Såg modell lätt

Söker enkel såg för att ha med i ryggsäcken.

Lapplander ser jag nog som den bästa men om man vill hitta enklare sår så kommer man till trådsågar. Vin erfarenhet av dessa är att de fungerar en kort stund och rostar oftast innan jag hunnit använda den.

Fler tips?

Lapplandern är bra och sen har du Silkysågar.

Silky sågar betydligt snabbare men är mer härdade och kan skadas lättare.

Är du inte ute mycket så nån Silky

Trädbeskärningssågar som inte är hoppfällbara och manuella sticksågar väger ungefär som en laplander, har bättre grepp och längre blad. Längden kan vara ett problem men de är sällan längre än en ryggsäck. Husqvarna säljer också en hopfällbar såg som jag har för mig är lättare än laplandern och i jämförelser är minst lika bra.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Laplandern är ju bra på sitt vis, men jag ledsnar på att man riskerar att böja/bryta bladet varje gång den råkar nypa.

Jag har därför beställt och precis fått hem en Boreal 21.
Hopfällbar bågsåg.
Verkar mycket gedigen, och använder blad från järnaffären.
Nån svensk firma borde importera, jag fick köpa från danmark.

Laplandern är ju bra på sitt vis, men jag ledsnar på att man riskerar att böja/bryta bladet varje gång den råkar nypa.

Jag har därför beställt och precis fått hem en Boreal 21.
Hopfällbar bågsåg.
Verkar mycket gedigen, och använder blad från järnaffären.
Nån svensk firma borde importera, jag fick köpa från danmark.

Vill bara säga att jag haft min Boreal 21 i snart ett år nu och det är den bästa sågen jag provat sett till pris/vikt/storlek!

Har tidigare haft några billiga skitsågar samt en lapplander och som du sa blev den böjd då den nöp.

Fördelen med Borealsågen är att man kan köpa olika blad också beroende på om man sågar dött eller levande grönt.

Väger en del mer än dom mindre lapplander/silky sågarna men extravikten och möjlighet att ha med ett extra blad gör det värt det för mig!

Mvh

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips