Uppskatta o se naturen..

Kom o tänka på här om kvällen att man är rätt ensam i min bekantskapskrets om att verkligen trivas i naturen.

När man försöker få med någon ut i naturen så måste man alltid ha en anledning,räcker inte med att tälta..

Måste tydligen va nå aktivitet så man kan förtränga att de är massa träd runtomkring..

Fjällen...vad gör man där,finns ju inte ens träd att titta på?? Folk verkar inte se de fina i naturen o hitta lugnet..

Blir nog att man får hålla käft i fortsättningen oxå i spenaten.. :/
 
Om du tänker positiv, så kan du ju vara glad att du ser skönheten i naturen och hittar lugnet där.
Man kan inte förändra andra.
 
Trender kommer o går

Jovisst är det så att många i dagens samhälle kräver (tillrättalagda) aktiviteter för att vara intresserad. En liten illustration på det:
Vi var ofta ute i skogen med barnen - gick till nya, intressanta, vackra platser och ibland grillade vi korv (ett äventyr för barn). En av min dotters kompisar, som inte var ute i naturen med sina föräldrar, frågade undrande min dotter "Men vad gör ni ute i skogen egentligen"? Tja, vad svarar man på det? Det är ju med Ingmar Stenmarks ord "inte lätt att förklara för någon som inget begriper".

Men även om Tundraman efterlyser naturintresse i sin bekantskapskrets så är det, såvitt jag förstått, en mycket starkt ökande trend för såväl promenader som mer rejäla vandringar i skog och mark och inte minst i fjällen, och vandringsresor utomlands blir allt mer populära. Det är visserligen delvis fråga om "aktivitet"/fysisk träning, men jag gissar till stor del även för att uppleva naturen.

För egen del har jag i stället farhågor för att det blir för mycket folk i fjällen. Utvecklingen i de mer frekventerade områdena är ju inte så uppmuntrande om man ser tillbaks på hur det var för sisådär 30 år sedan; nu måste man lämna lederna för att få vildmarkänsla.
 
Nej, det räcker inte med att bara vara ute i naturen. Numera måste det vara något man kan lägga på Instagram eller något häftigt som genererar likes på Facebook. Motion, avkoppling och kontemplation är numera något man ska betala tusenlappar för träningsresor, gymkort, yoga och mindfulnesskurser.
 
J-a skönt att detta är i det närmaste gratis för mej...Skogen om knuten,fjällterräng når jag i anslutning till stugan,det är väl gymkortet då,men stor del sponsrar ju arbetgivaren...
Behöver "daglig vardagsdos i skogen" och får den..
 
Utvecklingen...

...en del folk betalar för dyra gymkort och promenerar sedan på löpband eller trappmaskinen. Någon glömde visst att promenader i friska luften ger upplevelser och är gratis...

...konsumera är lyckan..?

//J
 
(...) När man försöker få med någon ut i naturen så måste man alltid ha en anledning,räcker inte med att tälta..
Måste tydligen va nå aktivitet så man kan förtränga att de är massa träd runtomkring..
Jag tror mig förstå andemeningen med ditt inlägg, men...
(...) Fjällen...vad gör man där,finns ju inte ens träd att titta på?? Folk verkar inte se de fina i naturen o hitta lugnet... (...)
...motsäger du inte dig själv här? Varför måste man "göra" mer, och "se" mindre, eller hitta mindre lugn, på fjället än i skogen?

Jag skriver inte detta som kritik, utan därför att jag anar en intressant kulturkrock i bakgrunden. Alla har inte med modersmjölken insupit "Skogen" som sitt mytiska, mentala urhem; inte ens alla infödda svenskar. De som hellre ger sig upp i diverse berg och fjäll, eller för den delen ut på diverse vatten, kanske bara är mer präglade av andra miljöer än "skogen" under sin uppväxt, och/eller helt enkelt lättare "ser det fina i naturen och hittar lugnet" där. Det kräver oftast, att de får ta sig längre bort från hemmet, gå längre sträckor och bära på mer utrustning är i "skogen", men måste ju inte betyda, att de är offer för den aktivitetsnoja, som du kritiserar.

Den nojan jag är lika främmande inför som du, men tycker faktiskt, att jag "ser" mer av naturens skönhet, när det inte är några träd i vägen ;)
 
Har bara skumläst tråden och inte filosoferat så mycket över det. Jag har dock själv funderat på detta med fjäll vs skog. Mitt problem är att det är mkt svårare att hitta långa fina stigar eller leder i skogen :(
Det blir oftast någon mycket välkänd runda jag går. Stor risk att annars hamna på vägar, vid hus, alternativt helt obanat.
Brukar gå i Store Mosse nationalpark då det är nära, men där får jag inte tälta... Jag och en kompis planerar att ut och vandra i skogen en liten bit och tälta med barnen. Ännu inte hittat VAR....
 
Har bara skumläst tråden och inte filosoferat så mycket över det. Jag har dock själv funderat på detta med fjäll vs skog. Mitt problem är att det är mkt svårare att hitta långa fina stigar eller leder i skogen :(
Det blir oftast någon mycket välkänd runda jag går. Stor risk att annars hamna på vägar, vid hus, alternativt helt obanat.
Brukar gå i Store Mosse nationalpark då det är nära, men där får jag inte tälta... Jag och en kompis planerar att ut och vandra i skogen en liten bit och tälta med barnen. Ännu inte hittat VAR....

Det kommer snart, om inte redan nu att få tälta på Store mosse.
Platser där är i anslutning till Svänö och Lövö, samt på Lilla Lövö. Det kommer även gå att göra upp eld, veden får man dock bära med sig själv eller plocka i skogen enl allemansrättens villkor.

Mvh
Erik
 
Åh, vad bra! Har förstått att Lövö och Svänö ska gå bra, men inte Lilla Lövö. Ändå försökt läsa i de nya föreskrifterna.
Lilla Lövö känns ju roligare än vid husen på Lövö och Svänö.
Sen är det detta med disk- och tvättvatten etc... Ska väl gå att få upp lite vatten ur mossen kanske :)
Bor du också i närheten?
 
Åh, vad bra! Har förstått att Lövö och Svänö ska gå bra, men inte Lilla Lövö. Ändå försökt läsa i de nya föreskrifterna.
Lilla Lövö känns ju roligare än vid husen på Lövö och Svänö.
Sen är det detta med disk- och tvättvatten etc... Ska väl gå att få upp lite vatten ur mossen kanske :)
Bor du också i närheten?

Det är ju inte så långt att gå så att bära med sig en femliters plastdunk med vatten och kanske ett par petflaskor i ryggsäcken borde inte vara några problem.

Har hört på Naturum att nya informationsbroschyrer ska komma in som visar mer vilka regler som gäller och var man får tälta.
Tror att jag hörde att man även ska få tälta en bit bort från Svänö mot fågeltornet till.

Bor i Värnamo.
 
Jag har förut fått svar från länsstyrelse att det är ok att sova i hängmatta i tältförbudsområde - det gällde skyddat område på Höga kusten-leden. Så länge man inte gör åverkan så räknades inte hängmatta som brott överträdelse av skyddet och förbudet mot tältning. Kolla med lämplig instans hur de ser på saken!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.