SÄLJAKT med kajak?

Tja...

Jag tänkte ge mig ut för att leta efter sälar i Stockholm skärgård nästa helg.

Någon som har tips på var man kan få se dessa mjuka gulledjur? Bra vor det, om man kan finna en kajakuthyrare i närheten.

Är det kallt att kajaka nu? Måste man ha vantar? Speciallösning... (typ att trä plastpåsar över nävarna)?

MVH
Jmlove

Guest

Gäst
Vantar

Jag var ute på en kort solotur i söndags utanför Gräsö. Någon slags vantar/handskar kan vara lämpligt. Jag hade ett par gamla 3mm fingervantar för dykning. Det fungerade bra, men man skall nog vara försiktig med slitaget. Vidare använde jag en gammal våtdräkt, vilket var helt värdelöst. Det är näst intill omöjligt att paddla bekvämt i en stramande våtdräkt. Därav den korta turen. Byxorna fungerade dock bra. Vad beträffar handskar, så finns ett gammalt kappseglingstrick vid regnväder. Tag ett par fingervantar i ull. Ovanpå dessa har man ett par gummihandskar, modell diskhanskar. Det kan vara värt att prova!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det är inte kallare att paddla nu än det är att ta en promenad idag-så länge du håller dig på rätt köl. Om du ändå ska hyra kajak har de säkert paddelhandskar att hyra ut oxå. Det enda ställe jag sett säl varje gång jag varit där(3 tillfällen tror jag) är utanför Bikopsön (kolla nr 28 här: http://www.paddlingsnyaadress.com/paddelvatten/indexfagel.htm ) Det är en bit dit och det ligger mycket öppet mot havet, men mäkta fint är det. Jag har dock inte varit där såhär sent på året och vet inte vad sälarna pysslar med nu. /häls Ola

På händerna...

Fiskebutiker har ofta neoprenhanskar (1-3 mm) för fiske vid kalla situationer. Dessa värmer även utmärkt vid vinterpaddling eftersom neoprenet isolerar bra och är vattentätt. Relativt billiga brukar de vara också vara...

kläder

Hej,

Jag var ute och paddlade drygt 3 mil i lördags, det var soligt men blåsigt och lite småkallt på eftermiddagen. Ett tunt underställ (sommarunderställ) under ett par byxor, ett lika tunt underställ under flytvästen och sedan en vanlig skaljacka på funkade mycket bra. Det som var kallast var fötterna eftersom man ofta åker på att doppa en fot eller två vid i och urstigning. Ha gärna ett par låga stövlar med i kajaken som du tar på dig vid i och urstigning. Jag hade inga specialhandskar men tog ett par gamla arbetshandskar som funkade bra! De har inga nötningsproblem heller :)

/Roland

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips