Sätta upp topprep ute

Jag kan sälja mina stålkarbiner! 50 kr plus frakt om man tar alla sex stycken ;) (Frakten lär gå på en tusenlapp med den vikten som de har)

Tja. Man hittar ganska många trådar om vilket materiel som ska användas vid upprättande av tillfälligt toppankare, men inte lika mycket om HUR materielen ska användas.
Mångas universalsvar är "gå en kurs", men det är inte det svaret jag är ute efter nu.

Jag vill veta vilka knopar ni använder för att fästa in en statisk 10mm-lina i träd eller andra naturliga fästpunkter.
Jag känner mig personligen inte så trygg med att enbart fästa med dubbelt halvslag kring ett träd, möjligtvis om man fixerar änden på något sätt så att knopen inte riskerar att gå upp.
- omvänt dubbelt halvslag om egen part torde fungera bäst kring tunnare fästpunkter än träd?
- Constrictor är ett alternativ, men svår att lösa upp.
- Pålstek är en kär vän, men jag är fundersam på hur mycket den försvagar linan.
- dubbel 8 är ju klassisk, men känns av någon anledning konstig att lägga kring ett träd.
- alpine butterfly och dubbel skotstek för att skapa en ögla kring trädet?

Tacksam för svar.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag tycker det beror på. Ofta använder jag nog pålstek och/eller dubbelåtta, då båda dessa "sitter i ryggmärgen" och man inte behöver tänka på "hur var det nu igen, jag skulle göra?"

Om trädet var tjockt skulle jag nog aldrig använda dubbelt halvslag med ett statiskt rep om det, faktiskt. Dels "går det ju åt" en hel del rep och jag skulle nog känna mig osäker på hur pass bra det faktiskt skulle sitta, om inte trädet är litet nog att se "hela vägen runt om".

Men det är möjligen bara egna hangups. Samtidigt - klättring handlar ju mycket om hur mycket risk man är personligen beredd att ta.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips