Det ska vara gött att leva. Utrustning

Livet ska vara gött att leva är bekant och mitt uteliv är nu mer en avkoppling och prestation har slutat vara ett mål.
Då gäller det ha utrustning som skapar avkoppling. Hur får ni till stunderna och vad lyfter stunderna av njutning?

Kaffe, hängmatta som dagligg, värmeponcho och handvärmare är några av mina favoriter. Batteridrivna kläder är inget jag testat ännu, känns fel. Fram med tips.
 
... Hur får ni till stunderna och vad lyfter stunderna av njutning? ...
Ett fast vindskydd vid en större tjärn (på någon kilometers vandringsavstånd från bilavlämningsplatsen
- och det ska vara så knöligt och grova rötter överallt att man slipper alla cyklister och andra som inte
stillsamt kan till vindskyddet!) med en skön och lagom 'lägereld' - då kan man vila och ladda batterierna!
Resten av utrustningen som medförs väljer jag ur det redan innehavda, väl utprovade och mångårigt
återanvända lagret med prylar. Då blir helgen ett gott avbrott i vardagslunken...
/Odd
 
Senast ändrad:
Att ta sig tid, inte stressa, välja rätt sällskap, gå förutsättningslöst och stanna och titta runt emellanåt och att öppna ögonen även för små detaljer gör vilken skogspromenad som helst spännande och intressant. Det är också fint att kunna sitta ner och bara ta det lugnt, då gäller det att inte frysa, att ha sittunderlag och kanske något gott att dricka. Annars känner jag inte att jag behöver någon särskild utrustning för att njuta.
 
Det kan sannerligen vara långa kvällar och nätter när man är ute ensam så här års. Det blir att tillbringa 70% av dygnet i lägret. Då finner jag radio och en bok helt ovärderligt. Liksom en eld att stirra in i. En liten täljkniv håller en också sysselsatt.
 
Hängmatta istället för ligg/sittunderlag. Fantastiskt mysigt att spänna upp hängmattan även om man bara ska ta en lite kaffe i skogen. I övrigt rekommenderar jag att lämna stigarna. Man behöver inte gå långt alls förrän man får vara helt i fred, om det är vad man söker. Typ så här.
 
En sån här stol. Det gör så stor skillnad att kunna sitta riktigt bekvämt när man rastar. Den får hänga med på allt – utom längre tältvandringar, då blir den trots allt för tung att släpa på (595 gram).
 
För min del är det just nu rätt så mycket kortvarigt friluftsliv utan övernattningar med fokus på mat och njutning. Vid de tillfällena är mina lyxgrejjer brasa och typ stekhäll, mackjärn, kaffepanna eller liknande. Sen gärna tyngre och lyxigare mat än vad jag skulle bära om det var mer fokus på vandring. Ofta använder jag färdiga lägerplatser som ligger längs leder men som är lätta att nå från väg. Typ en kombo av vad Polar3000 och HasseQ skriver här ovan.
 
färsk mat och inte frystorkad är vad som alltid får min slimmade packning att inte vara så slimmad längre. Färska ägg i naturen kan göras på tusen sätt och det ena bättre än det andra. En tyngre men bättre stekpanna brukar också få hänga med. Feuerhandlyktan gillar jag också starkt, inte så mycket ljus jämfört med en pannlampa men oj så mysig
 
Matlagning över eld, Muurikka och mackjärn eller våffeljärn. Riktigt kaffe, endera perkulator över eld eller kokkaffe.
På vandring så klart lite lättare grejer, men en UCO-tältlykta kostar jag på mig, även en mockabryggare som går att ställa på gasköket. Fotogenykta kan få följa med ibland, men lite ömtålig att packa.
/P
 
Ett tips för mys, och bekvämlighet mm, är att använda en tarp.
Finns inte ett tillfälle utomhus då jag inte har nytta av en tarpen.
Solskydd, vindskydd, regnskydd, förlänga tältets ingång.
Hur mysigt som helst att krypa in under.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
lsjonsson Efter Girjasdom: Rennäringslagen ska utredas Allmänt om friluftsliv 3
lsjonsson Amanda Lind: "Urfolk ska ha självbestämmande" Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
7S Regeringen vill att det ska bli lättare att avhysa Allmänt om friluftsliv 255
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Karolina P ”Bara vara vid en brasa” en gång i månaden Allmänt om friluftsliv 41
erik___ Tips om utflyktsmål där sjöflyg kan vara lämpligt Allmänt om friluftsliv 11
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.