker, kommer du att ångra dig sedan. Hur än det går kommer du att få ett äventyr att berätta om och tänka tillbaks på när du sitter som pensionär på hemmet!
Lycka till!
 
Det är klart att du ska ge dig iväg om du brinner för det. Tillstånd av markägare krävs för att bygga vindskydd. Dom kommer nog inte att neka dig. I vissa fall krävs även tillstånd från myndighet och det blir genast knepigare, även för det enklaste vinskyddet. Tillstånd för jakt och fiske är ett måste både av markägare och myndigheter. Jägarexamen, statligt jaktkort, ett jaktarrende och bössor måste du ha för att jaga. Man får bara jaga under hösten och fram till jan -feb. Kom för Jössenamn INTE på någon vansinnig ide' att utföra någon form av olåvlig jakt som tjyvskytte eller att snara småvilt. Lokabefolkningen kommer att veta exakt på vilken kvadratmeter du befinner dig och dom VET om du förbereder någon verksamhet av det slaget. Dom vet oxå om du tjyvfiskar!

Den största svårigheten som jag ser det, är ditt eget psyke. Trötthet, hunger och kyla kan alla lära sig att hantera men ensamheten är något helt annat. Ensamheten kommer att göra allt vad den kan för att få dig deprimerad. Som deprimerad kommer du ha väldigt svårt att hantera hunger och kyla, speciellt om det finns en Sibyllagrill nere i byn och en varm stuga vid den lokala campingen.

Jag hoppas att du inte blir avskräkt, för jag tycker verkligen att du ska göra ett ärligt försök. Om du inte försöker, kommer du att ångra dig sedan. Hur än det går kommer du att få ett äventyr att berätta om och tänka tillbaks på när du sitter som pensionär på hemmet!
Lycka till!


Tack för informationen! Ensamheten är faktiskt en sak jag klarar av helt okej då jag varit ute tidigare, men ja man vet ju aldrig hur det blir under en längre tid.

En fråga: om jag fått lov att bygga vindskydd, fiska osv från markägare är ju ett måste, men som sagt så kommer jag att vandra vidare efter ett tag, om jag då vandrar in i någon annans mark, hur får jag då tag på denne markägaren då jag befinner mig mitt ute i det vilda och bara fått tillstånd på det första stället?
 
Hur har du tänkt få tag på mat, framförallt vintertid? Finns inte mycket att äta när snön ligger meterdjup. För att hålla sig varm, mätt och torr året om krävs en hel del utrustning, hur får du med dig det?
De nomader som funnits i norra barrskogsbältet har låtit delar av skafferiet (renen) transportera övrig materiel....bofast befolkning har odlat vintermaten på sommaren...

Fast med Lappland kanske menas centrala Ume:)
 
Hur har du tänkt få tag på mat, framförallt vintertid? Finns inte mycket att äta när snön ligger meterdjup. För att hålla sig varm, mätt och torr året om krävs en hel del utrustning, hur får du med dig det?
De nomader som funnits i norra barrskogsbältet har låtit delar av skafferiet (renen) transportera övrig materiel....bofast befolkning har odlat vintermaten på sommaren...

Fast med Lappland kanske menas centrala Ume:)

Jo det har jag också tänkt mycket på, huvudsakligen så är det snaror och liknande som gäller (med tillstånd såklart) för att fånga t.ex. harar med osv. Sen så kan man ju få en viss energi ifrån vissa träd som t.ex. granen då man kan äta tallbarren eller göra tallbarrste mm.

Sen så är ju inte direkt vatten ett problem på vintern, bara att koka snön så är det okej, sen så klarar man sig upp till tre veckor på bara vatten och under den tiden så ska man nog ha hittat någon sorts föda?
 
"Klarar sig" är en definitionsfråga...

Du svälter inte ihjäl, men får du inte i dig mat så kommer du inte att må bra, du riskerar att skada dig själv eller helt enkelt av ren apati bara lägga dig ner och frysa ihjäl.

Utan mat kommer du dessutom att frysa väldigt mycket.

Sen får du ju inte glömma att efter de där tre veckorn så kommer du att behöva äta upp dig all den vikt du förlorat. Det är nog många som kan vittna om hur svårt det att få igång magen igen efter ett par veckors fasta. Det går oftast inte att äta vad som helst... Det tar dig alltså antagligen ett par tre månader att återhämta dig efter tre veckors svält.
 
Jo det har jag också tänkt mycket på, huvudsakligen så är det snaror och liknande som gäller (med tillstånd såklart) för att fånga t.ex. harar med osv. Sen så kan man ju få en viss energi ifrån vissa träd som t.ex. granen då man kan äta tallbarren eller göra tallbarrste mm.

Sen så är ju inte direkt vatten ett problem på vintern, bara att koka snön så är det okej, sen så klarar man sig upp till tre veckor på bara vatten och under den tiden så ska man nog ha hittat någon sorts föda?

Har du levt på tallbarrste? Jag har gjort det under några extremt kalla vinterdagar, och en sak är säker: Då gör man inte många knop :)

Fånga hare med snara kan du aldrig få tillstånd till.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.