Sälja SJ-biljetter till Ritsem i 2:a hand?

Jag köpte bussbiljetter Nikka-Kiruna för hemresan av SJ vid samma tillfälle, och då fick jag uppge båda resenärernas namn. En skillnad värd att notera är att bussbiljetterna fick jag levererade per e-post medan biljetterna i fråga här inte kunde levereras på det viset utan måste hämtas ut i automat eller på butik/ombud.

Är det månne så att biljetterna är personliga men att resenärsnamnen spikas vid utfärdandet/uthämtandet?
 
Jag må ha fel (men det tror jag inte). :)
Min ganska väl underbyggda teori är att biljetter köpta till priser under ordinarie pris (sådanna som släpps i begränsat antal tidigt) är personliga.
SJ införde ju trots allt personliga biljetter för att motverka att vissa personer köpte på sig stora mängeder 90-kronorsbiljetter (som släpps tidigt) för att senare sälja dem för det mångdubbla på tex. blocket när priserna stigit till ordinarie pris hos SJ.

Att det är så det fungerar känns logiskt och stämmer väl överens med mina erfarenheter av när jag varit tvungen att ange namn och när jag sluppit, men som sagt, jag må ha fel.
 

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Värt att nämna är väl att "mångdubbla priset" fortfarande var billigare än att köpa direkt hos SJ och dessutom helt lagligt "på den tiden". Angående om biljetten är personlig eller ej så skriver SJ själva så här:

Införande i flera steg

Till att börja med är det biljetter med rörliga priser, resor som kan ombokas och resor som inte kan ombokas, som blir personliga.

På sikt är målsättningen att även övriga biljetter, däribland resor med flexibilitetsnivå "kan återköpas", blir personliga.

Så det är väl bara att kolla om din biljett tillhör kategorin icke-personlig eller ej.
 

avslutad210712

Gäst
Alltså är jag korkad men täcker inte raden "resor som kan ombokas och resor som inte kan ombokas" in alla resor eller vilket tredje alternativ finns det??????

[Ändrat]

Kanske återbetalningsbara men de är väl ändå ombokningsbara eller??????
 
Alltså är jag korkad men täcker inte raden "resor som kan ombokas och resor som inte kan ombokas" in alla resor eller vilket tredje alternativ finns det??????

[Ändrat]

Kanske återbetalningsbara men de är väl ändå ombokningsbara eller??????

Återbetalningsbara är ombokningsbara. Däremot inte alla ombokningsbara som är återbetalningsbara vad jag förstår...dvs flexibiliteten är högst när en biljett är både omboknings- och återbetalningsbar.

...i de fallen har man knappast något incitament att sälja vidare...Och då tycker SJ att det inte brådskar att införa personlig biljett...

//J
 
Men varför ska TS sälja biljetterna? Om det rör sig om sjukdom så ska han ju kolla upp avbeställningsskydd från antingen VISA/Mastercard, eller om han har det så behändigt så han har det inbakat i hemförsäkringen.

I mitt bolag så är avbeställningsskyddet i hemförsäkringen självriskfritt.
 
Alltså är jag korkad men täcker inte raden "resor som kan ombokas och resor som inte kan ombokas" in alla resor eller vilket tredje alternativ finns det??????

[Ändrat]

Kanske återbetalningsbara men de är väl ändå ombokningsbara eller??????
http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=10244&a=71161&l=sv&intcmp=169120
återbetalningsbara = pengerna tilbaka
ombokningsbara = värdebevis

Men varför ska TS sälja biljetterna? Om det rör sig om sjukdom så ska han ju kolla upp avbeställningsskydd från antingen VISA/Mastercard, eller om han har det så behändigt så han har det inbakat i hemförsäkringen.

I mitt bolag så är avbeställningsskyddet i hemförsäkringen självriskfritt.
http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=1145&a=33674&l=sv
Funkar även med inte ombokara biljetter (Egen erfarenhet, jag fick även bokningsavgivten tilbaka)

Henning
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips