Letar vandringsledstips tills vår/sommar 2015!

Hejsan! Jag har planerat att göra rejält många utflykter under nästa vår/sommar. Såg Into The Wild för ungefär två år sedan och har varit min absoluta favoritfilm sedan dess och varit enormt sugen på att ge mig ut på fler utflykter sen dess och se mer av Sverige. Dock har jag inte kunnat göra det så mycket som jag velat riktigt pga brist på pengar, inget körkort och ingen bil och så vidare.

Men 2015 kommer jag ha kirrat både min första bil och ha lite pengar över för första gången! Är sjukt taggad och letar redan nu efter en massa tips på kul vandringsleder! Bor i östra värmland och vill gärna ha tips på leder runtom, men inte bara i absoluta närheten. Är väldigt sugen på att ge mig ut på härliga leder kring Vänern, Hjälmaren, Mälaren med mera. Fina vandringsleder kring Bergslagen vore också riktigt kul! Dock helst inte för långt, Norrland med mera är lite för mycket för mig just nu känner jag, men om ni känner till några leder som ni tycker är riktiga måsten i mellansverige så tipsa på! :)


Vore ett extra stort plus med historiska leder, t.ex om de har häftiga lämningar eller ruiner eller så i området eller har någon spännande historisk förankring. Är väldigt historieintresserad minst sagt!

Förutom själva semestern under sommaren har jag även tänkt göra flera utflykter under helgerna kring våren, så jag är intresserad av både längre och kortare leder!

Haha, blev lite långt men för att sammanfatta det hela: Tänk er att ni är en historieintresserad ungdom som älskar att vara ute i skog och mark som är jättetaggad på att göra en massa utflykter under våren/sommaren och letar efter tips på vandringsleder. Dels i Värmland-Bergslagen men också i landskapen runtom, speciellt som sagt kring de stora sjöarna och Bergslagen.

Tacksam för alla tips, kom gärna med övriga tips och tankar om ni har några, är tacksam för allt! :)
 
Härligt att du är på väg att kunna ta dig an dina intresse för historia och natur. Det är häftigt när man kan kombinera dem och när man finner historiskalämningar i marker som idag nästan upplevs som vildmark. "Tänk att någon bodde här"
Du bor bra till. Värmland och Bergslagen dignar av vandringsleder och vacker natur, allt från skärgårdsnatur, djupa vildmarksliknande skogar, till förfjällslika höjder.

Mina favoriter i Värmland och Bergslagen är:
- Båtbuss från Kristinehamn och övernattning på Långön/Alvön
- Hovfjället med hovfjällsleden
- Paddla kanot Malingsbo-Kloten
- Kindla naturreservat, Bergslagen. Fin slinga att vandra genom. Tar en dag. Vildmarkskänsla och fina historiska lämningar från gammal gruvdrift och fäbodsdrift. Vindskydd och eldpallkojor att sova i.
- Nordvärmlandsleden - Vandringsled från Höljes till Sysslebäck. Vacker led med enormt vacker utsikt bitvis.
- Tandövala naturreservat (Sysslebäck-trakten, innanför gränsen till Dalarna) Riktig "vildmarksreservat", stort och ödsligt, en gång ett kallfjäll som växt igen. På sommaren har de en gammal fäbod som är igång.
- Brattforsleden/heden. Historia och vacker natur i ett. Besök det gamla krigsflygfältet och vandra sedan leden och se den säregna miljön i naturreservatet. Fin led med allt från raviner, till stora mossar, gles tallskog med fina lavar, turkosa sjöar. Ett måste för dig! :)

Silverleden utanför Hällefors ligger ju fint till för dig. Leden passerar flera lämningar från den gamla silvergruvsdriften.

Persbergs gamla gruvor vid Högbergsfältet är kanske också intressanta för en dagsutflykt. Långban likaså.

Pilgrimsleden i västra Värmland, har jag själv inte gått, men det kanske är något för dig, med ett brinnande historieintresse. Även Finnskogsleden, med vandringsled i gamla finnmarker.

Majjen, en annan användare på sidan har många fina skildringar av vandringar i Bergslagen. Kolla in det och låt dig förföras av hans bilder och beskrivningar.

Det var vad jag kom på på rak arm mitt i natten. Lycka till. Återkommer om jag kommer på mer :)
 
Skifsenleden

Skifsenleden i Fredriksberg, 23 km, Skifsens vänner håller på att återuppbygga ett boställe som det såg ut när de första finska nybyggarna bosatte sig i trakten. I skifsen finns en stuga för övernattning.
 
Såg att Finnskogsleden redan är nämnd och Glaskogen (http://glaskogen.se/) har många fina vandringsleder och kanotleder. Arvika kommun har också en turisktkarta som innehåller kantotleder och vandringsleder som kan användas som planeringskarta => köpa 50 000 delar dit man vill ta sig.
Min absoluta favoritled Sjutorpsleden ligger i anknytning till Finnskogslededen och är väl egentligen mer en dagsutflykt men väl värd en omväg. Den passerar 7 finntorp varav 2 i Norge och naturreservatet vid Ritamäki (http://varmlandsleder.se/vandringsleder/7-torpsleden/) och delar av leden användes av norska flyktingar under andra världskriget.
 
sörmlandsleden

Om du inte tycker att sörmlandsleden ligger alldeles för avsides ifrån dig, så kan jag rekommendera den.
Jag har skälv utnyttjat den etappvis och inte alldeles för svår terräng att vandra i.
Go tur Stefan
 
C2c

Coast2coast Sweden binder ihop en massa vandringsleder bla utvandrarleden Dackeleden St Sigfridsleden Munkaleden mm.
 
Gick en del av bergslagsleden för några år sedan (från Laxå och nedåt). Gillade den riktigt bra och så finns det jätte bra kartor att ladda ner från deras hemsida.
/Kenneth
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.